energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pijper-Faye
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:55

energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Bericht door Pijper-Faye »

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op deze forum. Ik heb een traditionele mini windmolen en ik wint het zonder dat het draai permanent maar alleen voor de sier. Kan iemand mijn helpen om hier beetje energie voor de tuin verlichting op te kun weken.
alvast bedankt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Bericht door JantjeV8 »

Fietsdynamo, gelijkrichter, accu.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Bericht door kockie »

Een moderator wijzigde dit bericht:
Verplaatst naar onderdeel windenergie
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Bericht door swake »

Fietsdynamo is zeker een goed idee.
Maar verwacht er niet te veel van hé. Een mini zonnepaneeltje op het dak van die kleine windmolen zal wellicht meer doen :-)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Bericht door OBL-Rien »

Pijper-Faye schreef:Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op deze forum. Ik heb een traditionele mini windmolen en ik wint het zonder dat het draai permanent maar alleen voor de sier. Kan iemand mijn helpen om hier beetje energie voor de tuin verlichting op te kun weken.
alvast bedankt.
Als je dingen moet gaan kopen dan gaat je financiële plaatje er niet beter op worden.
Ik zou dus liever in de doos met gebruikte spullen gaan graven voor een creatieve oplossing. Daar beleef je dan vast een hoop plezier van.

Ecologisch gezien is een tuinverlichting niet echt....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: energie opwekken uit ee traditioneel mini windmolen

Bericht door Adriaan Kragten »

Het gebruik van een gewone fietsdynamo die over de band loopt zou ik niet aanraden. Dit soort dynamo's heeft meestal 8 polen en een sterke rimpel op het kleefkoppel wat startproblemen van de rotor veroorzaakt. Het rendement is ook erg laag. Een naafdynamo is wat dat betreft veel beter maar het toerental van een schaalmodel van een klassieke molen is te laag om de dynamo direct drive te gebruiken. Je hebt dus een versnellende overbrenging nodig maar misschien gaat dat met een vlakke riem die over het huis van de dynamo loopt. Ik heb ooit een Nexus naafdynamo doorgemeten voor 12 V acculaden. De metingen staan in hoofdstuk 5 van mijn rapport KD 515 dat te kopiëren van mijn website http://www.kdwindturbines.nl. In plaats van een naafdynamo is misschien ook een PM-gelijkstroommotor te gebruiken zoals die bijvoorbeeld toegepast wordt in sommige wasmachines of sommige oudere elektrische fietsen maar je hebt dan wel een behoorlijk grote molen nodig om daar een beetje vermogen uit te krijgen. Om de juiste overbrenging te kunnen bepalen moet je de karakteristieken van de rotor en de generator kennen en als je die niet kent dan moet je gewoon maar wat proberen. Matching wordt uitgelegd in hoofdstuk 8 van mijn rapport KD 35.
Plaats reactie