Zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik ben al een tijdje op zoek naar zonnepanelen. Ik wil beginnen met 1kWp, omdat dat (hoop ik) nog binnen m'n budget past. Een kennis zou het een en ander gaan importeren vanuit China, maar dat zal nog wel een tijdje duren. Nu heb k van de gemeente een kleine subsidie toegewezen gekregen en wil deze gaan gebruiken. Dat betekent dat ik op redelijk korte termijn panelen moet plaatsen. Heeft iemand nog een goed adres en/of tips? "wijwillendezon" valt bij mij af.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Zonnepanelen

Bericht door chathanky »

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Ik heb me grotendeels laten leiden door dit forum: http://www.photovoltaikforum.com/ Als er ergens in de wereld praktische expertise is, dan wel bij de Germanen. Als je graag wat degelijke garantie wilt, ga dan niet voor de gelukszoekers op internet. Ideaal is een leverancier in de buurt, die zelf plaatst èn met de gelukszoekers wil concurreren.

Zonder subsidie is de terugverdientijd erg lang. Let daarom scherp op de prijs/kwaliteitverhouding. En reken de zaak door met de te verwachten levensduur. Bijvoorbeeld: kwaliteitspanelen 30 jaar. Rare merken 20 jaar. Omvormers maximaal 15 jaar, eerder 10 jaar. Ook de bekende merken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
megavolt
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2010, 22:24

Re: Zonnepanelen

Bericht door megavolt »

Ik ook ben bezig geweest om het uittezoeken. En mijn conclusie is dat, ik denk, dat er nog heel veel gaat veranderen dat je daardoor beter een installatie kan kopen die binnen 10-15 jaar zich heeft terug verdiend. Met daarbij de passende levensduur zodat je dan weer kan aanhaken met de dan nieuwe technieken.

Dit is volgende mij de goedkoopste /beste prijs kwaliteit die ik gevonden hebt.
http://www.sun-solar.nl/
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Zonnepanelen

Bericht door chathanky »

De prijzen liggen zo ronde de 3,10 euro en zijn daarmee aardig gezakt de laatste jaren.
Voor een klein systeem kun je mij inziens geen buil vallen.
Als je een groot systeem neerzet vind ik het toch wat tricky, er zijn diverse ontwikkelingen waar rendement en de kostprijs flink veranderen.
Als je net een systeem hebt voor rond die 3 euro en na 2 jaar is het bv nog maar de helft zou ik aardig balen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
renegade
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:47

Re: Zonnepanelen

Bericht door renegade »

Het kiezen is en blijft moeilijk meer een gevoelskwestie en natuurlijk willen we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar daar zijn weinig zit plaatsen helaas.
Ik zelf zie het als het kopen van een auto je weet wat die kost op de dag dat je hem afrekend maar wil dat het liefste zo snel mogelijk weer vergeten.
En je doet dat dus ook, ik zelf heb daarin redelijk geinvesteerd in zonnepanelen en lach nu als de meter terug loopt, en vergeet de aanschaf prijs.
Beetje struisvogel politiek besef ik me donders goed hoor.

Maar er gaat niets boven een terug draaiende meter,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Yep. Je kunt wachten tot die dingen nog een keer de helft kosten, en dan? Wachten tot ze nog goedkoper worden? En wat als over 2 jaar blijkt dat de prijs niet zo heel veel meer daalt, bijvoorbeeld door stijgende prijzen van grondstoffen?

Op het moment dat die dingen op het dak liggen, word je van theoretiserend kamergeleerde een praktijkman die z'n brein ook door de zintuigen laat sturen. Dat leerproces, die ervaring, die voorsprong is ook wat waard. Het maakt het niet uit of je één paneeltje hebt liggen of het hele dak vol, je bent ermee bezig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door FritsOv »

Helemaal mee eens, morgen komt er een nog snellere computer uit en daarom wacht ik tot morgen.....
Dit valt in de categorie, morgen is het eten gratis... de vraag is alleen wanneer laat iemand morgen vandaag worden.

Ik ben ook bezig met nieuwe panelen en eerlijk is eerlijk ware het niet dat het nieuwe solar project pas eind dit jaar getest wordt (1 zonnecel die geconcentreerd licht krijgt) heb ik toch besloten om dit jaar (lees op zeer korte termijn) toch over te gaan op aanschaf van de huidige type panelen.
Ik heb al een paar germaanse bedrijven gehad en ook voor mij (ons moet ik eigenlijk zeggen) valt "wij willen zon" af. We hadden in december al een goede prijs kwaliteit verhouding gekregen van een leverancier en gaan binnenkort naar het bedrijf toe om e.e.a. met hem door te spreken.
Wij zijn ook in contact met een groep dakdekkers die noodgedwongen een jobverbreding hebben doorgevoerd. Ze plaatsen en sluiten nu ook pv panelen. Tja en ik weet niet of iemand al eens met een 15 kilo op het dak heeft gestaan met iets dat meer dan 1m2 van omvang is......

anyway wij hebben besloten binnen afzienbare tijd over te gaan op de aankoop.
Een soortgelijk procesheb ik ook ooit gehad met een warmtepomp jaren van vooral anderen te horen hebben gekregen te wachten omdat...... Ik bezit nu reeds 6 jaar een warmtepomp en heb spijt dat ik die 4 jaar vergooid heb door niet naar mezelf te luisteren en tot aanschaf over te gaan. Overigens heb ik mijn eerste warmtepomp aangeschaft zonder subsidie en koste me deze 400 euro....... bronboren was het duurst ik had het totale systeem terugverdiend in 2 jaar tijd.

moraal van het verhaal... net als met de aanschaf van eenauto etc. morgen komt er een nieuw model dat is evident echter de vraag is zie jij jezelf zitten in het huidige....
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Zonnepanelen

Bericht door ligth011 »

FritsOv schreef:Helemaal mee eens, morgen komt er een nog snellere computer uit en daarom wacht ik tot morgen.....
Dit valt in de categorie, morgen is het eten gratis... de vraag is alleen wanneer laat iemand morgen vandaag worden.

Ik ben ook bezig met nieuwe panelen en eerlijk is eerlijk ware het niet dat het nieuwe solar project pas eind dit jaar getest wordt (1 zonnecel die geconcentreerd licht krijgt) heb ik toch besloten om dit jaar (lees op zeer korte termijn) toch over te gaan op aanschaf van de huidige type panelen.
Ik heb al een paar germaanse bedrijven gehad en ook voor mij (ons moet ik eigenlijk zeggen) valt "wij willen zon" af. We hadden in december al een goede prijs kwaliteit verhouding gekregen van een leverancier en gaan binnenkort naar het bedrijf toe om e.e.a. met hem door te spreken.
Wij zijn ook in contact met een groep dakdekkers die noodgedwongen een jobverbreding hebben doorgevoerd. Ze plaatsen en sluiten nu ook pv panelen. Tja en ik weet niet of iemand al eens met een 15 kilo op het dak heeft gestaan met iets dat meer dan 1m2 van omvang is......

anyway wij hebben besloten binnen afzienbare tijd over te gaan op de aankoop.
Een soortgelijk procesheb ik ook ooit gehad met een warmtepomp jaren van vooral anderen te horen hebben gekregen te wachten omdat...... Ik bezit nu reeds 6 jaar een warmtepomp en heb spijt dat ik die 4 jaar vergooid heb door niet naar mezelf te luisteren en tot aanschaf over te gaan. Overigens heb ik mijn eerste warmtepomp aangeschaft zonder subsidie en koste me deze 400 euro....... bronboren was het duurst ik had het totale systeem terugverdiend in 2 jaar tijd.

moraal van het verhaal... net als met de aanschaf van eenauto etc. morgen komt er een nieuw model dat is evident echter de vraag is zie jij jezelf zitten in het huidige....

Kun je eens toelichten hoe je dat gedaan heb in 2 jaar terug verdienen?
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Zonnepanelen

Bericht door FritsOv »


Kun je eens toelichten hoe je dat gedaan heb in 2 jaar terug verdienen?
Ik bestpaar gas tov elektra inclusief meer afname aan elektra zoveel dat de totale aanschaf + installatie in 2 jaar terugverdiend werd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Bericht door nck »

Uit het antwoord van Frits blijkt ook dat het besparen van gas vaak de eerste stap is omdat hiermee het grootste financiële resultaat wordt geboekt. Ook wij hebben onze complete hout-cv installatie ver binnen de gestelde termijn terugverdiend, een krappe drie jaar i.p.v. de gestelde vier jaar.
Dit inspireert en schept ruimte om verder te gaan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zonnepanelen

Bericht door Chicken Power »

Hallo Frits,
FritsOv schreef:Ik bezit nu reeds 6 jaar een warmtepomp en heb spijt dat ik die 4 jaar vergooid heb door niet naar mezelf te luisteren en tot aanschaf over te gaan. Overigens heb ik mijn eerste warmtepomp aangeschaft zonder subsidie en koste me deze 400 euro....... bronboren was het duurst ik had het totale systeem terugverdiend in 2 jaar tijd.
Kun je ons daar is wat meer van vertellen? Liefst in een eigen draad, we hebben hier op de site nog niet echt veel. Vanwege mijn koeltechnisch achtergrond heeft vooral je ervaring mijn intresse.

Maar 400 euro? Ben heel benieuwd welk toestel dat is, zeker als je hem aan een bron kan hangen. Heb je ook een retourbron? Meet je er ook nog wat aan qua COP of SYP? Enkel of meerfazig aangesloten?

Zou een welkome aanvulling bij de reeds bekende technieken op het forum!

Groet, Cp
Verwijderd.
janros
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:42

Re: Zonnepanelen

Bericht door janros »

kockie schreef:Ik ben al een tijdje op zoek naar zonnepanelen. Ik wil beginnen met 1kWp, omdat dat (hoop ik) nog binnen m'n budget past. Een kennis zou het een en ander gaan importeren vanuit China, maar dat zal nog wel een tijdje duren. Nu heb k van de gemeente een kleine subsidie toegewezen gekregen en wil deze gaan gebruiken. Dat betekent dat ik op redelijk korte termijn panelen moet plaatsen. Heeft iemand nog een goed adres en/of tips? "wijwillendezon" valt bij mij af.

Heb een 2775Wp installatie van Solarking , chineese panelen plus tolerantie.Goede communicatie en zeer scherpe prijs. Heb absoluut geen connecties met leverancier.
Overweeg toch maar om een nieuw setje er bij te nemen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonnepanelen

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,

Mag je de panelen ook zelf plaatsen i.v.m. de subsidie?

Zo ja, dan zou je is op Ebay in Duitsland kunnen zoeken.

Het voordeel t.o.v. van China is dat je geen invoerrechten betaald omdat Duitsland binnen de EU valt.
De invoerrechten zijn iets van 21%.

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Bericht door kockie »

Zeker mag ik ze zelf plaatsen.... Op mijn dak geen installateur... Weet alleen niet of het uit NL. moet komen. Zijn de Duitse prijzen lager dan? Is me nog niet opgevallen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie