Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Salderen

Bericht door Tim »

Heren en dames,

Wij staan op het punt zonnepanelen aan te schaffen, om onze externe energie grotendeels af te schav(ff)en. Nu mag ik me graag ingraven in de verschillende zaken, en stuit daarbij op een paar afwegingen.

Mono- en Poly Panelen. Ik kan niet echt verschillen ontdekken. Beiden worden aangeboden. Wie kan onderbouwen waarom ik één van deze beslist niet zou moeten kopen?

Dat het tweede, de inverter. SMA lijkt het minste problemen te geven, als je de verhalen mag geloven. Er zijn echter ook micro inverters, zoals bv Enecsys, waarbij de inverter achterop het paneel zitten. Deze hebben bij schaduw weer een voordeel dat alleen het beschaduwde paneel weinig doet, ipv de hele string.

Dus ook hier de vraag, kan iemand onderbouwen waarom ik één van deze beslist niet zou moeten kopen?

Bvd,
Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door pelletpower »

He Tim, ben zeker geen expert. Maar mono kristallijn gaat als het goed is langer mee met een hoger rendement. Poly is goedkoper door minder energieintensief productie proces. Roeit waarschijnlijk beter. Van inverters heb ik zeker geen kaas gegeten. Heb net een setje gekocht, ik denk bij een leuke club. Prijs was volgens x21r wel ok. Setje moet overigens nog binnenkomen
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Hey,

Wat voor afspraken heb je over garanties? En met de leverancier of fabriek, of verzekering?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: dat alleen het beschaduwde paneel weinig doet, ipv de hele string.
Een beschaduwde cel blokkeert een heel paneel, maar niet de string. De kortsluitdiodes in het paneel zorgen dat er een stroom kan blijven vloeien door de string. Zij schakelen in feite het paneel af uit de string. Dus in dat geval geen meerpunten voor afzonderlijke omvormers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door OBL-Rien »

Over de levensduur weet ik nog niet veel, maar het rendement verschil tussen mono en poly wordt vaak opgeheven door de grotere oppervlakte van de mono's.

Zelf ben ik ook aan het zoeken, ik wil binnenkort een paar aanschaffen.
Ik wil echter dat inverter en paneel gescheiden blijven.

Heb onlangs een poly aangeboden gekregen voor minder dan 1 euro/Wp. (Maar de spanning was niet helemaal naar wens.)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Rien,

Zou je willen uitleggen waarom je het paneel en inverter gescheiden wil houden?

Ik vind het voordeel van losse inverters, indien garantie een probleem zou worden, je slechts een fractie minder uit hoeft te geven. Ook bij een storing valt slechts dat ene panaal weg, niet alles. Stel er gaan 5 kapot, kan je alsnog een kleine centrale inverter kopen.

Ik heb momenteel 2 aanbiedingen liggen van 0,95 en 0,98 ct/wp, voor alleen de panelen!

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door kockie »

Tim schreef:Zou je willen uitleggen waarom je het paneel en inverter gescheiden wil houden?
Ik heet dan geen Rien, maar heb er wel een idee over. Als je de inverter gescheiden hebt en deze binnen ophangt, heb je minder problemen met vocht en ook de koeling is beter te regelen. Peter Segaar (zonnigtype/polderjongen) van www.polderpv.nl heeft er op zijn site ook al het een en ander over geschreven. Mijn eigen ervaring met ons draadloze netwerk is dat je vroeg of laat toch met vocht in je behuizing te maken krijgt.

Ik volg deze draad overigens met interesse ivm eigen plannen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door OBL-Rien »

Klopt Kockie.

Bovendien wil ik de panelen ook in een stand-alone situatie kunnen gebruiken. Dwz zonder inverter maar met een akku-lader.
Bovendien gaat de elektronica in het algemeen sneller stuk dan een paneel. Het vervangen van een inverter is een pre.
Als laatste: je hebt meer vrijheden met losse systemen. Je kunt kruis-verbindingen maken die met geïntegreerde systemen niet mogelijk zijn.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Ik heb momenteel 2 aanbiedingen liggen van 0,95 en 0,98 ct/wp, voor alleen de panelen!
Kun je zeggen wat voor panelen dat zijn? en van wie?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door x21r »

Maar mono kristallijn gaat als het goed is langer mee met een hoger rendement. Poly is goedkoper door minder energieintensief productie proces
Het uiteindelijke resultaat in de praktijk ontloopt elkaar niet veel in kWh..dus geen reden voor keuze.
Levensduur..valt niets over te zegen..behalve dat de “oudjes” geen meetbare terug gang vertonen in vermogen na 10 jaar ;-)
Een beschaduwde cel blokkeert een heel paneel, maar niet de string. De kortsluitdiodes in het paneel zorgen dat er een stroom kan blijven vloeien door de string. Zij schakelen in feite het paneel af uit de string.
Ieder paneel bestaat uit 3 of 4 interne stings(in serie)..welke door middel van een diode zijn overbrugt.
Word hij bij een cel beschaduwt…krijg je 1/3 of 1 /4 minder vermogen van dat paneel.
Nu .. opgelet … als je alleen aan de onderkant ALLE cellen beschaduwt heb .. dan kan ..al die cellen in een mini string zitten..maar je kan ook een (2) cel in alle mini stings geraakt hebben.
In het eerst geval inderdaad maar 1/3 of 1/4 minder vermogen..in het tweede geval 0 Watt (null) uit je paneel ;-)

Nu komt het steeds vaker voor dat je 2 strings heb .. dus bv 2x9 panelen.
Nu mocht er dus een cel in een van de strings beschaduwt zijn …dan heeft de omvormer soms wat probleem om het ideale MPP punt te vinden .
Hoe meer schaduw ..des te moeilijker heeft de omvormer het .
Mocht 1 paneel van de 9 uit vallen door de schaduw .. dan heb je nog steeds een redelijk vermogen (ongeveer 85 a 90% tov een omvormer per paneel).

En eigenlijk is schaduw wel meetbaar ..maar diffuus licht geeft bijna 20% van je vermogen .
Dus schaduw kost maar 80%.... ;-)

Nog een nadeel voor losse omvormers is dat er 2x zo veel stekkers zijn in de buitenlucht .
Meer elektronica in de buiten lucht(dus meer temperatuur wisselingen).
2x meer elektronica … en meestal een nog lager totaal rendement in % .

Mocht je schaduw hebben van de schoorsteen van de buurman(in de zomer) .. dan kan omvormer per paneel een oplossing zijn.
Als laatste: je hebt meer vrijheden met losse systemen. Je kunt kruis-verbindingen maken die met geïntegreerde systemen niet mogelijk zijn
Ik zou zeggen …Ik mis iets …ergens ..kruis ?? … geïntegreerde systemen??
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Hey,

Okay, bedankt voor de antwoorden. Ik heb een set gekocht. 2000Wp met een Duitse omvormer. Nu opbouwen.

Moet ik de panelen ook aarden? Of bv de rails waar ze op liggen?

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door benthuis »

Tim,

Misschien dat een keer kunt posten wat, waar en waarom je deze panelen en inverters hebt gekocht.
Ik wil ook van mn vakantie geld ea kopen.
Zit te denken aan een duitse Ebay aanbieding.
Misschien dat jouw ervaringen hier bij kunnen helpen.

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Ben,

Ik heb eerst panelen uitgezocht. Ik wou panelen waarmee ik ooit ook (24V) accu's kon laden, dus panelen met een Maximum Power Voltage (Vmp) > 32Volt en kleiner dan 55Volt. Dit komt eigenlijk altijd neer op 72 cellen per paneel.

Voor de omvormer, een maat van heeft tijdens de solar boom begin deze eeuw in die sector gewerkt. Hier bleek duidelijk dat de omvormers (toen) een zwak punt waren. Mede daarom, ook omdat het een duur onderdeel is, heb ik alleen gekeken bij de bekende merken. Ik heb nog even gesnuffeld aan die micro inverters, maar die pasten weer niet optimaal bij de gekozen panelen.

In elke productspecificatie staat een bereik omschreven waarbij de omvormer optimaal gefunctioneerd. Dit heb ik gecontroleerd met mijn setup van panelen. Ga ook niet hoger dan het vermogen van de inverter. Ook heb ik de service desks gebeld en wat domme en slimme vragen gesteld. Tot 2 keer toe werd ik voortreffelijk geholpen. Het is SMA geworden met 10jr garantie.

Voor dit geld kan ik ook 2 goedkopere krijgen, maar met dergelijke lange termijn installaties kun je geluk hebben, maar ook niet. Dan liever een solide bedrijf met, tot nu toe, goede service desk (misschien was het die zachte belgische vrouwenstem die over de streep getrokken heeft).

Met deze kennis (vermogen en type omvormer) 4 offertes aangevraagd.

Daarna gaan kijken wat de verschillen zijn tussen de verschillende panelen. Bijna alles wordt tegenwoordig in China geproduceerd, dus de keuze om bv Duitse (made in China) panelen te kopen, laten varen.

Vergeleken (met tussen de haakjes mijn keuze):
Prijs (1 Euro incl btw)
Zijn ze bankeble (ja)
Productie garantie (Lineair 80% na 25jr)
Productgarantie (10jr)
Vermogen tolerantie (0 tot 5%)

Vooral de laatste 2 variëren nogal. Een vermogenstolerantie -5% is bij 1000Wp toch 45kWh per jaar minder.

Daarna besteld en hopelijk over 30minuten fossil free!!

Waar je de spullen haalt, maakt volgens mij totaal niets uit. Je kan het via een goede installateur laten doen, maar mijn ervaring is dat die 1000 euro extra niet direct extra service oplevert.

Tim
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door x21r »

A die Tim
Gefeliciteerd.
Heb je nog meer concrete data type paneel, type omvormer,richting..hoek.. eventueel schaduw?. En hoe aan gesloten in strings ..bv2x9 ..ect

Je heb de mpp spanning ook wel gecheckt neem ik aan (als een gedeelte in de schaduw valt krijg je 1/3 of ¼ minder spanning van dat paneel)
En bij -10 graden.. is de spanning dan niet te hoog voor je omvormer.
Tim schreef: Ga ook niet hoger dan het vermogen van de inverter.
Je kan extra’s kWh (10 to 100kWh) op jaarbasis produceren door tot 10% meer vermogen aan panelen te plaatsen dan je max van je omvormer.
Hij slijt er niet van …. En je werkt bij weinig zonlicht op een iets hoger rendement gedeelte van je omvormer.
En als je installatie heel plat of heel stijl staan …mag je nog hoger gaan dan die 10%.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnepanelen, mono- multi. Inverters, micro of macro?

Bericht door Tim »

Off course,

1 string van 10 panelen, 25graden dak, Oriëntatie Zuid Oost. Geen schaduw nadat zon boven bomen is (vrij vlot).

Paneel (Mono):
195W - Peak Power (Pmax)
15.27% - Module Efficiency
36.94V - Maximum Power Voltage (Vmp)
5.28A - Maximum Power Current (Imp)
45.33V - Open Circuit Voltage (Voc)
5.68A - Short Circuit Current (Isc)
0 to +5W - Power Tolerance
DC 1000V - Maximum System Voltage
44.4±2℃ - Normal Operating Cell Temperature
15A - Series Fuse Rating (A)
3 - Number of Bypass Diode

Omvormer:
Ingang (DC)
2100 W - Max. DC-vermogen (@ cos ϕ=1)
700 V - Max. DC-spanning
175 V – 560 V - MPP spanningsbereik
530 V - Nominale DC-spanning
175 V / 220 V - Min. DC-spanning / startspanning
12 A / 12 A - Max. ingangsstroom / per string
1 / 2 - Aantal MPP-trackers / strings per MPP-tracker

Uitgang (AC)
2000W - Nominaal AC-vermogen (@ 230 V, 50 Hz)
2000 VA - Max. schijnbaar AC-vermogen
220, 230, 240 V; 180 – 280V - Nominale AC-spanning; bereik
50, 60 Hz; ±4,5 Hz - AC-netfrequentie; bereik
11,4 - Max. uitgangsstroom
1 - Vermogensfactor (cos ϕ)
1 / 1 - Toevoerfase / aansluitfase
Rendement
96,3 % / 95,0 % - Max. rendement / Euro-eta

Tim
Plaats reactie