windenergie en zelfbouw

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Dat draadje heb ik gelezen. Zo zou ik t ook willen, al of niet met stalen wieken.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Het zou een mooi uitgangspunt kunnen zijn.
Bijlagen
axiaal generator.jpg
axiaal generator.jpg (32.42 KiB) 5381 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Als je toch houten wieken wilt maken dan raad ik aan om de bladen niet te maken zoals Piggott dat doet. Door de variable koorde en instelhoek zijn deze bladen zeer lastig nauwkeurig te maken als je niet over een speciale freesbank beschikt. Daarbij geeft Piggott nergens een ontwerpberekening van zijn bladen waarin aangetoond wordt dat de gebruikte geometrie juist is. Bladen met een constante koorde en instelhoek zijn veel gemakkelijker te maken, vooral als je het Gö 711 profiel gebruikt dat aan de onderkant vlak is over 97,5 % van de koorde. Je hebt ook veel minder hout nodig. Aerodynamische karakteristieken van het Gö 711 profiel worden gegeven in mijn rapport KD 285. Het Gö 711 profiel heeft een dikte van 14,85 % van de koorde wat tamelijk dik is.

In mijn rapport KD 333 heb ik de karakteristieken afgeleid voor het Gö 711 profiel met diktes van 12 % en 10 %. Een nadeel van het Gö 711 profiel is dat het alleen doorgemeten is voor een tamelijk hoge Reynoldswaarde van 400000. De karakteristieken voor de Gö 711-12 % zijn voor hoge Reynoldswaarden nagenoeg gelijk aan die van het Gö 623 profiel dat ook een dikte van 12 % heeft maar waarvoor wel karakteristieken bij lage Reynoldswaarden bekend zijn. Daardoor is het mogelijk om de berekeningen uit te voeren voor het Gö 623 profiel maar in werkelijkheid het Gö 711-12% profiel aan te brengen. Een complete rotorberekening voor de 3-bladige VIRYA-3B3 rotor met een diameter van 3 m en een ontwerpsnellopendheid van 6,5 wordt gegeven in rapport mijn KD 484. Alle genoemde rapporten zijn gratis te kopiëren van mijn website www.kdwindturbines.nl oner het menu KD-reports. Windtunnelmetingen in de windtunnel van TU-Delft hebben aangetoond dat de eigenschappen van rotoren met een constante koorde zelfs beter zijn dan die van de rotor van Piggott.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Wereldwijd zie je dat veel zelfbouwers zich vasthouden aan Piggott. Er is een gedetailleerde bouwbeschrijving.

Voor mijn gevoel zijn er in Nederland maar weinig mensen die zelf een kleine molen willen bouwen.
Midwoud met zijn gestuurde wiekverstelling is een voortrekker lijkt mij.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door kockie »

Dat mensen zich ergens aan vasthouden betekent niet dat dat het beste is. Adriaan Krachten geeft met redenen omkleed aan waarom hij duidelijk de voorkeur geeft aan het andere profiel. Lijkt me toch echt het overwegen waard.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Paul Joosten »

Even een ander windje laten waaien in dit topic. Als techniekvrijwilliger werk ik, net als een kleine 40 anderen, een dagdeel per week bij de plaatselijke middelbare school. Zo'n 1300 kinderen van ettelijke basisscholen uit de wijde omgeving komen daar vier keer per jaar naar "Tech For Fun", waar we ze kennis laten maken met diverse technieken zoals timmeren, solderen, metaal bewerken etc. Hierbij maken ze in 2,5 uur een werkstukje dat ze mee naar huis mogen nemen. Dit is een prototype van een nieuw projectje, bedoeld voor kinderen uit groep 8:
2018-05-08 11.02.21.jpg
De vorm van de wieken is letterlijk uit de losse pols aangebracht. Toch werkt dit windvaantje echt, bij een zekere windsnelheid drijft het molentje via een excentrische as een vogeltje aan die dan pikkende bewegingen gaat maken. Jammer dat het materiaal het buiten waarschijnlijk niet lang zal uithouden maar daar gaat het ook niet echt om.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Hout, staal, maakt mij niet uit. Zeker is wel dat de bladen machinaal gemaakt worden. Hetzij knippen, persen, hetzij cnc uit hout. Druk op de knop en ik ga iets anders doen. To do lijstje wordt korter, werk steeds meer. Nog steeds geen tijd dus.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Constant koorde wieken zijn in kleine aantal gemakkelijk te maken met een elektrische schaaf en je hebt dan maar één mal nodig om het profiel te controleren. Bij grote aantallen kan een vandiktbank van messen met het profiel van de bolle kant voorzien worden. Je haalt dan een plank een paar keer door de vandiktebank en het blad is klaar.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Ik dacht meer, leg het hout in de cnc, druk op de knop en kom pas terug als ie klaar is.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Vaak gaat er meer tijd zitten in het hulpmateriaal dan in de eigenlijke molen.
Om de blikpakketjes te kunnen inklemmen heb ik nu een dubbelzijdig aangedreven coilwinder.
Bijlagen
coil winder 17-06.JPG
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door Adriaan Kragten »

Waarom moet je beide zijden van de spoel aandrijven?
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

De gedachte is om de windingen direct op de blikpakketjes te draaien. Zo lang de pakketjes wat breder zijn staan ze stabiel op de magneet van mijn coilwinder versie 8 (foto)
Maar de kop van de spoel brengt niks en moet smaller.
Dus krijg je smalle blikpakketjes die niet stabiel genoeg staan om de spoel erop te winden.
Daarom inklemmen tussen twee synchroon draaiende assen.
Bijlagen
c.w..JPG
c.w..JPG (28.24 KiB) 4922 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Omdat ik niet wil dat de wikkeldraad in aanraking komt met de aandrijving heb ik voor deze versie 9 een afscherming gemaakt.
Bijlagen
c.w. 20-6.JPG
c.w. 20-6.JPG (29.55 KiB) 4872 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

Het gaat nu om het maken van een passende stator voor deze axiale proefopstelling.
Bijlagen
axiaal+wiekoph. 03-06.JPG
axiaal+wiekoph. 03-06.JPG (29.74 KiB) 4774 keer bekeken
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: windenergie en zelfbouw

Bericht door m.bouwer »

In een topic op Fieldlines : https://www.fieldlines.com/index.php/to ... 9027b6ae69
een mooie beschouwing van Adriaan Kragten over het ontwerpen van de generator.

In het topic ook een foto van clockmanFRA met 3 zelfbouwmolens.
Bijlagen
ClockmanFRA.jpg
Plaats reactie