VIRYA-1.46 draait

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

VIRYA-1.46 draait

Bericht door Adriaan Kragten »

Gedurende meer dan een jaar heb ik de 2-bladige RVS rotor van de VIRYA-1.65 getest op een Chinese axial flux generator en op een verlengde 14 m hoge toren van de VIRYA-4.2. De rotor was echter behoorlijk luidruchtig, waarschijnlijk omdat de generator de rotor niet zwaar genoeg belast. Een paar maanden geleden heb ik de toren omlaag gehaald en de rotor verwijderd. Een paar jaar geleden heb ik een 3-bladige RVS rotor ontworpen en gebouwd voor een project in India dat niet doorgegaan is. De naafplaat van deze rotor heb ik aangepast zodat hij op de Chinese generator past. De rotor werd afgelopen vrijdag gemonteerd en de toren werd weer omhoog gezet zodat er nu weer twee molens draaien op mijn testveld in Sint-Oedenrode (de VIRYA-1.25 draait al meer dan 10 jaar zonder problemen).

Deze VIRYA-1.46 rotor heeft een diameter van 1.46 m en een ontwerpsnellopendheid van 4,5 in plaats van 5,5 voor de VIRYA-1.65. De bladen hebben een constante koorde en zijn 7.14 % gewelfd en 9 graden getordeerd. De naafplaat is uit één stuk RVS plaat gemaakt. Omdat de tipsnelheid lager is dan die van de VIRYA-1.65 en omdat een 3-bladige rotor minder tipverliezen heeft dan een 2-bladige rotor verwacht ik dat de geluidsproductie behoorlijk wat lager ligt. De rotor start erg gemakkelijk en maakt duidelijk minder lawaai bij lage windsnelheden maar het heeft nog niet hard genoeg gewaaid om te kunnen zeggen of dit bij hoge windsnelheden ook het geval is.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: VIRYA-1.46 draait

Bericht door pelletpower »

Adriaan, heb je ook een idee wat de 1,25 in 10 jr opgewekt heeft?
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: VIRYA-1.46 draait

Bericht door Adriaan Kragten »

De versie van de VIRYA-1.25 die bij mij op het terrein staat is uitgevoerd met de standaard 230/400 V wikkeling en wordt gelijkgericht in ster. De gelijkstroom wordt dan toegevoerd aan een 11 W spaarlamp en er zit verder geen elektronica in. De lamp springt aan als de DC-spanning ongeveer 60 V is en hij zal dan ongeveer 3 W opnemen. Dit gebeurt bij een windsnelheid van ongeveer 3 m/s. Alleen bij hoge windsnelheden komt de spanning in de buurt van de 230 V en wordt er 11 W opgenomen. Als het echt donker is dan wordt de tuin bij de minimale lichtopbrengst toch al behoorlijk verlicht; heel wat anders dan zonnelampen. Stel nu eens dat de molen gemiddeld 3 W geleverd heeft, dat is 0,003 kW. De opbrengst in tien jaar is dan 0,003 * 24 * 365 * 10 = 262,8 kWh. Dit is zeker niet zoveel dat de investering terugbetaald wordt maar daar gaat het bij een molentje voor tuinverlichting ook niet om.

Met een aangepaste 115/200 V wikkeling en een zwaarder vaanblad kan de VIRYA-1.25 ook gebruikt worden voor 24 V acculaden en het maximum vermogen is dan veel hoger (ongeveer 100 W). De jaaropbrengst is dan ook veel hoger in een goed windregiem. Van deze versie van de VIRYA-1.25 zijn er in Madagaskar een aantal gebouwd. Het waait daar behoorlijk hard en ik denk dat de VIRYA-1.25 daar kan concurreren met solar. Het is ook iets dat lokaal gemaakt kan worden en werkgelegenheid schept. Maar op plaatsen waar een net is, is dat altijd goedkoper.
Plaats reactie