Zelfde panelen, ander vermogen.

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

Zelfde panelen, ander vermogen.

Bericht door K. v.d. Molen »

Goedendag allen,

Al een tijdje ben ik lezende op dit forum. Zeer interessante onderwerpen zijn hier te vinden. Ook veel meningen overigens. Daarvoor heb ik me niet aangemeld, ik ben meer een man van de techniek. Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een kleine PV installatie bestaande uit 3 185 Wp paneeltjes en een Soladin 600. Alles werkt naar tevredenheid en het is een prachtig gezicht om de meter letterlijk terug te zien draaien!

Het heeft een verslavende werking want nu wil ik meer. Als ik zo om me heen kijk op het www kom ik vaak aanbieders tegen van panelen die dezelfde panelen aanbieden met verschillende vermogens. Bijvoorbeeld: een paneel van 240 Wp heeft 96 cellen van 125 x 125 mm. Dit paneel is te krijgen als 220, 230 en dus 240 Wp paneel. Waarin zit hem het verschil nu? Kan iemand mij dat uitleggen?

Gr, Klap

Edit: aansluitend eigenlijk nog een vraag. Als ik een grotere installatie wil dan moet dat officieel aangesloten worden door een installateur. Dat maakt de terugverdientijd onnodig langer lijkt mij. Ik ben bekend genoeg met elektrotechniek om het zelf aan te leggen. Dat heb ik bij de huidige installatie ook gedaan. Het is per slot van rekening geen raketwetenschap. Maar wat kunnen de gevolgen zijn? Boetes? En wie controleert dat?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfde panelen, ander vermogen.

Bericht door Dutch John »

Welkom Klap,

Wat mij verteld is over het verschil in vermogen (een ander mag mij corrigeren) is dat kleine verschillen in de afzonderlijke cellen daaraan debet zijn. Of deze cellen bijeengezocht worden, of dat meting van het hele paneel achteraf bepaalt welk totaalvoltage het wordt, weet ik niet.

Wat betreft aansluiting van een grotere installatie: daar is een aparte, vaak nieuwe groep of groepen voor nodig. Inderdaad niet zo spannend. Je moet alleen ervoor zorgen dat het geheel aan de NEN 1010 normen voldoet. Degene die de brutoproductiemeter plaatst, kijkt alleen of het er goed uitziet en gaat echt niet kijken of je in de groepenkasten wel 6 mm2 gebruikt hebt. Belangrijkste voor die monteur zijn de schakelaars voor en na de brutoproductiemeter, want die moet van twee kanten in de meterkast spanningsvrij gemaakt kunnen worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Zelfde panelen, ander vermogen.

Bericht door Paide »

Hallo Klap,

Op mijn garagedak ligt eenzelfde installatie als jij hebt, en ik deel het zonnevirus, want ik ben ook aan het kijken naar uitbreiding.
DJ's opmerking klopt volgens mij, geen enkele cel is uniek en door ze na het produceren te testen en uit te sorteren kun je een paar procent hogere vermogens uit hetzelfde type paneel halen.

Waarschijnlijk heb je geen subsidie, dus ook geen brutoproductiemeter. Een installatie van meer dan 500w moet op een eigen groep. Voor het aanleggen van deze groep gelden dezelfde regels als voor het aanleggen van al het andere electrowerk in huis.
Misschien kun je een elektricien vinden waar je mee afspreekt dat jij de aanleg doet en hij controleert?

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelfde panelen, ander vermogen.

Bericht door kockie »

Paide schreef:Op mijn garagedak ligt eenzelfde installatie als jij hebt, en ik deel het zonnevirus, want ik ben ook aan het kijken naar uitbreiding.
Maak eens een paar foto's en een beschrijving van je installatie. Daar mag je een nieuw topic voor openen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

Re: Zelfde panelen, ander vermogen.

Bericht door K. v.d. Molen »

Hallo mensen,

Ik begrijp dat er een nogal hoge tolerantie op de cellen zit. Dat wordt gemeten en met die resultaten wordt gekeken voor welk paneel de cel gebruikt gaat worden. Daardoor krijg je dezelfde panelen met verschillende rendementen. Heb ik dat zo ongeveer goed begrepen?

En ja, de tip om het zelf aan te leggen en door een elektricien was ik eerlijk gezegd zelf ook al opgekomen maar lijkt dus een juiste gedachte.

Ik zal eerdaags eens wat plaatjes schieten van de paneeltjes en hier delen.

Gr, Klap
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: Zelfde panelen, ander vermogen.

Bericht door terraxy »

Tijdens de produktie van zonnecellen worden er een aantal chemische processen uitgevoerd (diffusie, etsen, ...) waardoor toleranties ontstaan (ook mede door de factor mens) hierdoor ontstaan dus zonnecellen van het zelfde type met verschillende opbrengsten.
Na de produktie word 1 en ander getest en gesorteerd omdat het de slechtste cel in een serie de eigenschappen (opbrengst) van de totale groep beinvloed. (1 defecte cel en het paneel is waardeloos)
Ik heb zelf op een diodefabriek gewerkt en daar spelen dezelfde processen en dezelfde problematiek EN handelt men soortgelijk bij stacks (samengestelde dioden)
Plaats reactie