Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
laserboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2012, 22:55

Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door laserboy »

Ik ben van plan om een zonneboiler systeem aan te schaffen. Ik heb vloerverwarming en heb dus voor het beste rendement een groter buffervat nodig. Nu is ruimte bij mij in huis een probleem, en durf ik ook niet zomaar een 300L boiler op mijn houten zolderverdieping te plaatsen. Heeft er iemand ervaring of ideeën over een ondergronds buffer (onder mijn terras)? Wat zijn de eventuele bezwaren om een goed geisoleerde buffer daar te plaatsen. Een probleem wat ik me kan voorstellen is de lengte van de buizen, maar wellicht is dit helemaal geen issue.

Is dit een krankzinnig plan of kan iemand zijn (beargumenteerde) mening erover geven?

Ook sta ik open voor aanbevelingen m.b.t. de juiste collectoren/systeem. Dak is 5x6m op het zuiden. hoek is net geen 40 graden.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Klinkt goed, met een dak vol vacuumbuizen en een voorraad vat van 5m3 kom je een heel eind de winter door (mits je huis goed geisoleerd is). Ik heb nog wel een boek solaranlagen dat je mag kopieren als je wilt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door kockie »

Daar heb ik toch wel enige twijfel aan. 50M3 kom je een eind mee. Ik doe in het "laagseizoen" ongeveer 2 dagen met 2 kuub op 85 graden (ook tapwaterverwarming in separate boiler). Zou met 5 kuub dan een klein weekje kunnen doen. Bij flinke vorst moest ik al 1 maal daags stoken. En bij die vorst had ik toch wel leuke warmteproductie in de zonneboiler.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
laserboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2012, 22:55

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door laserboy »

5m3 lijkt me aan de grote kant. Is jullie plan om de hele zomer op te sparen?

De persoon die me een systeem wilde verkopen had het over 300 of 500liter. Maar zijn er nog tegenargumenten om dit zo ver van de collector af te doen?

Wederom bedankt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door kockie »

Het voordeel van binnen plaatsen is dat je er (min of meer) goed bij kan komen. Onder je terras kun je er niet meer bij. Even een anode wisselen onder je terras gaat niet zonder graaf- en straat werkzaamheden.

Een ander groot probleem is om alles goed waterdicht af te werken. Water in isolatie is geen isolatie. Het lijkt mij erg lastig om dat te bewerkstelligen (heb al ervaring met ondergrondse verwarmingsleiding)

De lengte van leidingen moet je niet onderschatten. Ik heb mijn boiler zo dicht mogelijk bij de keuken gezet, zodat ik snel warm water heb (vaak kleine hoeveelheden). Als je iedere keer een eeuwigheid moet wachten op warm water wordt je dat al snel zat. Badkamer vind ik een iets minder groot probleem, omdat je daar vaak grotere hoeveelheden water gebruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Klopt, we zitten met hetzelfde dilemma: verder weg kan grotere capaciteit geplaatst worden, maar dan heb je veel verlies vooral in je tapwater. Een jaartje of 7 geleden ben ik me gaan inlezen in zonneboilers. Daar is het dan ook bij gebleven, behalve die ijzerarme glasplaat voor zelf te bouwen collector (iemand interesse?). Het bleek toen dat er in Almere een woning gebouwd is al in de jaren 70??, die geheel verwarmd wordt met zonnencollectoren. Het buffervat is hier 10m3, als ik me niet vergis, en was zeer overgedimensioneerd. Als dan 40 jaar later de huizen standaard een stuk beter geisoleerd zijn, de vacuumbuistechnieken verbeterd zijn, dan moet je met een dak van 30m2 en voorraadvat van 5 m3 een heel eind kunnen komen lijkt me.
In ieder geval speel ik met de gedachte een pellet en houtvergasser te installeren en collectoren voor in de zomer. Al snel gaat dan de gedachte leven de collectoren te overdrijven zodat hier het huis mee verwarmd kan worden met slechts een klein stukje bijstook.
Solaranlagen is/was voor mij een interessant boek. Ik denk zowieso dat je je goed moet laten informeren of je wensen duidelijk in kaart moet brengen. Literatuur kan daar zeker bij helpen om een juiste installatie aangeleverd te krijgen of samen te stellen.
laserboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2012, 22:55

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door laserboy »

Ik kan me voorstellen dat de lengte van de leidingen vooral bij korte tapwater vraag niet veel bijdraagd. Maar voor douchen, baden of de cv lijkt het me minder problematisch.


Ander probleem waar ik wellicht makkelijk overheen stapte was natuurlijk de bouw van het buffer. Hoe ga je dit compleet waterdicht krijgen. Zou het trouwens niet gewoon werken als je een open bak met water en een losse deksel als buffer gebruik? En dan daarin gewoon spiralen hangen voor de warmtewisseling van de collectoren, de koudwater aanvoer voor de ketel en de verwarming?

Nog iets wat in me opkomt... Zou dit allemaal lukken, moet ik dan mijn retour van de verwarming via dit buffer naar de ketel sturen? hoe/wanneer stuur ik de ketel dan aan? Middels weersafhankelijke regeling (vaste retour temperatuur)?

In ieder geval bedankt voor de antwoorden!


Gr.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Nu ik je laatste reactie lees, komt eigenlijk de opmerking in me op dat je maar eens wat verder over dit forum moet struinen...

Tapwaterverwarming: temperatuur in relatie tot legionella.
Drukloos/druk systeem.
Capaciteiten.
Direct/indirect verwarmen.
Etc etc.

Met name die 'losse deksel' in een waterleidingsysteem gaf mij de aanleding tot bovenstaande.
laserboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2012, 22:55

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door laserboy »

@JantjeV8:
Nu ik je laatste reactie lees, komt eigenlijk de opmerking in me op dat je maar eens wat verder over dit forum moet struinen...
Met name die 'losse deksel' in een waterleidingsysteem gaf mij de aanleding tot bovenstaande.
Misschien dat ik niet duidelijk overkom, maar ik geloof niet dat ik zulke domme vragen stel. Om even te verduidelijken:
Tapwaterverwarming: temperatuur in relatie tot legionella.
Wordt toch naverwarmd door de ketel?
Drukloos/druk systeem.
buffer/reservoir kan toch zonder probleem drukloos zijn als je met warmtewisselaars werkt?(vandaar "losse deksel")

Het is niet meteen mijn bedoeling om de ketel uit te schakelen. Ik probeer een oplossing te bedenken waardoor ik toch van zonne energie gebruik kan maken zonder een groot buffervat op zolder... En ik begrijp dat het rendement hoger wordt met een groter buffer.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Je tekst deed/doet het lijken alsof je tapwaterboiler een open vat wordt met los deksel. Kwam op mij wat vreemd over.
smartsys
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2014, 16:20

Re: Vraag m.b.t. buffer Zonneboiler

Bericht door smartsys »

Ik loop met een vergelijkbaar idee.

Ik verstook momenteel 2200m3 gas om mijn huis warm te houden en mijn gezinnetje onder warm water te laten douchen.

Ik heb iets verschoven oost/west ligging en op de oost,zuid,oost kant liggen momenteel 9 250Wp PV panelen welke ongeveer 1750KWh schone stroom opleveren.
Ik loop met het plan om een zonneboiler van 3x 1,6m2 met klein buffervat te plaatsen om zo ongeveer 100liter tapwater klaar te zetten naast de CV ketel.
Daarnaast ben ik aan het kijken naar een warmtepomp oplossing, en het liefst een lucht/lucht/water warmtepomp.
Deze kan zowel warm water maken voor gebruik in het CV circuit of sanitair water én warmte lucht in verschillende kamers. De unit kan ook even makkelijk koelen, omdat de binnen units vergelijkbaar zijn met traditionele aico units. Samsung heeft met de ECO Heating System TDM een oplossing welke hieraan voldoet.

Om een buffer te creëren tussen warmtepomp, HR ketel en zonneboiler wil ik nog een buffervat van 475liter of groter plaatsen in de kruipruimte onder mijn woonkamer. De firma FlexSaver heeft hier een mooie oplossing voor.

Het is de bedoeling dat zodra de 100liter buffer op de zolder 60 tot 65graden is wordt overgeschakeld naar het grote buffervat zodat ik maximaal rendement uit de collectoren op het dak haal. Verder wil ik al mijn tapwater eerst door een warmtewisselaar in dit grote vat laten stromen alvorens het naar het kleine vat en uiteindelijk de CV ketel stroomt. Dit moet zorgen dat er geen heel koud leiding water het huis in stroomt.
De warmtepomp moet vervolgens het grote vat op een temperatuur van ongeveer 35graden gaan houden. Het grote vat wordt vervolgens als een "radiator" aan het einde van het CV circuit opgenomen en moet er voor zorgen dat de retourtemperatuur kunstmatig hoog gehouden wordt. Dit zorgt ervoor dat de CV ketel uitschakelt en gaat "wachten" tot de retourtemperatuur daalt. Die daalt echter niet, tenzij de warmtepomp het net trekt.

Om het extra energieverbruik van de warmtepomp te compenseren wil ik nog 9 250Wp panelen op het westelijk georiënteerde dak plaatsen en mogelijk nog 4x 270Wp op een stukje platdak gericht op het zuiden.

Nu is mijn vraag? Gaat dit allemaal werken zoals ik verwacht?
Plaats reactie