zonnepanelen 1,56 euro/watt piek

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower

zonnepanelen 1,56 euro/watt piek

Bericht door pelletpower » 03 jan 2012, 14:24

Hallo beste forumgenoten.

Na vele omzwervingen van houtgas naar heteluchtturbine via stoom heb ik een oud onderwerp uit de la getrokken waar mijn overpeinsingen mee begonnen: zonnepanelen.

Momenteel ligt er een nieuwe aanbieding voor 4680 Wp incl bevestigingsmateriaal, omvormer ed. Panelen zouden op vlak dak (loods) onder 20gr op zuiden gemonteerd worden. De prijs per Wp bedraagt 1,56 euro en vraag ik me af of dit gezien de recente prijsdalingen een nette prijs is. Heeft iemand hier recente ervaring mee?
De panelen zijn chinese monokristalijn. De inverter is Sunezy 4000. De montage en de grondkabel naar de meterkast verzorgen we zelf, de rest van de benodigde materialen is inclusief.

Mvg Joep

x21r

Re: zonnepanelen 1,56 euro/watt piek

Bericht door x21r » 03 jan 2012, 18:15

Ha die PP.
Als de prijs inc materiaal en omvormer is …is het netjes.
Panelen gaan al voor 1 euro per Wp ,een omvormer a 1100 en montage materiaal
Dan zit je wel op die 1,56 € per wp.
Anders eens bij tweakers duurzamer energie.. de leveranciers opzoeken ( stuk of 3) (geen offerte vragen via tweakers!!! Maar hun eigen mail opzoeken..

Voor 20 graden mag je eigenlijk wel een omvormer nemen met lager vermogen.
Temperatuur stijgt .. dus 10% van het vermogen kan je al niet halen.. daarnaast sta je nooit recht op de zon .. dus piek vermogen zal maar max 35 a 3600Wp zijn.( en max pieken mag je missen).

Daarin tegen heb je wel de langste duur van zonne schijn op je panelen... en dat telt.
Nu die omvormer heeft een rendement (euro) van 95% is een beetje laag ..
Je panelen liggen vrij plat .. dus rendement moet hoog zijn als er weinig licht valt .
En ik zie bij die fabrikant geen rendement grafieken. Helaas.

En anders een tweedehans SMA op markt plaats voor 4 a 500 euro zoeken ;-)

Vraag hoeveel strings ? schaduw ? spanning bij -10 graden ??..etc

pelletpower

Bericht door pelletpower » 03 jan 2012, 19:15

x21r, dank je voor de reactie. Wil morgen snel schakelen. ik denk wel aan een iets kleiner systeem. Deze omvormer kost bij TU 2200 euro ex btw. Volgens mij heeft hij 2 ingangen. Misschien leuk voor de toekomst. Heb net geprobeerd een pb te sturen met de offerte als bijlage. Ik denk niet (en zou niet weten) hoe deze in dit bericht te plaatsen. Computers zijn niet mijn ding en dat is lastig anno 2012.
Strings: zie ik niet gespecificeerd staan, maar zijn volgens mij wel inbegrepen.

Mvg Joep

x21r

Bericht door x21r » 03 jan 2012, 21:56

pelletpower schreef:x21r, dank je voor de reactie. Wil morgen snel schakelen. ik denk wel aan een iets kleiner systeem. Deze omvormer kost bij TU 2200 euro ex btw. Volgens mij heeft hij 2 ingangen. Misschien leuk voor de toekomst. Heb net geprobeerd een pb te sturen met de offerte als bijlage. Ik denk niet (en zou niet weten) hoe deze in dit bericht te plaatsen. Computers zijn niet mijn ding en dat is lastig anno 2012.
Strings: zie ik niet gespecificeerd staan, maar zijn volgens mij wel inbegrepen.

Mvg Joep
-TU onnodig duur niet doen en dan nog 2200ex btw ?? is dit buiten de prijs van 1,56 ??
-2 ingangen.. is om 2 strings parallel te schakelen(hij heeft geen 2 apparte MPP ingangen )
-strings .. hoe zijn de panelen geschakelde 2strings van 14 panelen of ..??

omvormer en panelen horen bij elkaar.. weinig panelen en veel vermogen op de omvormer levert weinig kWh op op jaar basis.. dus op elkaar afregelen.

lees
http://link.marktplaats.nl/502151630 kompleet set belgie
http://link.marktplaats.nl/488986013 en vraag offerte
Ps geen haast .. zon gaat pas in maart schijnen ...

En bij hem heb ik ze zelf vandaan http://link.marktplaats.nl/516140897
1 euro W/p hij zal ze wel kwijt moeten .. besteld hele conteners (vol) in ch .. zijn vriendin is chinees .. dus 2 jaar terug leuke communicatie gehad met de fabriek (via haar)
(als hij tijd heeft morgen gelijk op halen ;-)

Moet je klein beginnen .. dan 3 panelen op een stecca500 . en dan door groeien
voorbereiden voor accu systeem pak de kleine 140W
Leuk zijn vriendin zet ook advertenties die http://link.marktplaats.nl/516140897

En deze is van hem zelf http://link.marktplaats.nl/512910724 zie de naam ..lol

pelletpower

Bericht door pelletpower » 03 jan 2012, 22:41

Ok dan,
Die setprijs komt overeen met de aanbieding die ik heb liggen.

Prijzen van TU verbaast me niet echt, dit is niet mijn afdeling. Dus 0%korting en voor TU speciaal product (niet te retourneren).

Sunsol King uit Tilburg ziet er goed uit, ga ik zeker een belletje geven. Blijft lastig inschatten wat extra materialen zijn die nodig zijn voor aansluiten. Offerte nu is compleet, echter zonder arbeid en voedingskabel omvormer-meterkast.

Nog tips waar ik op moet letten?
Eventueel nood-eilandbedrijf is leuk maar niet noodzakelijk.
Inregelen? Is dat moeilijk? Moet ik dat bedingen of kom ik er zelf uit?

x21r

Bericht door x21r » 03 jan 2012, 23:48

Neem de tijd om te beslissen..
lees ook eens op zonnestraal forum
tweakers duurzaam deel 18 of nu al deel 19

En zorg dat je met software de configuratie checkt ..niet te veel stroom.. spanning ..
minimum MPP voltage omvormer > MPP spanning string bij 60 graden.
Open spanning bij -10 graden ..
laat de kabels op maat maken(stekkers moet je met speciale tang vast knijpen !!!

Solar king geeft goed advies.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 03 jan 2012, 23:56

Hatsjiekedee, begin ik wat praktische kennis over generatoren, houtvergassing, stoom enz op te doen krijgen we dit.

Heb ik nou echt teveel biertjes gedronken tijdens mijn studie?

Superbedankt.

DJ ook bedankt, want dit is tenslotte de luie manier van opwekken (nu een studie inregelen)

pelletpower

Bericht door pelletpower » 04 jan 2012, 00:02

X21r, nog dit: de komende 2 maanden is het voor ons relatief rustig. Echter zoals de opdrachten er nu bijstaan en opgestart zijn aan het einde van de week, is weer nergens tijd voor.

Voor mij moet nu de tijd van praten maar eens afgelopen zijn, vandaar mijn haast. Als het deze week niet gebeurt weet ik wel hoe het weer afloopt.

Dus klein systeem (2500-3000 Wp) om de kriebels te krijgen. Het vervolg zie je overal: de meeste mensen plaatsen bij. Het is dus de eerste stap.

Jammer dat ik de offerte niet bij je krijg. Het is een beetje onbeleefd deze zomaar op het net te zetten. 1,56 E/Wp is trouwens incl btw.

x21r

Bericht door x21r » 04 jan 2012, 01:01

pelletpower schreef:de meeste mensen plaatsen bij. Het is dus de eerste stap.
noway ....
Niemand .... alleen de gene die toch nog een plekje op het dak vrij vinden en er een paneel bij plaatsen(ze hebben gewoon zonnepaneel virus opgelopen)
Jammer dat ik de offerte niet bij je krijg. Het is een beetje onbeleefd deze zomaar op het net te zetten. 1,56 E/Wp is trouwens incl btw.
naam @ hotmail . com

Panelen monter op een plat dak is zo gebeurt ..alleen die stenen tegengewichten .. daar moet je iemand voor zoeken.

Tim

Bericht door Tim » 04 jan 2012, 21:27

Hey,

Wat ik me af vraag is hoe de garantie geregeld is bij deze dozen schuivers. Je ziet dergelijke prijzen alleen bij die stunters, waar je in de offertes niets terug vind over garantie en/of verzekering. Je koopt zoiets toch minimaal voor 20jr.

Over 4jr is zo'n internet aanbieder weg. Dan gaat je omvormer kapot. En dan? Je hebt 5jr garantie op de omvormer. Zelf gaan mailen met China?

Wat mij ook opvalt is dat sommigen bv 1900Wp aanbieden met 1600W inverter. En andersom ook, 2200Wp panelen met een 3000Watt inverter. Als je geen uitgebreid elektrisch verstand van hebt (incl mijzelf), weet ik niet wanneer ik het goed doe. En de verkoper zegt altijd dat het een goede combi is.

Zou het iets zijn hier een topic aan te besteden? In Jip en Janneke taal?

Tim

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 04 jan 2012, 21:32

Die garantie is zowieso de vraag. M.i. zijn bijna alle leveranciers dozenschuivers. ALs de achterliggende fabriek omvalt (en dat doen er nu een aantal) is de garantie toch weg... Over dat over en onder dimensioneren: bij onderdimensioneren zul je waarschijnlijk het beloofde rendement niet halen, bij overdimensioneren moet je goed kijken wat de ligging van je panelen ten opzichte van de ideaallijn is. Ook moet je rekening houden met de spanningen zoals hierboven al een keer aangegeven door
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Tim

Bericht door Tim » 04 jan 2012, 21:57

Kockie,

Rekening houden met spanning:
x21r schreef:En zorg dat je met software de configuratie checkt ..niet te veel stroom.. spanning ..
minimum MPP voltage omvormer > MPP spanning string bij 60 graden.
Open spanning bij -10 graden ..
Dat bedoelde ik. Als je hier geen verstand van hebt, zul je iemand moeten treffen die je gepast advies geeft. Een verkoper doet dat niet. Vandaar een oproep hier een topic aan te besteden.

Tim

pelletpower

Bericht door pelletpower » 20 feb 2012, 19:26

Ok, afgelopen zaterdag frame op het dak geplaatst en vandaag panelen kabel en omvormer gedaan. Om 1600 uur de zaak draaiend en meteen 1500 W. Niet gek denk ik. Wat betreft je opmerking Tim over een topic over inregelen omvormer hou ik me aanbevolen. Nu heb ik gewoon de kabeltjes aangesloten en draaien maar.
Bijlagen
diverse inst + zonnepanelen 139.jpg
diverse inst + zonnepanelen 137.jpg

sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper » 20 feb 2012, 20:52

pelletpower schreef:Ok, afgelopen zaterdag frame op het dak geplaatst en vandaag panelen kabel en omvormer gedaan. Om 1600 uur de zaak draaiend en meteen 1500 W. Niet gek denk ik. Wat betreft je opmerking Tim over een topic over inregelen omvormer hou ik me aanbevolen. Nu heb ik gewoon de kabeltjes aangesloten en draaien maar.
Ziet er goed erg uit. Mijn spulletjes staan ook klaar voor installatie.

Wil je gaan loggen kun je hier alle info vinden hoe dit te doen.

Jouw Schneider Inverter komt uit dezelfde fabriek als de:
Chint 1.5 AEG Protect 2000, CMS 2000 en nog vele andere.
Loggen gaat via de RS232 aansluiting bij alle omvormers op vrijwel dezelfde methode.

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---

x21r

Bericht door x21r » 20 feb 2012, 22:28

Even om het wat duidelijker te maken voor anderen …
Gaarne zo vele mogelijk info ..

Type panelen (eventueel met pdf link of dat je de pdf terug kan zoeken)
Omvormer type
Hoe aangesloten bv 2x9 = 2 (parallel) strings van 9 panelen(serie)
Hoek panelen
Richting
Schaduw ?
eventuele prijs ..inc btw ? ..inc montage ? inc omvormer?

Dan als test de spanning meten (uit de panelen) bij “behoorlijke”instraling ..kijken of alles correct is aan gesloten.
1500W is leuk .. maar zegt niets …spanning zegt meer.. het is zonde als je na een jaar er achter komt dat ze iets verkeert hebben aangesloten.

@ pelletpower ..ik zie wel op de meest 2 linkse panelen schaduw van een lantaarn paal ..dus tijd er bij zou ook handig zijn ;-) .. wat is dan de spanning..als je 2x schaduw heb ?? en je vermogen ..maar dat zie je wel in je dag grafiek als je gaat loggen.

Plaats reactie