Windturbine met 34-polige PM-generator voor water pompen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Windturbine met 34-polige PM-generator voor water pompen

Bericht door Adriaan Kragten »

Mijn nieuwe rapport KD 614 is toegevoegd aan de lijst met gratis KD-rapporten op mijn website; http://www.kdwindturbines.nl. Dit Engelstalige rapport geeft de rotorberekeningen van de 2-bladige VIRYA-5 rotor met een rotordiameter van 5 m en een ontwerpsnellopendheid van 7. De rotor wordt gebruikt in combinatie met een 34-polige PM-generator die gemaakt wordt van de behuizing van een 6-polige kortsluitankermotor bouwgrootte 132. De generator wordt verbonden met een 3-fasen, 1.1 kW motor van een centrifugaalpomp of van een ander werktuig dat een zekere variatie van het toerental accepteert. De 34-polige generator wordt beschreven in hoofdstuk 7 van KD 614.

De generator is mogelijk ook bruikbaar in combinatie met een langzaam lopende waterturbine om een klein 3-fasen net te vormen als de waterturbine afgeregeld kan worden op een toerental van 176,5 omw/min. KD 614 beschrijf alleen het idee. Ik heb geen plannen om een prototype te bouwen maar het idee is hierbij vrijgegeven en ieder mag het gebruiken.
Plaats reactie