PV panelen oud en nieuw

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
norbert
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2011, 17:46

PV panelen oud en nieuw

Bericht door norbert »

Hallo allen,
ik heb iets waar ik niet uit kom, wie kan mee denken.
In 2002 heb ik 4 PV panelen van beldezon gekocht. 2 setjes van 2 poly(ik dacht 175wp) panelen met een psi300 philips omvormer.
Nu wil ik de 4 panelen verplaatsen, en er 2 stuks 275 wp poly panelen naast leggen. Bij voorkeur sluit ik de 6 panelen op een nog te kopen (goedkope) omvormer aan zodat ik de opbrengst uit kan lezen. De psi300 zijn te oud lijkt me.

Hoe zal ik het doen?

gr Norbert
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: PV panelen oud en nieuw

Bericht door Joepie »

Goedkopere omvormers hebben maar 1 MPPT tracker dus je kunt de 6 panelen maar in 1 string kwijt. Tot ca 1000Wp ben je voor ca €350 klaar, maar je moet er rekening mee houden dat de 275W panelen niet optimaal zullen gaan werken. Zij worden als het ware naar beneden getrokken door de 175W panelen in de string.

Omvormers met 2 trackers zijn eigenlijk bedoeld voor grotere installaties, en die omvormers kosten ook aanzienlijk meer.

Ik denk dat ik zou kiezen voor 3 x 200W panelen. Die presteren dan ongeveer gelijk als jouw 2 stuks 275 panelen zouden kunnen doen, als ze niet werden gehinderd door je oude panelen. 175W en 200W ligt niet zo ver uiteen.

De psi's kan je wellicht op marktplaats kwijt. Ze zijn veel in serie geplaatst geweest medio 2004 (las ik net op internet) dus wellicht zoekt iemand wel een vervangertje.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie