Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Ik vind niet dat ik hier iets hoef te verwijderen. Ik ben het wel met cp eens dat de ecologie ver te zoeken is bij dit soort acties en raad dan ook iedereen met klem aan dit niet te doen! Accu's inleveren, uithuilen en op nieuw beginnen.
Bezuinig niet op een goede acculader. Einhell klinkt mij niet bijzonder goed in de oren. Je kunt met slecht batterijmanagement de duurste accu nog in een paar weken aan str#nt laden!
Helaas splitst kockie ook hier onevenwichtig zaken van deze draad af zonder vermelding hiervan waar dit dan nog wel te vinden is.

Helaas wordt de leesbaarheid hier niet door verbeterd.

Uiteraard is dit zijn goede recht als forumeigenaar, maar de kwaliteit van het forum wordt naar mijn idee hier niet door verbeterd. Inmiddels is sinds de afsplitsing er al weer zandbakwaardig spul gedropt.

Helaas, het zal nog even duren voor er weer een frisse echte ecologische wind zonder last van luchtfietserij rondwaard.

Die lijkt helaas steeds meer de overhand te krijgen.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@Cp,

Moet ik een site melding maken voor deze uitspraken richting de site administrator?
Nee, dat doe ik niet en dat heb ik nog nooit gedaan.

Als het nodig is help ik jou, begrijp je dat? dringt het tot je door?

Wat een ander voor je over heeft? Als ik dat probleem van je ogen kan genezen zou ik dat doen,
ik gun je alle gezondheid van de wereld!!
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

michel, dat weet ie al. Ik ben wat sneller.

Met m'n ogen kan niemand me van de wereld me helpen, en sorry, bedankt voor je aanbod maar ik ben d'r ff goed bang voor dat ik dan voortaan moet knipogen van tussen m'n billen.

Dat zie ik helemaal niet zitten. :lol:

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

Klinkt lollig, maar dat is het niet.
Vertel is wat het exacte probleem is.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Bedtijd!
Verwijderd.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door JantjeV8 »

Trusten
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Brit schreef:Kunstmest is niet ecologisch!!!! :? Slecht adviesje :fff
Brit,

Afvoeren naar chemie pack is altijd ecologischer :lol:. Maar je hebt wel gelijk, je kan er prima kunstmest mee maken, lokaal het probleem aanpakken. Ellende met accu's is dat er ook lood in zit. Dat wil je niet op je tuintje.

Ik zie de energie opslag in accu's ook niet echt zitten. Dit kan wel even, maar ook hier zijn niet genoeg grondstoffen voor om een oplossing te bieden.

Tim
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door xychix »

Altijd weer fijn dat ik wordt verwezen naar het niet gebruiken van accu's

Aangezien ik geen electra aansluiting heb en de wind / zon niet 'on demand' verschijnen zal ik toch enige vorm van energieopslag moeten doen.

Daar waar mogelijk gebruik ik propaan/butaan om mijn electr behoefte tot een minimum te reduceren. Daarnaast zal ik toch echt wat moeten opslaan.

Einhell lader is niet een beste nee. Deze heb ik voornamelijk omdat deze een flinke laadstroom (10A) kan leveren. Deze sluit ik aan op een aggregaat. De reguliere lading gebeurt met een zonnepaneel en een 12A zonnestroom ladertje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

xychix schreef:Altijd weer fijn dat ik wordt verwezen naar het niet gebruiken van accu's

Aangezien ik geen electra aansluiting heb en de wind / zon niet 'on demand' verschijnen zal ik toch enige vorm van energieopslag moeten doen.

Daar waar mogelijk gebruik ik propaan/butaan om mijn electr behoefte tot een minimum te reduceren. Daarnaast zal ik toch echt wat moeten opslaan.

Einhell lader is niet een beste nee. Deze heb ik voornamelijk omdat deze een flinke laadstroom (10A) kan leveren. Deze sluit ik aan op een aggregaat. De reguliere lading gebeurt met een zonnepaneel en een 12A zonnestroom ladertje.
Xychix,

Kan je een inschatting geven voor welke toepassingen je niet zonder electriciteit kan en hoeveel KW dat ongeveer vertegenwoordigt ?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door xychix »

Ik richt alles al in op het NIET gebruiken van stroom. wat ik wel gebruik:

[400 Wh] licht +/- 4 uur per dag a max 100 watt voor hele woning (meeste zijn 3 watt led, badkamer 25 watt halogeen en een oud 12V TL-etje)
[144 Wh] Internet max 1A op 12v (gaat nu nog van accu -> omvormer 220 -> adapter 12V, dat moet nog anders) +/- 12W
omvormer
[288 Wh] 24 Watt (bloksinus 1000 Watt omvormer) idle.
[90 Wh] opladen laptop 16.5 V 3.65A max, =~= 12V 5A oftewel 60 Watt * 1.5 uur = 90 W/H
[250Wh] Random klussen heel even 500Watt boormachine OF opladen Makita accuboormachine of opladen gsm of half uurtje schuurmachine

1172 Wh laten we dat voor het gemak naar 1500 Wh oftewel 1.5 KwH maken.

125Ah op 12V
Dat is dus de laadcapaciteit die ik in op een dag zou moeten hebben (uitgaande van gemiddelde omstandigheden. In de zomer heb ik dan over en in de winter, ALS ik er dan een weekje ben te kort)

Is het reeel te stellen dat een zonnepaneel gemiddeld 4 uur per dag 70% van zijn wattage kan leveren?
Is het reeel te stellen dat een windmolen 4 uur per dag 100% kan leveren (of 8 uur 50%)

600 Watt zonnepanelen en 1000 Watt windturbine.

Laten we stellen dat het verstandig is om een 3 daagse accucapaciteit aan te houden... 375 Ah op 12v aan accu's

Daarnaast heb ik een aggregaat en 10A (cheap ass) Einhell lader van conrad. kan dus evt ook +/- 60Ah per dag (als het niet regent en als ik thuis ben) opleveren als hij 6 uur aan staat... AUW DUUR.

Als je dat systeem koopt kost het een aardige duit. Daarom ben ik nu aan het stoeien met de troep die er al stond. Een klein paneeltje (ik gok 85 Watt, hopelijk wat meer) en 148 Ah simpele accus (ben bang dat het dunne plaat accus zijn) om zo wat kennis op te doen.
Als ik ga investeren moet ik de afweging maken of ik de 12V achter me wil laten en alles op 220 ga doen. Kost ook weer wat maar dan kan ik naar een 24 of 48V systeem. Volgens mij is het rendement dan beter en de opslag goedkoper.

Buiten het accusysteem:
Wasmachine a 1800 Watt piek, die zal nog wel op de aggregaat blijven voorlopig. 1 uur per dag gemiddeld!?
Koelkast electrolux op gas
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

xychix schreef:Altijd weer fijn dat ik wordt verwezen naar het niet gebruiken van accu's.
Beste xychix,

Zul je van mij niet perse als 'way of living' horen. In het andere draadje refereer ik naar accumulatorkachels voor een deel van jouw problemen.

Waar de orginele discussie ontspoorde, was het ongewenst omgaan met accu's, zowel voor mens als natuur.

Maak gewoon even een eigen draad aan, lijkt me zeer intressant!

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Dutch John »

xychix schreef: Is het reeel te stellen dat een zonnepaneel gemiddeld 4 uur per dag 70% van zijn wattage kan leveren?
Is het reeel te stellen dat een windmolen 4 uur per dag 100% kan leveren (of 8 uur 50%)

600 Watt zonnepanelen en 1000 Watt windturbine.
600 Wp panelen: ca 500 kWh per jaar voor Nederland, indien op het zuiden. Voor Frankrijk zal het hoger liggen, maar ik weet niet hoeveel. Normaliter levert een paneel in de winter 10% van de zomerproductie.
1000 W turbine zegt ongeveer net zoveel als het bezitten van een Ferrari. Als je die alleen in de spits kunt gebruiken, haal je er niet alles uit. Wat is de wiekdiameter? Wat is de ashoogte? Wat is de gemiddelde windsnelheid op die hoogte? Staan er obstakels binnen een paar honderd meter rondom de turbine?
Voor midden Nederland, wiekdiameter 3,5 meter, ashoogte 10 meter, geen obstakels, schat ik dat je een 1200 kWh kunt produceren (gebaseerd op de tabellen van Hugh Piggott). Obstakels kunnen dit zomaar decimeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:600 Wp panelen: ca 500 kWh per jaar voor Nederland, indien op het zuiden.
Dat redt ik al jaren niet!
Mijn 600 Wp panelen (monokristalijn) hebben 5 jaar op ZW gestaan met +/- 440 Kwh per jaar.
In 2010 had ik ze pal Zuid staan, nu maar 420 kWh per jaar.
Hoger is het ook nooit geweest.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door kockie »

Wat voor een omvormer heb er dan bij Albert? Liggen ze wel compleet onbeschaduwd? 900kWh/kWp zou toch moeten lukken volgens mij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door Albert van WdJ »

@Kockie,

Een steca grid 500.
Daarnaast een ferrarismeter er tussen. Wel eens gehoord/gelezen dat die ook 10W nodig hebben.
Hoogste vermogen dat ik wel eens heb berekend was 380 W/h. Op een zomerdag, met de zon er vol op.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie