Nieuwe rapporten KD 599 en KD 601

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Nieuwe rapporten KD 599 en KD 601

Bericht door Adriaan Kragten »

Op mijn website http://www.kdwindturbines.nl staan twee nieuwe gratis KD-rapporten.
KD 599: Measurements of Savonius rotors available on the Internet. Dit is een notitie van 2009 die ik nu als KD-rapport vrijgegeven heb.
KD 601: Ideas about about a self starting, 3-bladed H-Darrieus rotor for water pumping.

Ik ben geen liefhebber van verticale as windmolens, zeker niet als ze niet volledig op lift werken zoals de Savonius rotor. De H-Darrieus rotor werkt wel volledig op lift maar heeft een groot aantal nadelen (zie rapport KD-215). Voor elektriciteitopwekking zou ik daarom altijd een horizontale as windmolen gebruiken maar voor water pompen met een centrifugaalpomp zou een H-Darrieus een acceptabele optie kunnen zijn omdat de transmissie dan direct drive kan werken. Een van de nadelen van een H-Darrieus is echter dat de rotor niet uit zichzelf aanloopt en een startmotor voor een waterpompende windmolen is geen optie. In hoofdstuk 2 van KD 601 wordt een principe beschreven waarmee een positief startkoppel gerealiseerd wordt maar waarmee niet het belangrijkste voordeel, dat de rotor van elke kant aangestroomd mag worden en dat dus geen vaan nodig is, verloren gaat. In hoofdstuk 3 wordt een ontwerpmethode beschreven voor een H-Darrieus afgeleid van de ontwerpmethode voor een horizontale-as-windmolen. In hoofdstuk 4 staat een figuur waarmee voor 12 posities van de rotor, de aanstroomhoek en de liftcoefficient bepaald wordt.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Nieuwe rapporten KD 599 en KD 601

Bericht door m.bouwer »

In dit verband kan je je afvragen of de Energy Ball niet veel meer opbrengst zou genereren
als je de as vertikaal opstelt.
Bijlagen
energy ball.jpg
energy ball.jpg (5.25 KiB) 2679 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Nieuwe rapporten KD 599 en KD 601

Bericht door Adriaan Kragten »

Om uit een Darrieus rotor een redelijk vermogen te halen mag het blad bij normale windsnelheden niet overtrekken. Des te kleiner de koorde, des te lager de Reynoldswaarde en des te eerder overtrekt het profiel. Bij een diameter zo klein als die van de Energy Ball kun je dan beter drie in plaats van zes bladen nemen omdat de koorde dan dubbel zo breed is.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Nieuwe rapporten KD 599 en KD 601

Bericht door WernerDeJong »

Top. dank voor het delen!
Plaats reactie