Windmeting

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Podiumverhuur
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2016, 10:02

Windmeting

Bericht door Podiumverhuur »

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Ik ben op zoek naar een windmeter, welke robust genoeg is om regelmatig te verplaatsen en die via een app of sms een alarm kan geven bij een verhoging van de windsnelheid.
Het liefst een systeem dat werkt op een accu en minimaal 24 uur kan blijven werken.

Wij zullen het gaan gebruiken voor onze podiumoverkappingen, zodat we op afstand kunnen bepalen of er actie moet worden ondernomen.
Onze overkappingen kunnen standaard blijven staan tot windkracht 7, bij hogere snelheden, zal het zeil loslaten van de constructie, om te voorkomen dat de hele constructie wegvliegt. Maar dit moet uiteraard alleen gebeuren in een noodsituatie, want ook een los zeil kan flinke schade veroorzaken.

Bij een hogere windsnelheid willen we kunnen bepalen of we extra ballast plaatsen of dat we besluiten het zeil los te halen.

Het zou heel fijn zijn als wij en de organisatoren dit op afstand kunnen monitoren.

Weet jullie of er een kant en klaar systeem bestaat? Ik heb al op de diverse webshops gekeken, maar de meeste systemen zien er niet echt stevig uit.


Eventueel tips waar ik deze informatie kan vinden zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Windmeting

Bericht door benthuis »

Heb je een berichtje gestuurd!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windmeting

Bericht door Adriaan Kragten »

Misschien kan Ecopower uit Eindhoven jullie helpen aan een geschikte windsnelheidsmeter.

Het is wel zo dat het voor het doel waar jullie de windsnelheidsmeting voor willen gebruiken niet zinnig is om de windkracht in Beaufort te bepalen. Jullie hebben het over windkracht 7 maar bij deze aanduiding geldt een bepaald windsnelheidsinterval voor een windsnelheid die gemiddeld wordt over een periode van 10 minuten. Als er uit deze middeling blijkt dat de windkracht 7 Beaufort is, dan weet je niet wat de maximale windsnelheid geweest is in die periode. Alleen de maximale windsnelheid bepaalt wanneer de kracht op het zeil te groot wordt en het dus losgekoppelt moeten worden. Je moet dus geen gemiddelde windsnelheid meten maar momentane windsnelheid maar dat is zelfs nog eenvoudiger dan middeling. Omdat de kracht kwadratisch toeneemt met de windsnelheid en omdat de windsnelheid in zeer korte tijd zeer snel kan veranderen moet het systeem zeer snel reageren. Ik vraag me af of je wel via meting van de windsnelheid moet werken. Je kunt het systeem mogelijk ook direct laten werken op de kracht die op het zeil werkt door daar een bewust zwakke breuklijn in op te nemen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Windmeting

Bericht door holtere »

Kun je niet gewoon een windmeter van een zeilboot nemen?
Die meet zeer precies in knopen of km per uur. Beaufort wordt alleen voor voorspellingen gebruikt maar verder door niemand die wat met wind doet.
Die windmeters geven ook een signaal af, vaak nmea 0183 of seatalk maar tegenwoordig zijn er nieuwere en snellere protocollen. Op deze manier kun je schakelen. De meeste kajuitzeilboten met stuurautomaat kunnen sturen op windrichting dus andere zaken kun je daar ook wel aan vast knopen. Ook de koppeling met een boordpc of tablet kan via een multiplexer zelfs met wifi. Het bestaat allemaal al en er is zat 2e hands te koop.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Windmeting

Bericht door holtere »

Nog even gesnuffeld.
De meesten meten de windsnelheid èn de richting maar alleen de snelheid kan ook. Onderstaande doet het al draadloos en dus ook de protocollen waarmee de meter correspondeert met de andere apparatuur.
Oja, dit spul functioneert meestal jaaaaren op een zeilboot in weer en wind en zout. Kan dus wel wat hebben!
Stel je vraag eens op het zeilersforum. Er zijn daar een mensen die multiplexers bouwen en alles weten van aansturing d.m.v. NMEA-protocollen.
Bijlagen
T101_Raymarine_WirelessWindSys (Small).jpg
Plaats reactie