Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door pelletpower »

En Tim via internet op telefoon kwh uitlezen geloof ik ook niet. Ik bespeur hier dezelfde aversie tegen elctromagnetisch straling.......
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

PP,

Klopt, nu kan ik hem nog uitlezen op de display en via bluetooth. Dat laatste zet ik deze week uit, traplopen is gezonder.

Toch kan het via internet. Bij de verschillende Arduino shops hebben ze voor weinig stroomtrafo's, die je met een ethernet shield zo in je router prikt. En ik heb nog wel een poortje open op m'n router :mrgreen:

Ander bericht is dat de netwerkbeheerder mij een brief gestuurd heeft dat mijn meter niet voldoet, en dat zij hem nu gratis willen vervangen. Er staat niet in dat ik moet, dus ik leg het zo lang maar even aan de kant. Hij voldoet mij prima.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door kockie »

Kun je niet handiger een kWh metertje met S0 uitgang nemen? Dan heb je in je meterkast een extra afleesmogelijkheid voor als je arduino in de soep loopt. Kost iets van 4 tientjes en neemt de ruimte van een normale automagische zekering in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Sow,

Inmiddels de 100kWh dik overschreden. Volgens Enixis is mijn meter niet geschikt en moet ik die vervangen door één met 4 telwerken. Dat doen ze dan gratis bij de afdeling Duurzaam produceren. Ik weet inmiddels dat ik niets moet, dus leggen we de brief eerst maar eens een tijdje weg.

Qua telwerken denk ik zo:
1 telwerk voor verbruik
1 telwerk voor teruglevering
1 telwerk voor hun subsidie
1 telwerk voor de subsidie mijn leverancier

Mijn vraag kortom: Wie verdient er eigenlijk allemaal aan mijn teruggeleverde stroom. Wie telt het mee in zijn subsidie regeling, CO2 compensatie, etc? Waarom willen ze het allemaal zo graag weten?

Misschien achterdochtig, maar ik geloof niet dat al die moeite puur voor de "administratie" is.

Wie weet hier meer?

Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door pelletpower »

Tim, heb je nu nog een analoge teller? Die ronddraaiende loopt net zo hard terug namelijk. Wist je natuurlijk al?

Zelf hebben we een nieuwe digitale helaas. Deze heeft in principe 3 standen die doorgegeven moeten worden. We hebben 1 verbruikstarief.1 tellerstand blijft dan op 0 staan. Wellicht hebben jullie dag/nacht tarief. Ik kan me voorstellen dat dan ook tegen dag/nacht tarief gesaldeerd wordt, wat in principe gunstiger is voor je.

In het geval van anologe meter: zo lang mogelijk uitstellen, dan is salderen altijd gewaarborgdt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Dutch John »

Enexis zegt altijd op voorhand dat de meter niet geschikt is. Het is echter bij wet beschreven dat zelfsalderende analoge meters nog gewoon mogen blijven hangen. Met dank aan Diederik Samsom. Dit is tevens de reden dat men analoge meters nu nog gratis vervangt.

Check of de meter terugloopt. Als je al een digitale hebt, dan is vervanging waarschijnlijk onoverkomelijk. Anders compenseren de panelen alleen het verbruik op die ene groep op dat ene moment. Een digitale meter telt normaliter niet terug.

Je kon wel eens gelijk hebben dat je energieleverancier baat heeft bij jouw panelen (subsidie, groencertificaten?)

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door pelletpower »

Detail: ik denk niet dat die ene groep gecompenseerd wordt, maar alles achter de meter. Na de meter splitst de zaak toch pas?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Ha,

De communicatiemodule is eruit, maar ik kan gelukkig ook lezen.

De dagmeter staat nu netto op: -75kWh
De nachtmeter netto op: 9kWh

Doet ie dan in de winter echt zoveel minder? Heeft iemand zijn weekdata beschikbaar en zou ik die mogen hebben? Dan kan ik het interpoleren naar mijn systeem.

Cheers,
Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Mees* »

Dag Tim,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit zijn onze cijfers van dit jaar. Wanneer de panelen geplaatst zijn zie je wel.
De nachtstroom doet betrekkelijk weinig omdat we nog steeds gewend zijn in die tijd de was- en vaatwasmachine te gebruiken. Ook computers en TV zitten het meest in die periode.

(30x 200W BLD, Delta solivia 3.3 en 2500, 45%/ZO)
Er is nu ca 1850 kW geproduceerd)
MS1 compl.xlsx
(17.86 KiB) 162 keer gedownload
Oi,

Mees
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door pelletpower »

Mees, de standen voor je handmatig in?
Stand 6 en 7 zijn de terugleverstanden?
Nu weet je niet wat de panelen geleverd hebben?
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Mees* »

We houden het inderdaad handmatig bij, ik heb er boven nog even tussengefrommeld wat de omvormers aangeven.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Mees* schreef:Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit zijn onze cijfers van dit jaar.
Dank je wel.

Kan ik juist concluderen dat je gemiddeld in mei/juni 15kWh per dag produceert?

Ik heb dezelfde periode gemiddeld 7,8 kWh: 10xET195 SMA 2000HF, 25%ZO

Stel dat gaat terug in de winter naar 5kWh
126*7.5=945
126*5= 630
1575kWh per jaar. Dat zou nog onder de berekende opbrengst zitten?

Tim
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door x21r »

Op brengst dag/nacht tarief is 5/7 en 2/7..normaal gesproken.
meer data .. en voor langetijd terug zie de blauwe hoek .. http://www.pv-solar24.info/

Maandelijkse opbrengst verschilt van jaar tot jaar.
zelfs gem per dag.
Afbeelding

Ook zie je hier de jaarlijkse opbrengst factor..die schommeld nog al. ( zie hoek en richting panelen in de tekst)
Afbeelding
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Mees* »

Tim schreef: Kan ik juist concluderen dat je gemiddeld in mei/juni 15kWh per dag produceert?

Tim
Dag Tim,

Ik durf het over die twee maanden niet te zeggen, aan m'n wekelijkse verbruik kan ik het niet aflezen. Als ik mijn vier maanden (mrt-juni) naast die van x21r lig dan kom ik daar gemiddeld aardig mee overeen volgens mij (daar een iets lager wattage, maar gunstiger ligging en poly panelen (als ik het goed zie))
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Sow,

Ik heb dat bluetooth kreng even terug gestoken om de boel uit te lezen, zie bijage.

10x195Wp A-merk
Zuidoost, dakhelling 25gr
SMA SB2000HF

Tim
Maand tabel.pdf
(6.33 KiB) 178 keer gedownload
Plaats reactie