Mijn zonnepanelen met tik

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Mijn zonnepanelen met tik

Bericht door x21r »

Mensen met losse handjes …niet lezen ..
Voor dat je het weet “moet”je ook.

Ik had al zonnecollectoren (warm water).
Oude situatie
Afbeelding
Maar ja .. Pv.. toch wel veeeel nuttiger.
Dus subsidie gekregen SDE 2009.
Dus panelen kopen … en constructie bedenken..
Effe 6meter lengte alu halen…natuurlijk toen ik daar bij het bedrijf kwam begonnen ze te lachen ..6 meter ..gaat nooit..
Links boven stevig hoek..links onder strip..recht boven “zwak”hoeklijn
Afbeelding

Ik heb 2 plekken ..voor op 60 graden richting zuid.

Afbeelding

En een plek voor 2 setjes op het plak dak voor beweegbare panelen.

Afbeelding

De voorzijde..alu contructie.

Afbeelding

Meestal kon ik ze aardig vast maken op een houten balk die liep aan de zijkant van het balkon van boven naar beneden.
Dus had ik ook dak haken nodig om de profielen(hoeklijn gemonteerd als Z en als U) iets meer stevigheid te geven.
Gelijk maar extra blokjes bij de dak latten vast gelijmd en geschroefd.
Je kan 4€ betalen of 0,02 voor de dak haken (en de boormachine in de hand ;-)

Afbeelding

Op het platte dak gedeelte wil ik een dubbel beweegbare installatie hebben.
Aan een kant heb ik schaduw van de buurman ..en ja .. de zon schijnt toch wel vaak achter de panelen ;-)

Dus in het begin als eens uitgereken met een spreadsheet..wat me dat zou kunnen opleveren..
Er was zo een 15% meer mogelijk …( je begrijpt 15% is niet veel geld op jaarbasis dus moet de constructie wel “goedkoop zijn”..wil je er voordeel bij halen.


Toen was tijd geen issue…. Had er voldoende van ..en kon rustig leven..

Dus de plat dak constructie.. dit is de basis.

Afbeelding

Aan de vier uiteinden een connectie die 10Cm boven dak niveau uitsteken, 2x4strippen per uiteinde.
Om de krachten zoveel mogelijk te verdelen(minder ballast nodig)

Afbeelding

Daarnaast bij het draai punt van de tweede set panelen (halverwege) een connectie door het dak naar de balk er onder gemaakt().

Afbeelding

Nu is het de bedoeling dat de 2 rijen van ieder 5 panelen geheel plat kunnen liggen en op 30 graden naar voren kunnen draaien.(voorste rij staat omhoog)

EN de rijen van 5 panelen zijn in tweeën opgedeeld..een van 3 en een van 2 panelen

Die van 3 panelen kijkt naar het westen…..

Afbeelding


die 2 naar het oosten

Afbeelding

De constructie van een rij is 1,60 hoog en 4 meter breed..
Dit even in elkaar draaien gaat niet zo maar..maar wel op het keukendak..

Afbeelding

Natuurlijk heb ik op de 3 panelen een steca500 en op de 2 panelen een steac300

Dat voor iedere beweegbare rij..
Voor de voorkant op 60 graden heb ik nog 3x steca500 staan.
Je kan zeggen .. een batterij omvormers….om ze koel en een lange levensduur te geven ..heb ik ze gedemonteerd en de zijkap opengelaten (niet zelf doen) en ernaast een kWh meter geplaatst en een last schakelaar zodat ik de panelen los kan koppelen van de omvormer.

Afbeelding

Voor de kleine beweging ( 3 en 2 panelen)heb ik raam motoren gebruikt van BMW’s ..lekker stevig.. en bij vast lopen branden ze niet door.


De beweging zelf komt uit met een auto krik….bij de 3 panelen is het een dubbele krik uitvoering en bij de 2 panelen een enkele..gehele mechaniek is getest en ligt klaar.

Voor het kantelen van rijen met 5 panelen van 0 to 30 graden gebruik ik 2 tandheugels(domme krachten) per rij,met als aandrijving garage deur openers.

Afbeelding

Deze drukken tegen een wagen welke de panelen omhoog duwen.

Afbeelding

Wegens andere bezigheden .. de boel vast gezet..als ik weer rust heb ..kan ik weer verder ;-)



Mocht je jezelf er op betrappen dat je ook dit soort neiging krijgt…bel 112
Plaats reactie