De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Bericht door K. v.d. Molen »

Het is zover, mijn paneeltjes staan nu een jaar. Het betreft 3 panelen van 185 Wp, 555Wp totaal dus. Ze staan op een Soladin 600 en volgens de Soladin software heeft het hele circus 541 kWh opgeleverd. Maar er zit ook een verbruiksmeter, merk habibabi ofzo, aan en die zegt dat er 571 kWh is opgewekt. Wie heeft er gelijk? Nou ja, ik ga maar van 541 uit, lijkt me mooi genoeg. Zijn deze waarden bij jullie ook gehaald in deze periode?

Nog wat gegevens: panelen plat dak, optimaal uitgericht, geen schaduw.

Gr, Klap
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Bericht door JantjeV8 »

Dat is zo'n beetje 10% van het verbruik van een huishouden op jaarbasis. 't-Is de pech dat daarmee niet direct je energienota evenredig lager is. Hmm, weer wat af te wegen.
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

Re: De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Bericht door K. v.d. Molen »

Raar antwoord. Dat vraag ik toch helemaal niet!?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Bericht door kockie »

Lijkt me een hele nette opbrengst. Is > 1000 kWh/kWp. Waar staat de installtie in het land?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

Re: De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Bericht door K. v.d. Molen »

In Oterleek. Dat is hemelsbreed niet zo heel ver van de kust. 1065 zonuren denk ik volgens dit staatje:

Afbeelding

Nette opbrengst. Dat dacht ik al. Bedankt voor je antwoord Kockie. Er is nu een kippenhok in aanbouw en op het dakje daarvan komen 2 panelen van 250 Wp. En zo breiden we steeds een beetje uit al naar gelang bruin het trekken kan.

Groet, Klap
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De paneeltjes staan een jaar. Klopt de opbrengst?

Bericht door JantjeV8 »

Is ook geen antwoord, maar meer 'wat hardop denken' en vertalen naar eigen situatie/afwegingen e.d. Ik geloof dat dat ook wel mijmeren wordt genoemd. Bedoel er verder niks mee.
Plaats reactie