Pagina 1 van 1

VIRYA-0.65 waterturbine

Geplaatst: 09 nov 2015, 13:07
door Adriaan Kragten
Op mijn website http://www.kdwindturbines.nl staat onder het menu KD-reports een nieuw Engelstalig rapport KD 598 met als titel: Ideas about the 3-bladed VIRYA-0.65 water turbine with 20 degrees inclined shaft coupled to the generator of the VIRYA-2.68 windmill for 12 V battery charging.

In dit rapport heb ik onderzocht of het mogelijk is om een drijvende water turbine te ontwerpen die geschikt is voor een langzaam stromende rivier en die gebruik maakt van een doorgemeten PM-generator van een van mijn VIRYA-windmolens. Dit lijkt mogelijk te zijn en de turbinerotor kan gewoon ontworpen worden met de ontwerptheorie voor rotoren van windturbines. Het grote voordeel van een waterturbine boven een windturbine is dat de watersnelheid alleen over de lange termijn verandert en dat de generator dus dag en nacht een bijna constante stroom zal leveren. Om de constructie zo eenvoudig mogelijk te houden is de koppeling tussen de turbinerotor en de generator direct drive. Tussen de turbinerotor en de generator bevindt zich echter een 1,5 m lange as die een hoek van 20 graden met het wateroppervlak maakt. Hierdoor zit de turbinerotor onder water maar de generator boven water. Op de laatste pagina van het rapport staat een schets van de gehele waterturbine en een schets van de turbinerotor. Graag alleen commentaar leveren op dit idee als u het rapport gelezen hebt.

Re: VIRYA-0.65 waterturbine

Geplaatst: 03 jun 2018, 16:14
door Adriaan Kragten
Rapport KD 598 over de VIRYA-0.65 drijvende waterturbine werd herzien. Een nieuw hoofdstuk 7 werd toegevoegd waarin onderzocht werd of de matching tussen rotor en generator verbeterd kan worden door een iets kleinere 2-bladige rotor met een wat hogere ontwerpsnellopendheid van 3,5 te nemen. De matching van deze VIRYA-0.625 werd aanzienlijk beter en de cut-in water snelheid zakte van 0,7 m/s naar 0,6 m/s. Het maximum vermogen is 160 W bij V = 2 m/s wat gelijk is aan dat van de VIRYA-0.65. Het negatieve effect van de iets kleinere rotordiameter wordt gecompenseerd door de betere matching.