Handleiding met tekeningen VIRYA-1.81 beschikbaar

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Handleiding met tekeningen VIRYA-1.81 beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Op mijn website: http://www.kdwindturbines.nl staat onderaan de lijst met KD-reports een nieuwe manual van de VIRYA-1.81 windmolen. Deze manual bevat een toelichting voor de fabricage en montage en aan het einde, gedetailleerde bouwtekeningen van de generator en de rotor. Deze molen heeft een 8-polige axial flux PM-generator met een kunststof statorschijf en kunststof spoelkernen en er treden daardoor geen wervelstromen op. Het piekrendement zal daardoor erg hoog zijn en de generator heeft haast geen kleefkoppel waardoor de rotor al bij een lage windsnelheid zal aanlopen. De molen is bedoeld voor 12 V of 24 V acculaden. De berekeningen die aan de generator en de rotor zijn uitgevoerd staan in rapport KD 631 dat ook vrijgegeven is. Figuur 2 uit KD 631 geeft een doorsnede en twee aanzichten van de generator.

De generator is nog niet gebouwd en getest en ik ben ook niet van plan om dat te doen maar als iemand zich daartoe geroepen voelt, dan kan ik het prototype waarschijnlijk wel doormeten op de meetopstelling die ik voor het doormeten van een Chinese generator ontwikkeld heb. Een prototype van de gehele molen kan daarna getest worden op de kop van de VIRYA-1.8, gemonteerd op de 12 m toren van de VIRYA-4.2
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Handleiding met tekeningen VIRYA-1.81 beschikbaar

Bericht door pelletpower »

Stator 3d printen, is dat wat?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Handleiding met tekeningen VIRYA-1.81 beschikbaar

Bericht door pelletpower »

Da s een beetje veel high tech. We hebben een ultimaker en dat werkt fantastisch. Handmatig wikkelen zal blijven. Grondplaat of stator is zo gemaakt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Handleiding met tekeningen VIRYA-1.81 beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Als je de tekening van de stator bekijkt dan zie je dat dit een vlakke plaat van hardweefsel is die met zes schroeven op het generatorhuis geschroefd wordt. Het is dus een eenvoudig onderdeel en laserprinten doe je normaal bij ingewikkelde onderdelen die lastig te maken zijn. Op deze statorplaat worden zes losse ronde spoelen geschroefd met een kern van Delrin. Ook deze kern is erg eenvoudig en laserprinten lijkt me ook daarvoor geen logische optie. Voor de VIRYA-1.81 heb ik gekozen voor spoelen zonder flenzen omdat er dan in een beperkte dikte de maximale hoeveelheid koper aan te brengen is. Maar dit heeft wel als nadeel dat de spoel dan tijdens het wikkelen telkens met epoxy ingesmeerd moet worden omdat hij anders uit elkaar valt als de spoel van de wikkeldoorn verwijderd wordt. Er is vast nog wel wat research nodig om uit te zoeken hoe dat op de gemakkelijkste manier te doen is.

Voor de axial flux generatoren van kleinere VIRYA-molens heb ik wel voor spoelen met flenzen gekozen. Bij de versies met een stalen statorschijf heeft dit ook als voordeel dat er geen kortsluiting tussen de spoel en de schijf kan ontstaan. De spoelkernen van de VIRYA-1 en de VIRYA-1.25AF heb ik ook echt laten maken en daar draad met de hand op gewikkeld. Mechanisch wikkelen gaat mooier en eigenlijk moet je voorkomen dat de begindraad aan de binnenkant langs de zijkant van de achterste flens loopt want deze draad zit elke volgende laag van de wikkeling in de weg en de wikkeling wordt daardoor steeds chaotischer naarmate er meer lagen gelegd zijn. Ik er daarom voor de latere types voor gekozen om de begindraad vanaf de achterkant toe te voeren. Ook de einddraad wordt naar de achterkant van de statorplaat geleid en alle verbindingen worden ook aan die kant gemaakt.
Plaats reactie