Constructie zonnepanelen plat dak

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

Ik kan je niet volgen. Misschien moeten we dit eens "live" doen :)
In afwachting daarvan misschien peu a peu?

Mijn 'probleem' is het voorste paneel. Dit paneel heeft nooit last van schaduw.
Omdat er nooit schaduw op valt, zal ook nooit een bypass diode actief worden. (Correct?)

Onder welke omstandigheden zal het voorste paneel dan slechts op 50% werken?

De omvormer kan toch niet beslissen om slechts de helft van de spanning aan te nemen?

PS: Voorste paneel = paneel dichst bij de zon.

Je hebt voorste en achterste paneel samen in een string.
Het achterste paneel heeft wel last van schaduw.
Maar als er 1 bypass diode actief wordt in het achterste paneel, dan zakt de spanning naar 3/4 van die van het voorste en is de totale spanning geen 100% meer, maar 87,5% van het maximum.
Met 2 bypass dioden actief zakte de spanning van de achterste naar 1/2 en van de voorste en achterste samen naar 75% van het maximum.

Ben ik zo ver nog goed?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Oke waar heeft OBL-Rien het moeilijk mee ..
Dat hier bij C .. die reken ik niet mee in de opbrengst…omdat dat in deze situatie geen winst oplevert…maar verlies ..(bij twee strings)
Afbeelding

Nu kan je iedere zonnecel cq paneel zien als een batterij…. Met daar overheen een “Bypass”diode.
Nu per paneel zijn er 4 bypass diodes en bij een bypass diode zijn iets van 18 cellen en geven ongeveer 12,5Volt af.

Dus als ik de gehele installatie in zijn geheel teken.
Afbeelding
Dus twee strings … die apart naar beneden naar de omvormer lopen ..en in de omvormer direct zijn doorverbonden aan elkaar !!! ( dus maar EEN MPP tracker ..en geen twee !

Hieronder een normale characteristiek van een paneel of een string.
Afbeelding

De gele lijn geeft aan waar de stroom en spanning zitten(bij die instraling).(stroom links,spanning horizontaal)
De groene lijn geeft het vermogen weer..(vermogen rechts)

De omvormer weet niets van vermogen (hij kan het wel terug rekenen…)
Het enigste wat hij kan is meer of minder stroom afnemen ..en dan meten hoeveel spanning er staat.
Nu begint de omvormer helemaal recht op de grafiek .. de minste stroom..dus hoogste spanning. En gaat steeds verder naar links op de grafiek.
Hij mag rustig tot de maximale stroom gaan ..dus bv 25Ampere..de spanning zakt dan bijna tot nul…dus vermogen is zeer klein.
En zonnecellen mag je kortsluiten ..gaan niet stuk..ze kunnen er tegen..
Waar ze echt niet tegen kunnen is een negatieve spanning…van daar ook de bypass diodes(en als tweede functie van de bypass diodes …het resterend vermogen door geven)

Als er een cel beschaduwd word…. Dan ziet de grafiek er zo uit.
Afbeelding

Bovenste cel doet niet meer mee.
Je ziet dat punt A het meeste vermogen oplevert.. maar loopt door naar B (diffuus licht) tot aan de max spanning.

Dus berekening van jou klopt in principe …(bij EEN string..)

Maar de installatie bestaat uit 2 stringen .
Afbeelding
Stroom verdubbel ..en vermogen ook.

Maar als er twee stringen parallel staan krijgen we het volgende
Afbeelding

Je ziet nu twee punten A en B.
A spanning is laag genoeg om beschaduwde cellen uit te schakelen.
En helaas moet je in de ander string ook een Cel uit schakelen…

Dus antwoord op jouw vraag ..er zijn twee mogelijkheden waarom een bypass diode gaat activeren.

En gelijk mijn antwoord waarom ik C niet mee reken..kan ik niet gebruiken…
( als ik hem wel gebruik kom ik uit op punt B ..en levert het weinig vermogen op)
In het hier getekende voor beeld 75 of 50%...maar in real world deze installatie..liggen ze nog verder uitelkaar..maar nu even geen tijd)


Nu zei ik de omvormer begint bij de minste stroom af te nemen in de grafiek.
Dus bestaat de kans dat hij blijft hangen bij punt B( hij schommelt maar en paar volt omhoog en omlaag..dus zal nooit punt A vinden)
Bij SMA hebben ze hun MPPtracker algoritme zo klein staan dat het kan gebeuren dat hij punt A niet kan vinden..vandaar dat ze kwamen met OGP…andere firmas hebben dat niet nodig ;-)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

Uistekende uitleg! Muchas Gracias!

Maar ik heb nog 1 vraagje over:
x21r schreef:En helaas moet je in de ander string ook een Cel uit schakelen…

Dus antwoord op jouw vraag ..er zijn twee mogelijkheden waarom een bypass diode gaat activeren.
Ik begrijp dat je C niet mee wilt rekenen, het vermogensplaatje is me volkomen duidelijk.
Wat ik nu nog mis is het mechanisme dat er voor zorgt dat de bypass diode die C uitschakelt actief wordt.

Heb je daar een extra schakeling voor gebouwd?
Er is toch geen verbinding tussen de netinverter en de bypass diode?

In mijn beleving wordt een bypass diode pas geactiveerd wanneer een stroom door de cel(len) geblokkeerd wordt.

PS: Of creëer je misschien zelf een schaduw over C wanneer je die niet wilt? I.e. in de winter.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Wanneer en door wie word de bypass diode geactiveerd.

Je moet de zonnecel zien als een batterij..met weerstand in serie (en een parallel= de inwendige weerstand).
Als je stroom er door laat lopen ..zakt de spanning aan de uitgang.
Schema voor stelling:
Eerst spanning van 12,5V en dan een weerstand van 2,4 ohm (geeft maximale stroom van 5 Ampere) uitgangs spanning is dan 0 Volt.
Als ik meer dan 5 Ampere laat lopen dan is de uitgansspanning negatief geworden…dus als de spanning meer dan 0,6V negatief is ..loopt de stroom door de bypass diodes.

Nu zeg ik …dat zelfs in de goede string een bypass diode geactiveerd word …
(moet even nuanceren ..het KAN … hoeft niet)

Voor de berekening en gemak zet ik hem op plek C.
Maar dit KAN overal zijn in de string.

Normaal gesproken in het ideale geval zal de spannings daling verdeelt worden over alle cellen in die goede string….
Zoals in figuur 16 ….MPP punt is 50 Volt .nu moet die string 12,5V gaan zakken…en zal je bij 38Volt (50V-12V).
Een lijn recht omhoog moeten tekenen..naar de vermogens lijn en stroom spannings curve.
Dat is dan je nieuwe werk punt..

Maar wat ik al diverse keren gemeten heb .. dat er door de zonnecellen niet allemaal gelijk zijn.
Er een onbalans ontstaat ..en soms toch een bypass diode geactiveerd word.

Per cel en bypass diode is het een balanceer act… die bepaalt woord door de stroom die er door heen loopt.
(spannings bron + serie weerstand en inwendige weerstand)
En in dit geval ga je er meer stroom door sturen dan de energie bron kan geven.

Ter info : De inwendige weerstanden van de zonnecel is heel sterk afhankelijk van de licht instraling.
Een zonnecel waar weinig zon opvalt heeft een hoge weerstand ..en zal eerder op 0V uitkomen.

De omvormer weet niets ..en kan alleen maar stroom afnemen..(en dan de spanning meten).
Hoop dat het iets duidelijker is
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

Perfect x21r, dat was het antwoordt waarop ik hoopte :)

Uiteindelijk weten we dus niet of het onderste gedeelte van de eerste paneel uitgeschakeld wordt of niet. Dat zou net zo goed het bovenste gedeelte van het laatste paneel kunnen zijn.

Maakt ook niet uit. Het gaat ons enkel om het vermogen. Laat de panelen maar doen wat ze moeten doen :)

Het is wel interessant dat het best wel wat uitmaakt hoeveel bypass dioden er aanwezig zijn, en dat dus niet alle panelen gelijk zijn. Een paneel met meer bypass dioden is duidelijk een betere keuze indien er "geplande" schaduw zal vallen. En meer MPPT's is ook duidelijk een voordeel in dat geval.

Normaal gesproken zie ik bijna nooit het aantal bypass dioden vermeld op de goedkope (Chinese) panelen. Dat zal dus één van de redenen zijn waarom deze zo goedkoop zijn. De afwezigheid van bypass dioden. Wel iets om rekening mee te houden...

Nogmaals hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Egbert1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2013, 10:00

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door Egbert1970 »

Vol bewondering heb ik plaatjes zitten kijken. En proberen te snappen wat er geschreven staat. Ik ben schoorvoetend het terrein van zonnepanelen aan het betreden.

Ik zit met het volgende
Hoeveel is het rendementverschil bij verschil in hellingshoek. Ik heb samen met de buren onafhankelijk van elkaar offertes gevraagd. Hij geeft aan dat er 16 panelen op het dak passen bij een hoek van 20 graden. Bij ons kwamen ze op 12 panelen bij 35 gaden.

Onze daken zijn plat en volledig zuid georiënteerd. De bruto opp. Van het dak is 44m. Ongeveer 6,5 bij 6,7. Hoogte van het dak is 8,8 meter.

Wat is nu beter, meer panelen en platter leggen of minder en stijler. Wie kan ons hierbij helpen. We laten het plaatsen.

Groet
Egbert
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Alles kan en mag ..van 1 paneel tot helemaal vol met panelen onder 20 graden.
De vragen terug..(moet jij over nadenken…)
-Hoeveel kWh verbruik je op jaar basis ?
-Wat wil jij .. meeste rendement per geïnvesteerde euro ? of meeste kWh aan opbrengst per jaar?
-Hoeveel geld is er te beschikking ?
-Wat heb je aan schaduw … blijkbaar geen…echt geen pijpjes ???
-Wat wil je betalen per Watt/piek

Nu keuze uit 2 panelen meer en dan zakken naar 20 graden lijkt niet echt de moeite waard.
Ik zou bijna zeggen terug naar 30 graden en 12 panelen.
Geef eens de maten waar ze mee rekenen

Bij 20 graden(en lager) “meer kans”…op verontreiniging welke blijft liggen op je paneel..

Hoe lager je paneel staat des beter hij het doen in de zomer…en dus slechter in de winter..
Nu rond de 30 graden is een mooie gemiddelde stand..
Nog meer leesvoer http://www.siderea.nl/artikelen/helling ... hoek2.html

Als de panelen dicht op elkaar staan dan geven ze schaduw aan elkaar in de winter….
Hoe verder uit elkaar des beter hij het doen in de winter..maar ja..dan is er niet veel zon.cq opbrengst.

Hier kan je zien wat een installatie onder 45 graden opbrengt in de diverse maanden
Afbeelding
Komt bij http://www.pv-solar24.info/ vandaan.

Mocht je willen …. Dan kan je het aantal panelen verdubbelen …leg ze rug met rug tegen elkaar
In ^ de hoge kanten tegen elkaar..de “noord”panelen geven dan maar 60% -70% van de kWh opbrengst van je “zuid”panelen… leuk he…
Kort gezegd ..meer panelen is meer geld investeren..maar de opbrengst gaat niet evenredig omhoog met de extra investering…
Plaats reactie