Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door mark »

Tjonge, dat is wek indrukwekend. Wat een krachten kwamen daar vrij.

groet Mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door John Doh »

Ongelofelijk dat ze dat gefilmd hebben. Was dat nou puur "mazzel", of gaat het hier om opzet?

Ik heb ooit ook een windmolen geknutseld, die ik nooit heb zien draaien. Op zeker moment vond ik het houten blad in splinters, tientallen meters verderop. Inderdaad: als het fout gaat, komen er grote krachten vrij.

Het filmpje gaat zo snel, dat je moeilijk kunt zien hoe het ding faalt. Ik denk dat de wieken zó ver doorbuigen, dat er één tegen de mast slaat.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door mark »

Zou er voor windmolens niet een maximale winkracht zijn waarin ze mogen draaien. Anders de molen van de wind afdraaien. Zou een verklaring kunnen zijn dat deze molen in een te grote windkracht stond en dan opzet :!: :!: :!:

groet Mark
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

Re: Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door mattipard »

normaal gaan de wieken met de wind meestaan ipv onder een hoek, en dan kan de mast best wel wat windsnelheden aan, dus ik vermoed ook een foutje in het sturingsmechanisme. jammer.
ook nimeer het moment om een technieker naar boven te sturen natuurlijk.
bij normaal bedrijf is de tipsnelheid van zo'n molen 500km/uur, kan je bedenken...
een paar jaar geleden is er in zeebrugge nog eentje uit elkaar gespat, tis te zeggen, de wieken van de kop geslingerd en ergens in zee beland.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door kockie »

Wat ik van allerlei commentaren heb begrepen is dat de remmen van het ding niet hebben gewerkt, het veiligheidsmechanisme (draaiende tips) vastgeroest zaten en dat het ding behoorlijk oud was en als klap op de vuurpijl er nauwelijks onderhoud uitgevoerd was...

Dan kan alles kapot.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
drdeath
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2008, 15:17

Re: Windenergi..... gaat ook wel eens mis...

Bericht door drdeath »

mark schreef:Zou er voor windmolens niet een maximale winkracht zijn waarin ze mogen draaien. Anders de molen van de wind afdraaien. Zou een verklaring kunnen zijn dat deze molen in een te grote windkracht stond en dan opzet :!: :!: :!:

groet Mark
Er is inderdaad een max windsnelheid waarbij de molens om veiligheidsredenen worden stilgelegd
Plaats reactie