windenergie en zelfbouw

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Windenergie is booming. Kan je zelf een kleine molen bouwen?
Bijlagen
kleine molen.jpg
kleine molen.jpg (7.69 KiB) 9144 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Ja , dat kan. Zoveel is wel duidelijk.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

We kennen op dit forum diehards zoals bijvoorbeeld Dutch John, Midwoud, Omweg.
Zij bouwden een kleine molen en benutten windenergie.
Voor mezelf heb ik het idee dat ik samenwerking moet zoeken en deel uitmaken van een team.
Bijlagen
EAZ.jpg
EAZ.jpg (10.11 KiB) 9091 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Dat geldt voor mij ook. Alleen ben ik nog aan het snijden in projecten en regelmatig 7 dagen 12 uur per dag zakelijk bezig. Voorlopig is een molen geen optie. Een lokatie en toepassing is er. Off grid.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Goed om hier mee te nemen:
Dutch John schreef: 07 apr 2018, 09:31
Ik heb nu 7 jaar een eigenbouw turbine draaien. De kosten van de turbine vallen nog wel mee, zeker omdat alleen het hout van de wieken, de magneten, het wikkeldraad en de giethars euro's kosten. Omvormer en laadregelaar zijn relatief duur. Accu's zijn daarentegen weer geen kostenpost als je gebruikte vrachtwagenaccu's gebruikt. Als ik de eigen uren niet tel, kan het met de weinige nieuwe materialen evengoed niet concurreren tegen netstroom 23 á ct/kWh.

Conclusie 1: kleinschalige windstroom is alleen interessant als geen netstroom voorhanden is.
Laatst gewijzigd door kockie op 09 apr 2018, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Dutch John »

Als je me citeert, dan graag volledig:
Dutch John schreef: 07 apr 2018, 09:31 Conclusie 2: Als netstroom de heroïne is, dan is windstroom de methadon, terwijl afkicken de enige oplossing is.
Ik schat dat mijn installatie na ongeveer 25 jaar betaald is, als ik de geproduceerde kWh tegen 23 cent reken. Zonder de eigen uren te tellen en inclusief het merendeel aan gratis gebruikte onderdelen. Met 23 cent houd ik mijzelf voor de gek, want m'n verbruik is de laatste jaren zover gedaald, dat het overschot aan geproduceerde zonnestroom teruggeleverd wordt tegen 7 cent. Maar goed, voor een ander zal dat niet gelden, dus 23 cent is oké. 25 jaar is lang, temeer omdat ik niet verwacht dat de installatie die termijn zonder onderhoud of vervanging gaat halen.

Nu woon ik in de binnenlanden en kan daarom niet profiteren van veel wind. Best mogelijk dat aan zee de som heel anders wordt. De som wordt ook anders als de installatie netgekoppeld is. Accu's kennen hun eigen rendement en vol is vol. Kan in windrijke tijden allerlei stekkers om gaan steken en verlengsnoeren gaan uitrollen, maar zo maf ben ik nu ook weer niet. Overtollige stroom dumpen op het net is mogelijk, maar vraagt om een extra omvormer waarvan de vraag is of die ooit terugverdiend gaat worden. Dumpen op het net, zoals nu ook in het groot gebeurd, is natuurlijk een niche, zolang de alternatieven nog in de marge zweven.

Tot zover mijn praktijkervaring. Ik zie graag vergelijkingsgetallen. Tot conclusie 2 ben ik gekomen door al dat eigen geëxperimenteer en door het besef dat grondstoffen nu eenmaal een fysieke, maar vooral economische eindigheid kennen. Voeg dit samen met complexe en lange productiestructuren en je kunt niet anders concluderen dat elektriciteit alleen kan bestaan bij de gratie van onze fossiele erfenis. Zo is het ook ontstaan: eerst kwamen kolen en olie, daarna pas bruikbare elektriciteit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Kunnen we zeggen:
--Gangbare goedkope onderdelen gebruiken
--Een plekje zoeken met redelijk ongestoorde windaanstroming
--Gegenereerde elektriciteit direct gebruiken
Bijlagen
Wijk aan Zee.JPG
Wijk aan Zee.JPG (16.27 KiB) 8964 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Het grootste nadeel van kleine windmolens is de lage torenhoogte waardoor de windsnelheid ter hoogte van de rotoras laag is, vooral als er in de directe omgeving bomen of gebouwen staan. Nu kun je een kleine windmolen wel op een hoge toren zetten maar dan wordt de toren weer duur ten opzichte van de rest van de molen. Grote molens hebben tegenwoordig torens met een hoogte van ongeveer 100 m en de windsnelheid op die hoogte kan wel een factor 2 hoger zijn dan op 12 m hoogte. Omdat het in de wind aanwezige vermogen toeneemt met de derde macht van de windsneheid levert dat een factor acht maal meer vermogen per bestreken rotoroppervlak op. Door de grote hoogte heb je ook veel minder last van turbulentie. Door de lage windsnelheden kunnen kleine windmolens niet concureren met het net en zijn ze alleen zinnig op plaatsen waar geen net is en waar een goed windregime is.

Een ander nadeel van kleine windmolens met rotoren die slanke bladen hebben is dat de Reynoldswaarden bij lage windsnelheden erg laag zijn (zie rapport KD 35, ook in het Nederlands, voor uitleg Reynoldwaarde). Onder een Reynoldswaarde van 100000 overtrekt een normaal profiel al bij een kleine aanstroomhoek en wordt de weerstand erg hoog. Het gevolg hiervan is dat de rotor een lage vermogenscoëfficiënt Cp heeft waardoor het opgewekt vermogen tegen valt. Dit probleem kan opgelost worden door 2-bladige in plaats van 3-bladige rotoren te gebruiken waardoor de koorde en dus ook de Reynoldswaarde bij dezelfde snellopendheid en diameter een factor 3/2 groter is of door profielen, zoals de 7.14 % gewelfde plaat te gebruiken, die ook bij lage Reynoldswaarden nog een acceptabele Cd/Cl verhouding hebben.

Vaak worden kleine windmolens ontworpen door mensen zonder voldoende kennis van zaken. Hierdoor hebben deze molens vaak geen goed werkende beveiliging die de krachten en het rotortoerental begrenst en deze molens zijn dan ook onveilig bij hoge windsnelheden. Vaak klopt ook de aanpassing tussen rotor en generator niet waardoor de rotor niet bij zijn optimale snellopendheid draait. Ik lever via mijn openbare KD-rapporten alle kennis die nodig is om een goede kleine windmolen te ontwerpen maar men moet wel de moeite willen nemen om zich deze kennis eigen te maken. Op mijn website: www.kdwindturbines.nl staat bovenaan het menu KD-reports de folder "Sequence of KD-reports for self-study" waarin precies aangegeven wordt wat men in welke volgorde moet bestuderen om de benodigde kennis te verkrijgen. Maar iemand die de moeite neemt om dit allemaal te bestuderen zal er achter komen dat het allemaal niet zo eenvoudig is en dat er een heleboel keuzes gemaakt moeten worden. Of men datgene wat men ontworpen heeft ook werkelijk kan bouwen hangt af van iemands handigheid, de beschikbare machines en de beschikbare financiën. Als je niet zelf iets wilt ontwerpen kun je ook één van mijn vrijgegeven ontwerpen bouwen (zie het menu VIRYA-folders voor een aparte Engelstalige en Nederlandstalige folder van deze molens).
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Ok. Moet dus driebladig gebogen plaat worden? Klink beter dan drie dagen schuren.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door SanderL »

Of een mal frezen met een cnc gestuurde frees. Dan krijg je 3 vrijwel gelijke rotor bladen.
Een mal van fijncellig schuimmateriaal is goed genoeg. In de mal leg je mylar vellen zodat het oppervlak direct glad wordt.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Plaatje snijden en ondrr de pers staat me meer aan dan frezen en met twee componenten te gaan kliederen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Dutch John »

Wieken uit hout maken valt wel mee. Ik ben niet zo'n houtbewerker, maar met het Piggott boek als leidraad lukt het om binnen vier uur een wiek van anderhalve meter uit een balk te schaven en schuren. Geeft een kick, want zo'n ding ziet er geweldig uit, terwijl het zo zwaar aanvoelt als papier. Voor de gereedschappen hoef je het niet te doen: een trekmes, een spookschaafje en schuurpapier.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Bij het bouwen van een Piggott model is het voordeel natuurlijk dat je houvast hebt aan een complete handleiding.
Bijlagen
Piggott.jpg
Piggott.jpg (8.91 KiB) 8728 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Midwoud woont in een goed windregime. Hij voegde gestuurde wiekverstelling toe aan de Piggott 3 m.
De molen is minder zenuwachtig en veiliger.
Bijlagen
midwoud..jpg
midwoud..jpg (8 KiB) 8696 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Dat draadje heb ik gelezen. Zo zou ik t ook willen.
Plaats reactie