warmte overschot heatpipes ?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Ruuben »

Aernout schreef:Ik heb de oplossing!

De intiel kent een instelling tot welke temp de buffer verwarmd moet worden, en een absolute max ter beveiliging van 95 graden.
Zolang de max van 95 niet bereikt is koelt de intiel de collector door te pompen.
Als ik nou een overstort op temperatuur opneem in het circuit kan ik er voor zorgen dat de buffer temperatuur onder de 95 blijft.en dus kan er altijd gekoeld worden.

Ik laat de controller de buffer vullen tot 85 graden. Een overstort zorgt er voor dat de buffer niet warmer word dan 90 graden door warm water weg te laten lopen wat weer aangevuld word met koud water, en de koel functie werkt tot 95 graden ........
Oké, ik dump warm water in het riool,maar hoe vaak zal dat gebeuren? En ik ben wel beveiligd!
Helemaal goed.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Ruuben »

Dit Jaar met een wat grovere roller (action) een laagje witkalk opgebracht
witkalk voor met roller
witkalk voor met roller

Ik heb het idee dat spuiten een wat dikkere egalere laag gaf vorig jaar; eens kijken wat het doet met de getallen.
wit na 30.jpg
Peter Nederland
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2018, 16:03

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Peter Nederland »

Heb dit probleem opgelost door middel van een elektrische thermostaat met afstand voeler, en deze aangesloten op een magneetklep 230volt.
Afgesteld op 70 graden temperatuur, voeler onder in de boiler.
Het magneetklepje aangesloten op boiler (bij mij zit een aansluiting voor circulatie leiding) en ander kant in afvoer.
Afgelopen zomer bij 38 graden natuurlijk net op vakantie, maar het werkte perfect.
Je gooit dan wel warm water letterlijk weg maar het systeem is wel beveiligd.

Groet Peter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door JantjeV8 »

Mag ik zeggen dat ik dat een waardeloze oplossing vindt? Juist in een periode dat er zuinig met water omgesprongen moet worden, dat er voedsel op het land staat te verpieteren omdat er geen water gesproeid mag worden, ga jij het rechtstreeks het putje in sturen... In mijn ogen is dat geen oplossing.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Ruuben »

Je kunt ook je CV installatie laten draaien om warmte uit je buffer te trekken als je niet thuis bent.

Ik zit even te denken hoe je dat dan ingesteld hebt met je circulatieleiding schakeling. Ik vind dat best ingenieus bedacht. Welke controller heb je?
Plaats reactie