Manual VIRYA-1.66 vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Manual VIRYA-1.66 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 595 waarin de berekeningen aan de 3-bladige rotor en de 12-polige axial flux generator van de VIRYA-1.66 worden gegeven, was al eerder vrijgegeven. Nu zijn ook detailtekeningen van de rotor en de generator gemaakt en vrijgegeven. Verkleinde versies van deze tekeningen zijn opgenomen in de manual van de VIRYA-1.66 die gedownload kan worden onderaan het menu KD-reports op mijn website http://www.kdwindturbines.nl. De overige tekeningen zijn niet gratis omdat zij bij molens horen waarvoor een licentie vereist is (zie toelichting hoofdstuk 1 van de manual).

Ik ben niet van plan om de generator zelf te bouwen omdat ik daar de machines niet voor heb en omdat ik vind dat ik er al genoeg tijd in gestoken heb. Als iemand dat zou willen doen dan kan ik hem wel doormeten op de meetopstelling die ik onlangs voor de Chinese axial flux generator van de VIRYA-1.65 en de VIRYA-1.75AF ontwikkeld heb (zie KD 596). Als de generator goed werkt dan kan ik wel drie rotorbladen maken. Het geheel kan dan getest worden op de kop van de VIRYA-1.8 en de toren van de VIRYA-4.2.

De VIRYA-1.66 is volgens mij zeer geschikt om in ontwikkelingslanden in serie gebouwd te worden als men de benodigde machines en gereedschappen heeft. Zelfbouw in enkel stuks ligt niet voor de hand omdat de benodigde gereedschappen voor het maken van de bladen relatief duur zijn als er maar een molen mee gebouwd wordt.
Plaats reactie