Rapport KD 656 vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 656 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 656 is vrij te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van KD 656 is: "Calculatations executed for the 2-bladed rotor of the VIRYA-2.92 windmill (lambda design = 6, stainless steel tapered blades) driving the VIRYA-2.68 PM-generator for 26 V battery charging".

Al in 1978 heb ik windtunnelmetingen uitgevoerd aan een 1,8 m diameter, 2-bladige rotor met taps toelopende bladen gemaakt uit een cilinder. De metingen voor RVS bladen met een dikte van 2 mm worden beschreven in mijn rapport KD 616. Dit rapport heeft mij geïnspireerd om een gelijksoortige grotere rotor te ontwerpen waarvan voor de bladen 3 mm RVS staalplaat gebruikt wordt en voor de verbindingsstrip RVS strip 150 * 6 mm. De bladen zijn lastiger te maken dan stalen gewelfde bladen met een constante koorde maar hebben als voordeel dat de Cp hoger is, dat het blad sterker is, dat de rotor minder lawaai maakt omdat het profiel overal met bijna de optimale hoek aangestroomd wordt en dat de rotor er mooier uitziet.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 656 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Aan KD 656 werd een nieuw hoofdstuk 6 toegevoegd. In dit hoofdstuk werk bekeken wat het effect is als in plaats van een 0,5 m lange verbindingsstrip tussen beide bladen een 0,75 m verbindingsstrip gebruikt wordt. Met deze strip wordt de rotordiameter 0,25 m groter en de molen wordt dan de VIRYA-3.17 genoemd. Het blijkt dat dezelfde bladen gebruikt kunnen worden maar dat de verbindingsstrip 4 graden in plaats van 5 graden getordeerd moet worden. De Pel-V kromme van de VIRYA-3.17 is overal beter dan die van de VIRYA-2.92.
Plaats reactie