Rapport KD 532 over Roofmate rotor vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 532 over Roofmate rotor vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Al in 1977 heb ik een 2-bladige rotor gebouwd die gemaakt was van het isolatiemateriaal Roofmate bedekt met glasvezel en epoxy. De rotor had een ontwerpsnellopendheid van 8 en een diameter van 3.2 m. Deze rotor is bezweken omdat de molen waarop hij toegepast werd niet voorzien was van een beveiliging die de axiale kracht bij hoge windsnelheden beperkt en omdat de rotor niet sterk genoeg was. Het principe dat voor de fabricage van de rotor gebruikt wordt is echter tamelijk simpel en je krijgt een erg lichte rotor. Het leek me nuttig om dit idee openbaar te maken. In KD 532 wordt een rotor beschreven met een diameter van 3,1 m en een ontwerpsnellopendheid van 7 die op dezelfde manier gemaakt wordt. Doordat de snellopendheid lager is zijn de koordes en de profieldiktes groter waardoor deze rotor aanzienlijk sterker is. Deze rotor matcht goed met de generator van de VIRYA-3 en het maximum vermogen is berekend op ongeveer 430 W bij 26 V als de beveiliging van de VIRYA-3 wordt toegepast. Ik denk dat deze rotor in combinatie met deze beveiliging wel sterk genoeg is.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Rapport KD 532 over Roofmate rotor vrijgegeven

Bericht door m.bouwer »

Nu bijna 40 jaar later is het nog steeds een leuke uitdaging om zelf een kleine molen te bouwen.
Bijlagen
wiek 88,4 m. lang.jpg
Plaats reactie