Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

dag x21r

of hij schakelt nu af omdat er langer dan 10 minuten 253V uitgeeft ...
Dat is watie doet. Er is dus niets hoger af te lezen. hij schakelt direct uit. een teken dus dat er meer dan 253 volt aan ac-zijde zit. hogere spanning kan ik dus niet constateren.

Je hebt gelijk; het probleem moet richting Enexis en trafo's aldaar gezocht worden.



Groet,
Atlas
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Frans1305 »

http://www.zonstraal.be/wiki/Uitleg

Je kan natuurlijk ook vragen dat je twee of drie kleinere omvormers van de fabrikant krijgt om terug te leveren over drie fases.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

Frans,

Dat is een duidelijk verhaal wat je daar via je link laat zien.
Het is ook hetgeen ik de installateur verwijt: hij had dit moeten weten en een voormeting uit moeten laten voeren. Het schijnt immers Europwijd te gebeuren dat aanvoeren van een te hoge stroomsterkte.
Dat je daar zo maar even een linkje van hebt maakt het nog duidelijker dat hij het had moeten/kunnen weten.

Je tip voor meerdere omvormers op 3 fases zal in theorie kloppen denk ik, maar is natuurlijk niet te bekostigen.

Dank je
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

..........het vervolg

Vandaag weer uitgebreid kontakt gehad met Enexis boys en ook de leverancier. De leverancier is de makkelijkste niet.
Enexis is in dit verband -tot nu althans- alleen maar een fijne instelling te noemen.Vrijdagmiddag (ja,ja!) met de technische afdeling gebeld.
Desondanks: ons geval schijnt vandaag al op zowel sterk- laagspannings- en managmentnivo besproken te zijn.
Gevolg hiervan is/was dat ze vertelden komende woensdag of donderdag de meters op alle nivo's er aan gaan hangen om te kijken waar er "iets kan".
Op mijn verzoek komen ze nog een dag eerder ook nog, morgen vroeg al!

De panelen liggen nu in de schaduw en de installatie nog aangezet. De panelen produceren nu zo rond de 450 watt.
Bij het aanzetten van de omvormer ca 19.00 uur was de AC spanning ca 246 volt. Deze "stuwde" na ongeveer een halve minuut op naar zo 249 volt. Dus dat was nog maar 3 volt verwijderd naar het "op storing" gaan van het apparaat!!
Nu na ca 5 tot 10 minuten, is de spanning weer teruggezakt naar 246-247 volt continu. Dit alles terwijl de omvormer nog steeds hetzelfde wattage produceert.
Spanning om 10.30 uur: 242 volt.

Het ziet eruit als na een zware regenbui; eerst een grote golf uit de sloot om vervolgens in geleidelijkheid alle water te lozen. 249; 246 en 242 volt

Atlas.

wordt vervolgt..........
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door JantjeV8 »

Nou ben ik helemaal geen elektrieker, maar kan een stevige condensator die pieken niet opvangen??

Waarom zouden die 3 inverters niet betaalbaar zijn? Moet je eens kijken hoeveel mensen er nou tijd in (gaan) steken. Is 2 inverters voor 2 fases dan nog een optie?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

.......vervolgens,

Afgelopen woensdag is Enexis er geweest en heeft de meters zowel in meterkast als de 3Kv trafo als de 10Kv voeding er aan gehangen. Dit alles bedoelt voor een week bemeting totaal.

De waardes op de drie fasen in onze meterkast waren duidelijk af te lezen.

Mijn bevinding na een paar uur de meters in ogenschouw te houden zijn het volgende:
Wanneer de installatie geen stroom leverde stonden op de meter van Enexis in de huismeterkast alle 3 fases zo rond de 240-241 volt. Het Amperage op deze zelfde fase was steeds zo 0,1.

Levert de omvormer zo rond de 1200 watt terug dan loopt de spanning in de huismeterkast op de fase (Fase 3, zie foto's) waar op teruggeleverd word al snel op naar zo 247 volt. Komt de spanning nog hoger dan gaat de Omvormer van de zonnestroom op storing ( wat betekend dat hij dan zelf "voelt" dat hij op of boven de 253 volt is of komt) en start hij opnieuw op.
De momenten waarop hij afslaat is wel verschillend; de ene keer zo rond de 1200 watt productie en een enkele keer bij 1300 watt.

Wie meet die weet; hier zijn ze (dankzij de Enexis meter)
0,6 kw (teruglevering); 2,5 amp 246 volt
0,52 Kw; 2,1 amp 245
0,45 Kw;1,8 amp 243 Volt
0,65 kw 2,6 amp; 245 volt
0,48 kw; 2,0 amp 242volt
0,60 kw; 2,4 amp 244 volt
1,1Kw; 4,7 amp 247 volt
1,3 Kw; 5,4 amp 245 volt (is dus wel even afwijkend geweest wat betreft de produktie; normaal slaat de omvormer af bij zo 1200 Watt.)
Elke keer als er een dergelijke productie is van rond de 1200 watt slaat de omvormer dus af. Dit afslaan houdt dan in dat hij "voelt"dat de AC-spanning boven de 253volt is of komt.


Als leek denk ik het volgende: het woordje "stuwstroom" is hier al een keer gevallen. Dit begrip heb ik opgepikt van een van de Enexis medewerkers.
Dit lijkt nu in de kabels van Enexis te gebeuren: al snel loopt het op naar 247Volt in de huis-meterkast en naar 253V. bij de omvormer.

De duidelijke meetgegevens heb ik -zoals jullie altijd vrahgen, immers- aangeleverd.
Wie kan hier vooreerst iets over zeggen?

Atlas
Bijlagen
DSC02958.JPG
DSC02982.JPG
DSC02983.JPG
DSC02985.JPG
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door x21r »

Goed gedaan .. check die jongens .. dubbel …lol

De netspanning is niet altijd constant….bij je thuis…
Als de buurman voor jouw ( dus dichter bij de trafo).. een groot verbruiker aan zet, zakt jouw net spanning…
Als hij hem uit zet… gaat jouw spanning omhoog.( dit een “zwakte in het net” zeg maar..een hoge eigen weerstand)

Dus dat jij op een ogenblik 240-241V ziet geloof ik niet helemaal … check het maar eens goed ..ook sávonds en snachts…

Laat ik het zo zeggen ..jij kijkt steeds naar vermogen … niet doen .. kijk naar de spanning !!!! dat is de maat staf.

Dus spanning noteren .. en daar de verschillende vermogens naast zetten , dus in die tabel eerst de spanning
241V =0,0kW- 0,1KW- 0,9kW
242V =0,0kW-1,4Kw-0,8kW
..
245V=0,0kW-0,2kW
etc

Dan kan je ziet wat er bij de buren gebeurt …. Lol
Dan kan je ook zien ..of en waar er een hoger weerstand zit .
-van trafo tot de voorlaatse buren.
-of van de voorlaatste buren naar jouw installatie.

De spanning stijgt bij Enexis van 240V naar 247V … en bij de omvormer blijkbaar naar 253V.. want hij stop…heb ik dat goed ??

Denk er om dat die 247V (of 245v) kan ook komen door dat de buren de groot verbruiker uit zetten !!!
Dus tabel zoals boven noteren … ( en de tijdstip zou ook wel eens wat kunnen zeggen)..meet s’nacht en zeer vroeg en laat .. ..de gehele dag door …ook als er geen zonne stroom productie is !!! iedere 5 minuten ...
Maak mischien verschillende tabellen zodat je makkenlijker fluctuatie van de spanning in de nacht ziet.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

Dank je X21R
De spanning stijgt bij Enexis van 240V naar 247V … en bij de omvormer blijkbaar naar 253V.. want hij stop…heb ik dat goed ??
heb je helemaal juist.
Er zitten tussen ons en de trafo nog 2 verbruikers als buren. (heb ik zelf met de man van Enexis die de meters in de 3 kv hing kunnen constateren.)
Dat zijn geen grootverbruikers zijnde boeren of werkplaatsen o.i.d. Het is wat ik maar noem "burgergebruik". hun verbruik is het grootst met hun wasmachines, drogers en ovens, meer is er niet of het zou naar dat bekende illegale Nederlandse product moeten gaan. Dat lijkt mij niet het geval.
Dus dat jij op een ogenblik 240-241V ziet geloof ik niet helemaal … check het maar eens goed ..ook sávonds en s'nachts…
jammer maar ik ben niet meer in die gelegenheid en woensdag worden ze alweer gehaald. Moet dus maar even zonder dat.
Buiten dat; We hebben (NCK ook) het vermoeden dat de aanvoer vanuit de 10Kv trafo veel te hoog is. Dit omdat de 3Kv-trafo al op zijn laagst ingesteld staat.
Ik heb nog even gedacht aan een te dunne kabel van omvormer naar de eerste aansluiting in de meterkast. Dit kunnen we uitsluiten blijkt. de spanning die Enexis aanvoerd is domweg te hoog om terug te voeren. Op die manier onstaat er al snel "stuwspanning" (is een term van Enexis zelf) en kan de omvormer zijn spanning niet meer kwijt.

wordt nog vervolgt natuurlijk,
Atlas.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door x21r »

Ha die Atlas .
Waar het om gaat dat jij woorden cq begrippen mee krijgt om met Enexis te bekvechten..
En eventueel ook anderen die jouw verhaal lezen.
En misschien dat wij weer wat van jouw leren ;-)

Nu als ik zie 5Volt verschil (242-247V)en maar 3 huizen aan gesloten…vind ik eigenlijk best wel veel …!!!!!!!!!!!!

En dat de inkomende spanning te hoog is .. dat wisten we al….nu Enexis nog zien te overtuigen ;-)

Nu stel dat ze hun trafos 5 Volt lager zetten …. Ben je er dan ?? ..ik ben bang van niet …

Even rekenen.
247V inkomend is 253V bij de omvormer…..en dat bij 1,3Kw en dat is maar bij 35% van je max vermogen ..(en nu al 6V verlies)
Stel max vermogen 3700 W omvormer en bij 1300W al 6Volt verlies geeft bij 3700W dus 17V aan verlies in jouw kabel van meter kast naar omvormer.

Dus 17Volt ….. rekenkundig….. moet je echt even checken..is best veel.( je kabels word verwarmt met 17V x14,6A=248Watt …)

Dus bij 100 % vermogen MAG de ingangs spanning (meterkast)niet hoger zijn dan +/- (253-17)=236V…
Zelfs wanneer de buren ook zonne panelen nemen mag hij nooit hoger worden dan 236V.
Dus succes en hou ons op de hoogte..van de verlaging …
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door JantjeV8 »

Zoals dit rekenvoorbeeld aangeeft kan er door helemaal niemand stroom terug geleverd worden, je komt altijd in en boven de tolerantiegebieden uit.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door x21r »

Normaal gesproken heeft ..."iemand" zijn omvormer dicht bij de meterkast staan .. en zal de spanning 6 a 10 Volt stijgen in de meterkast.

Atlas heeft nog een behoorlijk aantal meters aan extra kabel ... waar hij nog een keer behoorlijk wat spanning verliest.( op opbouwt..in dit geval....)
Dus als ze de spanning verlagen ..zal altas zeer waarschijnlijk wat moeten doen aan zijn spannings verlies over zijn kabel(als de berekening en gegevens kloppen !!!).
Dus dat moet even gecheckt worden.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

Dus als ze de spanning verlagen ..zal altas zeer waarschijnlijk wat moeten doen aan zijn spannings verlies over zijn kabel
oke, maar x21r; wat moet ik dan aan aanpassingen doen? Dikkere kabel, zoals ik al een keer had geopperd?

Atlas
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door x21r »

Atlas ....
Eerst die netspanning naar beneden.....
Dan meten wat je werkelijk verlies is op de kabels.

Cijfers in de berekening zijn terug gerekend.... Dus zal je "eerst" moeten meten in de praktijk ..om het zeker te weten of ...en wat je moet doen.
Maar nadat de netspanning is aan gepast..hoe laag gaan ze ???..
Hoe lager de netspanning des te minder hoef je te doen aan je kabels van de meterkast naar de omvormer.

Aanpassen betekend inderdaad dikkere kabels.. ......of omvormer naar meterkast en PV draden verlengen.
Als je spanning van je panelen hoger is dan de netspanning( >253V) dan is het" goedkoper" om PV kabel te verlengen cq dubbel leggen.
Een hogere spanning betekend minder stroom door de kabel dus lager verlies( bij een zelfde vermogen).
En het 253V stop probleem word dan echt (bijna) helemaal weg gewerkt (met omvormer in meterkast)(ook met het oog op de toekomst).
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

.....het vervolg,

Enexis heeft de meters weer gehaald. De metingen zijn nog niet binnen maar er zijn wel al een paar zaken bekend:er is op drie plaatsen gemeten; bij ons in huis, in het huis op het verstweg gelegen verbruikspunt. (totaal zitten er 10 verbruikspunten/woningen op "onze" trafo.) En in de 3 kv trafo zelf dus.
Het is nu bekend dat de trafo toch nog (ze hadden eerst gezegd van niet) met 2 trappen lager in te stellen is. Elke trap met zo 6a7 volt. Zo op het eerste gezicht waren ze van plan de zaak zo met een trap naar beneden bij te stellen. Ik heb gezegd dat dat waarschijnlijk nog niet genoeg zal zijn gezien jullie opmerkingen ook. Maar wellicht heeft dat teveel spanningsverlies voor het verstweg gelegen aansluitpunt dus wil men in ieder geval de meetgegevens afwachten.

Stemt hoopvol tot nu toe.

x21r; het lijkt er dus op dat we op onze wenken bedient worden gezien jou en NCK voortdurende opmerkingen van "eerst die netspanning omlaag".

In de loop van volgende week zal er waarschijnlijk aan gewerkt gaan worden.
Dat is nogal een ingreep heb ik begrepen:
eerst spanningsloos maken van de 3 kv Trafo. vervolgens een Generator aan rukken en die de spanningstoevoer over laten nemen. etc etc.

Wordt vervolgt..
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

Luitjes;

Vrijdag nog op de valreep met het weekend een telefoontje gehad van Enexis:
Ik moet zeggen; ze doen werkelijk wat ze kunnen. wel is het de ene afdeling na de andere maar ze doen het in een goed vervolg op elkaar.

Ze komen maandag de spanning naar alle waarschijnlijkheid 1 trap (= 7 volt) in de trafo lager instellen.
Ik hoop dat ik ze te spreken krijg, want het echt uitproberen kunnen we niet aangezien het geen zonnige dag wordt.
Ik wil ze nl. graag spreken om ze met stukjes uit jullie raadgevingen te overtuigen om het hele zaakje maar gelijk 2 stappen dus 14 volt terug te laten brengen. Vooral ook met het oog op de toekomst.

Hieronder een afbeelding van de trafo's in Ierland. Zo eentje zit er ook in het stenen huisje bij ons in de straat. Hier lekker veilig opgeborgen. Daar zal er nog wel het een en ander gebeuren tijdens een storm en een dergelijk topzware-transformator-totempaal.
DSC03553jpg.jpg

Groet,
Atlas
Plaats reactie