Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

De VIRYA-1.04 is een klein windmolentje dat gebruik maakt van een Nexus naafdynamo. De manual (inclusief de tekeningen) staat al enige tijd op mijn website: http://www.kdwindturbines.nl onderaan het menu KD-reports. De VIRYA-1.04 heeft een 3-bladige aluminium rotor waarvan de bladen 7.14 % gewelfd zijn. Voor het aanbrengen van deze welving is een pers nodig die behoorlijk duur is als maar één rotor gemaakt wordt. In rapport KD 615 wordt een alternatieve rotor beschreven met bladen waarvan de zijkanten onder een hoek van 15 graden naar voren gebogen zijn. Hierdoor is geen speciale pers nodig. De bouwtekening van deze VIRYA-0.98 rotor staat achterin KD 615. Het maximum mechanisch vermogen van de VIRYA-0.98 rotor is wat lager dan dat van de VIRYA-1.04 rotor omdat de rotordiameter wat kleiner is en omdat de maximum Cp wat lager is maar dat is niet erg omdat de naafdynamo de rotor toch niet zwaar genoeg kan belasten. Het startkoppel is wat hoger doordat de bladen breder zijn.

Deze rotor is zo simpel dat hij zeker in ontwikkelingslanden maakbaar is maar een westerse hobbyist zal er denk ik ook geen problemen bij ondervinden. Ik heb de rotor nog niet gebouwd maar ik denk dat hij goed genoeg zal werken. Ik heb de folder waarin de kleine VIRYA-windmolens waarvoor geen licentie vereist is ook aangepast.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Vandaag heb ik de VIRYA-0.98 rotor gemaakt. Omdat er toch eenvoudig gereedschap nodig is om de zijkanten van een blad 15 graden om te zetten en om het blad en de bevestigingsstrip te torderen heb ik een hoofdstuk 6 aan KD 615 toegevoegd waarin de fabricage wordt beschreven.

Ik heb een strip aan de as gemaakt zodat ik de as in één hand kan vasthouden. De rotor start al bij snel wandelen. Ik heb de rotor op de fiets getest tot een snelheid van ongeveer 20 km/uur en hij draait heel aardig. Ik heb geen complete VIRYA-1.04 (alleen een VIRYA-1.04 rotor) en daarom kan ik een complete VIRYA-0.98 niet testen in echte wind
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Eén foto zegt meer dan 100 woorden en daarom heb ik een foto van de gemaakte VIRYA-0.98 rotor toegevoegd op het voorblad van rapport KD 615. Ik zal eens proberen of ik deze foto hier ook kan laten zien.
Bijlagen
VIRYA-0.98 rotor
VIRYA-0.98 rotor
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Bericht door jwardenier »

Adriaan , het zou mooi zijn als er details bij komen maatvoering ,hierna stap voor stap de rest van een zelf te bouwen veilig windmolentje.
Zodat we stap voor stap thuis het molentje kunnen na bouwen .
Dan kunnen we allemaal een eigen molentje bouwen , 12 v zou mooi zijn , groeten John
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Bericht door m.bouwer »

John, het zou mooi zijn om zoiets op te zetten via het forum.
En we kunnen elkaar met raad en daad helpen.

Groet Rinus
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 615 over VIRYA-0.98 rotor vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

jwardenier schreef:Adriaan , het zou mooi zijn als er details bij komen maatvoering ,hierna stap voor stap de rest van een zelf te bouwen veilig windmolentje.
Rapport KD 615 bevat aan het einde een gedetailleerde tekening van de getoonde VIRYA-0.98 rotor. Van de rest van de molen staan gedetailleerde tekeningen in de manual van de VIRYA-1.04 (zie onderaan de lijst met KD-rapporten op mijn website http://www.kdwindturbines.nl). Er worden ook tekeningen gegeven van de gereedschappen die nodig zijn om de VIRYA-1.04 rotor te kunnen maken. Er zijn twee jaar geleden op een workshop van de WOT van de TU-Twente door studenten totaal 10 complete VIRYA-1.04 molens gemaakt. Voor dit aantal is het zinnig om de gereedschappen te maken maar als iemand één molentje voor zichzelf wil maken dan lijkt mij de VIRYA-0.98 rotor een betere keus. De VIRYA-0.98 rotor is wat kleiner dan de VIRYA-1.04 en de maximum Cp zal lager liggen omdat een profiel met 15 graden omgezette kanten slechter is dan een 7.14 % gewelfde plaat maar dat is niet erg omdat de naafdynamo de rotor bij hogere windsnelheden toch niet zwaar genoeg kan belasten om een werkpunt te krijgen dat dicht bij de optimale derdemachtskromme ligt.

Behalve de VIRYA-1.04 en de VIRYA-0.98 staan er op mijn website nog vier andere kleine molentjes waarvan de tekeningen geheel of gedeeltelijk zijn vrij gegeven (zie een aparte folder van deze zes vrijgegeven ontwerpen onder het menu VIRYA-folders op mijn website). Genoeg keus dus voor iemand die zelf wat wil bouwen. Alle molens zijn voorzien van het hinged side vane beveiligingssysteem waarmee de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind gedraaid wordt. De kleinste molens zijn bedoeld voor 12 V acculaden. De grootste voor 12 V of 24 V acculaden afhankelijk van de schakeling van de wikkeling.
Laatst gewijzigd door kockie op 26 sep 2016, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Plaats reactie