windenergie en zelfbouw

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

@Paul Joosten: hoe gaat het met jullie windmolenprojectje?
Bijlagen
windmolenprojectje..jpg
windmolenprojectje..jpg (22.84 KiB) 4823 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Paul Joosten »

Prima hoor, er zijn er al vele tientallen van gebouwd en tot einde schooljaar komen er nog een flink aantal bij. Het projectje blijkt wel wat meer werk dan een aantal andere die we met deze leerlingen uit groep 8 uitvoeren. We maken dus bijvoorbeeld de wieken en wat beugeltjes al vooraf gereed omdat de kinderen het anders (vrijwel) niet binnen de gestelde tijd kunnen bouwen. Of er veel echt buiten geplaatst zullen worden? Geen idee, we raden ze wel aan om alle houtwerk dan eerst te schilderen. Zo fraai als in jouw plaatje wordt het echter niet vrees ik ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Al in 1998 heb ik een klein windmolentje, de VIRYA-0.45, ontwikkeld dat bedoeld was om door scholieren gebouwd te worden en waaraan in de klas metingen verricht konden worden als de rotor aangeblazen werd met een kamerventilator. Ik heb het prototype nog altijd ergens in de schuur staan en een school kan het gratis hebben als ze het in de klas willen toepassen. Het molentje wordt beschreven in rapport KD 27 maar dit is zo oud dat het nog niet op de computer maar op een tekstverwerker getypt werd. Ik heb er een scan van gemaakt en die kan door geïntesseerden aangevraagd worden. Hij bleek te groot te zijn om hem als bijlage toe te voegen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door benthuis »

Adriaan Kragten schreef: 29 jun 2018, 12:23Hij bleek te groot te zijn om hem als bijlage toe te voegen.
Als je hem in een WeTransfer kunt zetten wil ik hem wel verkleinen.

M'n zoon heeft wel interesse in het molentje. Hij doet een technische opleiding. Misschien dat hij z'n leraar er mee kan prikkelen....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Een bouwpakket van een kleine echt werkende molen. Het zou zo maar kunnen op ( E ) cologieforum.

Ontwerp : ( A ) driaan Kragten, pefab ( M ) bouwer en in elkaar gezet door de zoon van ( B ) enthuis.

type: EAMB
Bijlagen
bouwpakketje EAMB.JPG
bouwpakketje EAMB.JPG (23 KiB) 4713 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Wil het molentje echt functioneren dan heb je een kleine generator nodig.
Axiaal lijkt mij.
Bijlagen
bouwp..jpg
bouwp..jpg (10.36 KiB) 4688 keer bekeken
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door midwoud1 »

https://www.youtube.com/watch?v=tpFdtSgKIEc

Bouwprojekt Mini windturbine .

Rgds . midwoud1
Bijlagen
ScreenShot043.jpg
ScreenShot043.jpg (11.08 KiB) 4672 keer bekeken
ScreenShot043.jpg
ScreenShot043.jpg (11.08 KiB) 4672 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

De molen waar ik het over heb heet de VIRYA-0.45 omdat de rotordiameter 0.45 m is. Voor de generator wordt een gelijkstroommotortje uit een Philips koffiemachine gebruikt die een ingebouwde planetaire tandwielkast heeft waardoor er bij een laag rotortoerental toch al een spanning opgewekt wordt die voldoende hoog is om een fietslampje op te laten branden. Je kunt er ook weerstanden aan hangen en de proef is om uit te zoeken voor welke weerstand het opgewekte vermogen het hoogst is. De rotor heeft vier vierkante aluminium bladen en een andere proef is om uit te zoeken bij welke instelhoek het maximum vermogen opgewekt wordt. De molen is niet bedoeld om buiten te gebruiken; de lagering van de rotoras is niet zodanig dat die langdurig grote krachten kan opnemen.

Voor gebruik buiten heb ik de handleidingen van zeven kleine windmolentjes vrijgegeven en op mijn website www.kdwindturbines.nl staat onder het menu VIRYA-folders een Engelstalige en een Nederlandstalige folder van deze molens.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Neefjes van 8 en 12
Zij zouden echt liever een bouwpakket krijgen wat lijkt op de professionele molens om ons heen.
Bijlagen
neefjes.jpg
neefjes.jpg (6.9 KiB) 4577 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Mijn moeder zei altijd. Lieve koekjes worden niet gebakken. Je kunt nu eenmaal niet een grote molen schaalverkleinen tot afmetingen die hanteerbaar zijn voor een kind en dan verwachten dat het ding nog werkt ook. Dit komt door de Reynoldswaarde (zie rapport KD 35 formule 5.5). De Reynoldswaarde voor een bepaalde rotorgeometrie is evenredig met het product van de windsnelheid en de koorde. Stel we gaan uit van een 3-bladige grote molen met een diameter van 80 m die gebruikt wordt in een windsnelheid van 12 m/s. Als we de rotor van deze molen terugschalen naar een diameter van 1 m en als we hem willen gebruiken bij een windsnelheid van 3 m/s dan gaat de Reynoldswaarde met een factor 80 * 4 = 320 omlaag. Je komt dan uit op Reynoldswaarden die ver onder de 100000 liggen. Normale profielen overtrekken daarvoor al bij kleine aanstroomhoeken en de weerstands/lift verhoudingen worden dan extreem hoog. Hierdoor wordt de maximale Cp die de rotor haalt erg laag.

Als je een klein molentje wilt ontwerpen dat het bij lage windsnelheden nog redelijk doet dan moet je er alles aan doen om de Cd/Cl verhouding voldoende laag te houden. Dit kan door geen normale profielen te gebruiken maar door het 7.14 % gewelfde plaat profiel toe te passen dat ook bij lage Reynoldswaarden nog een redelijk lage Cd/Cl verhouding heeft en door twee in plaats van drie bladen toe te passen omdat de koorde voor een vergelijkbare 2-bladige rotor een factor 3/2 groter is dan voor een 3-bladige rotor. Dit is de belangrijkste reden waarom goed ontworpen kleine windmolens er anders uitzien dan grote windmolens. Een andere reden is dat een bladverstelmechanisme voor een kleine molen erg duur is en dat kleine molens daarom uit de wind gedraaid worden om ze bij hoge windsnelheden heel te houden. Er zijn kleine molens op de markt waarvan de rotoren toch lijken op die van grote molens maar die presteren ver onder de maat bij lage windsnelheden.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Mooie informatie. Laten we ons concentreren op de generator.
Ik heb nu 2 schijven ø 150 x 6 mm
Bijlagen
150 x 6.JPG
150 x 6.JPG (18.5 KiB) 4506 keer bekeken
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door midwoud1 »

@ m.bouwer .

Hi Rinus . Het terugschalen van een fabrieks mega windturbine naar een werkend formaat wat in onze achtertuin past gaat niet.
Adriaan geeft het aan in zijn laatste post . Ook het rotor toerental van 30 rpm kan niet .
Bij een rotor diameter van 3 meter heb je een toerental van 350 om energie opbrengst te krijgen.
Of je kan een schaal model windturbine maken die er uitziet als zijn grote broer en laat hem functioneren als een
decoratief tuin ornament.

Rgds. midwoud1.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Het gaat niet direct om de energieopbrengst maar wel om te komen tot een goed ontwerp van een kleine molen.
Ik ben nu bezig met de generator.
Bijlagen
tuinmolen.jpg
tuinmolen.jpg (9.78 KiB) 4461 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door kockie »

Heb je al eens een van de beproefde modellen van Adriaan gebouwd? Zijn ontwerpen ziet er solide uit en worden in onder andere ontwikkelingslanden veel nagebouwd. Dat moet jullie toch ook lukken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Altijd al probeer ik ook zo veel mogelijk kennis uit de rapporten en andere ideeën van hem toe te passen.

Maar daarbij loop ik tegen zoveel uitdagingen aan zoals bijvoorbeeld: constructie-techniek, polyester wieken en aktieve wiekverstelling, opschalingsmogelijkheden....
Bijlagen
Kr. Rep..jpg
Kr. Rep..jpg (13.03 KiB) 4451 keer bekeken
Plaats reactie