Evenement: Zonnecollector bouwen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door kockie » 29 okt 2006, 13:32

Tijdens een van mijn omzwervingen over het wereldwijde web kwam ik een pagina tegen waar een cursus/bouwdag voor het maken van zonnecollectoren gehouden wordt. Hier de link: http://www.kwbwestvlaanderen.centerall.com/gallery1.php

Misschien voor iemand interessant? Anders altijd leuk voor een ontmoetingsdag!
Laatst gewijzigd door kockie op 30 okt 2006, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

kees

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door kees » 29 okt 2006, 14:52

kockie schreef:Tijdens een van mijn omzwervingen over het wereldwijde web kwam ik een pagina tegen waar een cursus/bouwdag voor het maken van zonnecollectoren gehouden word. Hier de link: http://www.kwbwestvlaanderen.centerall.com/gallery1.php

quicktime filmpjes?

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens » 31 okt 2006, 11:46

kockie schreef:Tijdens een van mijn omzwervingen over het wereldwijde web kwam ik een pagina tegen waar een cursus/bouwdag voor het maken van zonnecollectoren gehouden wordt. Hier de link: http://www.kwbwestvlaanderen.centerall.com/gallery1.php

Hallo Kockie,

Wat een zeer interessante verwijzing!
Het geheel oogt zo goed doordacht en georganiseerd dat dit, denk ik, moeilijk haalbaar zal zijn voor een eerste ontmoetingsdag. Ik zal al tevreden zijn wanneer ik dan wat forumleden zal kunnen ontmoeten!

Dirk

John Doh

Bericht door John Doh » 01 nov 2006, 19:32

Dirk Bauwens schreef:Het geheel oogt zo goed doordacht en georganiseerd dat dit, denk ik, moeilijk haalbaar zal zijn voor een eerste ontmoetingsdag. Ik zal al tevreden zijn wanneer ik dan wat forumleden zal kunnen ontmoeten!

In elk geval lijkt men over enkele speciaal gemaakte gereedschappen te beschikken, hetgeen iets over de schaalgrootte zegt: dit zijn vast niet zomaar wat knutselaars. Voor een zelfbouwer zonder die hulpmiddelen zal het niet eenvoudig zijn om eenzelfde resultaat te halen.

Wel een opmerking / vraag over de constructie, die mij tamelijk conventioneel lijkt te zijn. Koperplaat wordt heet door straling en geeft de hitte af aan opgesoldeerde koperpijp, waar water door stroomt. Er zit enige ruimte tussen twee slagen van de koperbuis. De koperplaat is niet zo dik en vormt een warmteweerstand, hoe groter de afstand tot de buis, hoe hoger de temperatuur van de koperplaat. Hoe hoger de temperatuur van de koperplaat, hoe lager het rendement (omdat het warmteverlies toeneemt). Heeft iemand een idee hoe hard dat gaat?
John

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 01 nov 2006, 22:32

Maar het is ook weer zo: hoe meer buis, hoe meer waterinhoud de collector heeft. Hoe meer waterinhoud, hoe trager de collector (en hoe lager dus uiteindelijk de uitgaande watertemperatuur)

Misschien is voor een evenement de gebruikte apparatuur wel te huur?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

John Doh

Bericht door John Doh » 02 nov 2006, 09:43

kockie schreef:Maar het is ook weer zo: hoe meer buis, hoe meer waterinhoud de collector heeft. Hoe meer waterinhoud, hoe trager de collector (en hoe lager dus uiteindelijk de uitgaande watertemperatuur)

Inderdaad. Moet dus een optimum worden gezocht: buisjes niet te dik.

Het juk in de vorm van een stalen frame is wellicht bedoeld om de buisjes te fixeren tijdens het soldeerproces, zodat de boel een beetje vlak blijft. Als je kijkt naar de foto van het zwartspuiten, dan is dat toch niet helemaal gelukt, de koperplaat ziet er een beetje kreukelig uit. Zal voor het rendement niet veel uitmaken denk ik.
John

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens » 02 nov 2006, 10:42

John Doh schreef:...Wel een opmerking / vraag over de constructie, die mij tamelijk conventioneel lijkt te zijn. Koperplaat wordt heet door straling en geeft de hitte af aan opgesoldeerde koperpijp, waar water door stroomt. Er zit enige ruimte tussen twee slagen van de koperbuis. De koperplaat is niet zo dik en vormt een warmteweerstand, hoe groter de afstand tot de buis, hoe hoger de temperatuur van de koperplaat. Hoe hoger de temperatuur van de koperplaat, hoe lager het rendement (omdat het warmteverlies toeneemt). Heeft iemand een idee hoe hard dat gaat?...

Het rendement van dat systeem zal niet maximaal zijn, maar misschien valt de opbrengst toch nog goed mee. Het te geleiden vermogen is uiteindelijk toch beperkt door de intensiteit van de zonnestraling zelf. Met de allerbeste collectors is hier ook maar enkele honderden Watts per vierkante meter uit te halen, dacht ik. Voor een dikkere plaat kiezen is niet noodzakelijk een goede keuze. Met een beperkt budget is het, denk ik, beter om voor m??r collectoroppervlak te kiezen dan voor een grotere plaatdikte.

Dirk

John Doh

Bericht door John Doh » 02 nov 2006, 21:29

Dirk Bauwens schreef:Het rendement van dat systeem zal niet maximaal zijn, maar misschien valt de opbrengst toch nog goed mee. Het te geleiden vermogen is uiteindelijk toch beperkt door de intensiteit van de zonnestraling zelf. Met de allerbeste collectors is hier ook maar enkele honderden Watts per vierkante meter uit te halen, dacht ik.

Er staat mij bij dat de intensiteit van de zonnestraling ongeveer 1000 W/m^2 is, bij loodrechte inval weliswaar. Toch nog aardig wat. Met een paar vierkante meter krijg je op hoogtijdagen een flinke boiler vol.
John

John Doh

Bericht door John Doh » 02 nov 2006, 21:34

Dirk Bauwens schreef:Met een beperkt budget is het, denk ik, beter om voor m??r collectoroppervlak te kiezen dan voor een grotere plaatdikte.

Dat denk ik ook. Je spreekt hier over een optimalisatie naar kosten, zolang je maar genoeg dakoppervlak hebt. Hoewel de omkasting natuurlijk ook geld kost.
John

frederik

Bericht door frederik » 07 dec 2006, 11:58

de cursus kan ook op andere plaatsen in vlaanderen gevolgd worden. Deze is gratis en op de cursusavond kan men zich inschrijven voor de praktijkdag aan de kust. Ikzelf heb me ingeschreven in oost-vlaanderen.
misschien tot later.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 25 dec 2006, 15:36

Ik ben nog eens verder gaan zoeken naar het zelfbouwen van zonnecollectoren en kwam daarbij op een belgische site terecht.

http://users.pandora.be/hagim/zonne_ene ... anelen.htm

De zonnepanelen die deze man heeft gemaakt zien er perfect uit. Ook de rest van de installatie is perfect gedocumenteerd. Kijk er maar eens naar.

[edit]Kwam op het forum daar ook een bekende van dit forum tegen ;)[/edit]

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 12 feb 2008, 21:44

Er zijn weer data voor nieuwe zelfbouwdagen. Misschien interessant voor de Belgen onder ons. Ik vind het vooralsnog iets te ver rijden. Kijk maar eens op KWB.be

maarten

Bericht door maarten » 13 feb 2008, 09:26

forum , ik heb het filmpje gekeken en denk dat dit niet zomaar een doehet zelf gebeuren is , als je zulke mallen hebt gemaakt is het de bedoeling dat er winst meegemaakt word, maar toch heel leuk.
jaren her , begin 80 er ,een boekje gevonden , zonne enegie bouw zelf uw installatie, heette dat . schrijver weet ik niet meer.
de bouw is vrijwel gelijk.
ik heb een standaard maat plaat hout genomen 122x244 ,aluminium plaat van 1 mm dik ,starre koperen W.L. 12 mm buis, dus niet de buis op rol want als je met de hand werkt is dat lastig netjes recht te krijgen. 5 cm glas wol achter de alu. plaat en draad glas voor de spiraal. het buigen deed ik met een gewone pijp buiger van de loodgieter.
de koperen buis zit bij mij met zadeltjes[beugels] op de alu.plaat geschroeft.
het geheel is zwart gespoten met een dak teer/primer .
al jaren voldoet dit , vind ik , prima.
de temp is in de winter en zomer , uiteraard op zonnige dagen al gauw + - 30 graden en in de zomer is 60 graden heel normaal bij een boiler inhoud van 120 liter.
na verwarming zit er niet [ meer ] op want de cv gaat nooit aan.
wel staat mijn wasmachine er permanent op aan gesloten met een driewegmengventiel wat uitstekend werkt en ook de kleine close inn boiler in de keuken word er door gevoed.
zomers kunnen we , 2 personen , zeker 2.5 a 3 maanden mee douchen zonder dat de geiser gebruikt hoeft te worden.
drt Maarten
ik leer graag

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 13 feb 2008, 22:38

maarten schreef: denk dat dit niet zomaar een doehet zelf gebeuren is , als je zulke mallen hebt gemaakt is het de bedoeling dat er winst meegemaakt word,

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. En dan nog, al wordt er winst mee gemaakt; als dat voor een goed doel is, of als er door die winst alsnog veel mensen blij gemaakt worden met een goedkope zonnecollector is daar toch niets mis mee? De hele wereld hangt aan elkaar van winst maken.

Heb je foto's van je collector? Ik ben wel benieuwd...

maarten

Bericht door maarten » 13 feb 2008, 23:27

kockie , ik schrijf het wat krom ja, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat er een bedrijf is [?] die zijn materiaal even laat gebruiken om mensen te laten zien dat het kan, hoe het kan .
ik bedoel er niets negatiefs mee hoor , t initiatief vind ik heel leuk .
ik denk dat het eigenlijk beter zou zijn geweest om hand gereedschap te gebruiken zonder mallen .want nu denkt men eerder : het lukt alleen met mallen , moet ik eerst mallen maken .
en ook een plaat koper gebruiken ipv 3 en dan de buis er op bevestigen met schroeven.
ze gebruiken drie platen omdat anders met het solderen [ weet ik uit ervaring] op één plaat deze alle kanten opkrult door de uitzetting bij het plaatselijk verwarmen .
en verder : nu nog aansluiten op een boiler! of heb ik daar overheen gekeken ?
grt Maarten

Plaats reactie