eco-nok

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

eco-nok

Bericht door walter vaes »

heeft er al iemand ervaring met eco-nok
http://www.lafarge-roof-products.be:80/ ... duct/id=90
hier gebruikt men de nok als zonneboiler
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik heb geen ervaring met zo'n systeem, maar op grond van wat ik zie en lees in de documentatie, zou ikzelf niet voor zo'n systeem kiezen.

Het collectoroppervlak is in verhouding erg klein. Het grootste gedeelte van het collectoroppervlak ziet bovendien de zon niet of toch niet rechtstreeks, terwijl het wel actief opgewarmd wordt door de condenserende waterdamp (als dat syteem tenminste goed werkt, dat vraag ik me ook af).
Dat kan niet anders dan grote, eigenlijk onnodige warmteverliezen veroorzaken. De stralingsverliezen worden enigszins beperkt door een selectief oppervlak, maar toch is het uitstralend oppervlak, in verhouding tot het oppervlak dat straling ontvangt, groot. En dan zijn er nog de convectieverliezen.

Volgens mij zal er ook behoorlijk wat energie kruipen in het circuleren van het warme water, want zonder voortdurend draaiende circulatiepomp werkt dit systeem niet.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Beste Walter,

Ik wist nog dat het hier ook ooit eens besproken was.

Maar naar ik zie is er al een tijdje geen nieuws over, en ervaringen al helemaal niet.

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bb ... rst=&last=

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bb ... rst=&last=

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bb ... rst=&last=

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bb ... rst=&last=

Via google overwegend problemen voor de bouw; het lijkt bij Inventum gemaakt te zijn.

Groet, Cp