Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

midwoud1 schreef:Molenbouwers.
Wat zijn de toepassings voor en nadelen van Axial Flux generator en radiaal generator als windgenerator.
De grote verschillen zitten niet in het feit of de generator axial of radial flux is maar in het feit of er al of geen ijzer in de spoelen zit. Axial flux betekent dat de richting van het magneetveld in de luchtspleet evenwijdig loop met de as. Radial flux betekent dat de richting van het magneetveld radiaal staat op de as. Axial flux generatoren hebben meestal geen ijzer in de spoelen en radial flux generatoren meestal wel maar het is geen wetmatigheid.

Bij een radial flux generator die afgeleid is van een kortsluitankermotor maak je gebruik van het bestaande statorblik en voor de meeste van mijn generatoren ook van de bestaande wikkeling. Dit statorblik is gelamineerd met platen die elektrisch van elkaar geïsoleerd zijn waardoor er geen wervelstromen haaks op het blikpakket kunnen lopen. De magnetische verliezen blijven daardoor beperkt. Maar als het anker waar de magneten in zitten niet goed ontworpen is dan kan er een grote rimpel op het kleefkoppel ontstaan. Bij mijn generatoren worden de magneten gelijmd in sleuven die een zodanige hoek maken met de as dat er aan de zijkanten van het anker precies één statorsleuf overlap is. Er zit dan geen rimpel op het kleefkoppel maar je begint toch vanuit stilstand met een bepaald laag kleefkoppel en de windmolenrotor moet een voldoende hoge startkoppelcoefficient hebben om bij een voldoende lage windsnelheid aan te lopen. Het grote voordeel van het gebruik van een statorblikpakket is dat de luchtspleet erg klein is en dat je met een relatief klein magneetvolume toch een zeer sterk anker kunt maken.

Bij de axial flux generatoren van Hefei Top Grand en ook bij die van Hugh Piggott zit er geen ijzer in de spoelen waardoor de generator nagenoeg geen koppel vraagt zolang er geen stroom loopt. Het enige koppel dat gevraagd wordt, wordt veroorzaakt door de wrijving van lagers en keerringen en door aereodynamische verliezen van het ronddraaiend generatorhuis. Bij de axial flux generator uit mijn VIRYA-1.36 windmolen zit er geen ijzer in de spoelen maar er wordt wel een stalen statorschijf gebruikt waar de spoelen op gemonteerd worden. Hierdoor ontstaat wel een kleefkoppel en door de wervelstromen neemt dit toe met het toerental. Het startkoppel is echter nul en daarom is het startgedrag toch erg goed. De magnetisch verliezen zijn bij hoge vermogens toch maar beperkt. Het voordeel van de gebruikte constructie is dat de generator veel eenvoudiger te maken en te monteren is dan een generator waarbij de spoelen tussen twee draaiende schijven met magneten zitten. Ik heb onlangs een axial flux generator ontworpen waarbij de statorschijf van kunststof is en waarbij dus helemaal geen magnetische verliezen ontstaan. Je hebt dan echter een behoorlijk groot magneetvolume nodig om nog een voldoende strek magneetveld te krijgen. Het grote nadeel van axial flux generatoren is dat de luchtspleet relatief groot is en daardoor heb je een grote magneetdikte nodig en dus een groot magneetvolume om nog een voldoende sterk magneetveld door de spoelen te krijgen. Als het magneetveld niet sterk is kun je wel een voldoende hoge spanning krijgen door veel windingen per spoel te gebruiken maar bij hoge stromen worden de koperverliezen dan erg hoog.

FBM
Laatst gewijzigd door kockie op 14 sep 2015, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Goede informatie.
De animo tot zelfbouw van windgeneratoren is wereld wijd in gang gezet door Hugh Piggott en Dan en Dan (Otherpower).
De Axial Flux werd een voorbeeld tot nabouw in Europa , Engeland , USA , Rusland en Azië en Z-Amerika.
In Australië wordt de F&P wasmachine motor weer toegepast. ( Backshed ).
Zover ik het zie zijn we in NL met 3 man bezig met het bouwen , testen ,meten en uitdenken van kleine windturbines.
Eind jaren 80 waren er werkgroepen mee bezig , met veel enthousiasme , maar de molens waren niet altijd veilig.Wel een mooie tijd met bijeenkomsten en excursies naar windmolen fabrikanten zoals Polenko, Bouma , ECN test center.
Enkele zijn uitgegroeid tot particuliere windmolen coöperaties met Lagerwij molens.
Ik heb nog jaren gedraaid met een radial LMW (Laat Maar Waaien } generator 14 volt, heb nog geprobeerd de rotor eruit te trekken maar dat lukte niet met de hand vanwege de sterke magneten en de ijzeren spoelkernen.
Ik wilde kijken hoeveel skew de magneten hadden op de rotor ,maar daar heeft Adriaan nu antwoord op gegeven.
Ik ben in het vroege begin geïnspireerd door Jacobs windgenerator die gebruikt werd bij poolexpedities.Geographic magazine.'57.
Ook kwam ik bij Tool bibliotheek met veel lectuur van technische toepassingen voor ontwikkelings landen.
Zij waren gevestigd aan het Entrepôtdok in Amsterdam..later in het Tropenmuseum.
Dat was ook de tijd van het boek van Tossijn en Westra, en Fons de Beer.
FBM.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Foto VIRYA-1.65 achteraanzicht
Foto VIRYA-1.65 achteraanzicht
Gisteren is de VIRYA-1.65 geïnstalleerd. De 2 m torenbuis is gemonteerd op de 12 m mast van de VIRYA-4.2 waardoor de totale torenhoogte ongeveer 14 m is. Er was niet veel wind maar de molen liep toch na een paar minuten aan. De generator is aangesloten op een spanningsregelaar met dump load die afgesteld is op 13,5 V zodat de belasting van een 12 V accu gesimuleerd wordt. Ik zal eens kijken of het lukt om een foto toe te voegen.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Adriaan,

Goed om te zien dat je toch verder gaat met het bouwen van kleine molens en dat je er weer eentje in je tuin hebt draaien.

We zijn benieuwd wat de molen levert en hoe dit verder gaat.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Adriaan.
Gelukkig weer creativiteit in de kleine molenbouw.
Het eerste moment van opstarten altijd mooi.
Het blijft een mooi projekt met zelf uitdenken en maken.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Ondanks de hoge toren heeft de molen gisteren en vandaag nauwelijks gedraaid. Een startwindsnelheid van 3,5 m/s is toch eigenlijk te hoog voor Brabant op dagen met weinig wind. Ik ben momenteel bezig met het ontwerprapport van een alternatief met een 3-bladige rotor (de VIRYA-1.66) met een wat lagere ontwerpsnellopendheid van 4,5 en een 12-polige axial flux generator volgens het principe van de 8-polige generator van de VIRYA-1.36. Je moet deze generator dus zelf bouwen maar ik denk dat hij toch nog goedkoper wordt dan de Chinese generator van Hefei Topgrand. Deze 3-bladige rotor heeft een aanzienlijk hogere startkoppelcoefficient en de generator heeft minder wrijving van de lagers en de oliekeerring omdat de asdiameter kleiner is. De startwindsnelheid is daardoor aanzienlijk lager (ongeveer 2,3 m/s) waardoor de molen veel vaker zal draaien. Maar ik weet nog niet of ik dit alternatief werkelijk ga uittekenen en bouwen. Doordat de rotordiameter ongeveer gelijk is aan die van de VIRYA-1.65 kan ik dezelfde kop gebruiken met alleen een afwijkend hulpstuk voor de bevestiging van de generator. De generator is waarschijnlijk door te meten op dezelfde opstelling die ook voor de Chinese generator gebruikt is.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Maar nu je deze Hefei generator besteld en betaald hebt.
Laten we de mogelijkheden bespreken om het ding te laten functioneren in jouw windregime.
Bijlagen
generator.jpg
generator.jpg (7.93 KiB) 6648 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

De generator van Hefei Topgrand werd afgeleverd zonder oliekeerring op de as en met lagers die alleen met een stofkap afgedicht zijn. Bij gebruik in een verticale as windmolen zou dit misschien nog wel kunnen maar bij gebruik in een horizontale as windmolen loopt er zeker water in de lagers en dan is het heel snel afgelopen. Het generatorhuis was wel voorzien van een boring waar een oliekeerring van 25 * 35 * 7 mm in past. Ik heb de versie met stoflip gebruikt voor extra bescherming. Maar door deze keerring nam het kleefkoppel bij stilstand toe van 0,004 Nm naar 0,13 Nm. Deze 0,13 Nm geeft voor de gebruikte rotor een startwindsnelheid van ongeveer 3,5 m/s wat eigenlijk te hoog is. Het kan zijn dat het kleefkoppel van de keerring nog wat afneemt als hij ingelopen is. Het kan ook zijn dat het kleefkoppel wat lager is voor een keerring zonder stoflip maar ik denk dat de wrijving vooral door de hoofdafdichting veroorzaakt wordt omdat daar een veer omheen zit.

De cut-in windsnelheid van de molen is ongeveer 3 m/s maar dan moet de rotor al wel op gang gekomen zijn. Eigenlijk moet de startwindsnelheid niet hoger zijn dan de cut-in windsnelheid want anders zit er hysterese in de Pel-V kromme. Een punt is ook dat het starten niet alleen bepaald wordt door het kleefkoppel maar ook door de rotortraagheid. Er is namelijk een zeker extra koppel nodig om de rotor te versnellen en in de praktijk heb je waarschijnlijk zeker een halve minuut een windsnelheid van 4 m/s nodig om de rotor echt op gang te laten komen. Er zijn dagen op mijn testveld dat dat gewoon niet voorkomt. Maar ik ben van plan om de molen nog een poos te laten staan en dan zie ik wel hoe hij functioneert bij wat hogere windsnelheden. Maar het is nu al duidelijk dat de molen niet zal voldoen in gebieden met lage windsnelheden. Het is toch erg jammer dat ondanks het feit dat ik een axial flux generator gebruikt heb die geen kleefkoppel heeft vanwege ijzerverliezen dit nu verziekt wordt doordat er geen afdichting op zit met een voldoende laag wrijvingskoppel.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Misschien is het probleem van het te hoge wrijvingskoppel van de oliekeerring met stoflip maat 25 * 35 * 7 mm te verminderen door een oliekeerring zonder stoflip maat 25 * 35 * 4 mm te gebruiken. Bij deze keerring zit er geen veer om de afdichtingslip waardoor deze lip minder strak om de as klemt. Het nadeel is wel dat slijtage van de afdichtingslip minder goed opgevangen zal worden en dat de keerring daarom eerder versleten zal zijn. Omdat de lagers niet rubber afgedicht zijn komt er dan toch gemakkelijk water in het aslager. De generator kan voor grotere series wel met een rubber afgedicht aslager geleverd worden en als er voldoende vet tussen het lager en de keerring gestopt wordt dan voldoet dit misschien toch wel. De afname van het wrijvingsmoment van de keerring moet dan wel groter zijn dan de toename van het wrijvingsmoment van het rubber afgedichte lager maar mijn ervaring met rubber afgedichte lagers is dat het wrijvingsmoment daarvan erg gering is. Het lijkt de moeite waard om een keerring maat 25 * 35 * 4 te bestellen en daarvan het wrijvingsmoment te meten.

Ik heb ook nog gedacht om een labyrintafdichting te bedenken maar daarvoor is erg weinig plaats. Een nadeel van een labyrintafdichting is ook dat er gemakkelijker condenswater in de generator opgenomen kan worden. Een andere oplossing zou een V-ring kunnen die om de as klemt en waarvan de lip tegen de achterkant van het lagerhuis loopt maar dit kan alleen als deze kant vlak bewerkt is. Omdat het huis van aluminium is kan er door de ring echter na verloop van tijd een groef in uitgesleten worden.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

De molen heeft nu een paar weken gedraaid maar ik ben niet echt tevreden met het resultaat. Door de hoge wrijving van de keerring is de startwindsnelheid eigenlijk te hoog voor Brabant. Als de molen draait is de rotor tamelijk luidruchtig. De rotor heeft een ontwerpsnellopendheid van 5,5 wat tamelijk hoog is voor bladen met een 7,14 % gewelfdeplaatprofiel. Omdat het generatorkoppel een stuk lager ligt dan de waarde die ik berekend had op basis van de gegevens van de fabrikant, draait de rotor in werkelijkheid met een nog hogere snellopendheid. Een gewelfdeplaatprofiel heeft vanwege de scherpe neus een turbulente grenslaag en de geluidsproductie is eigenlijk alleen acceptabel als de rotor door de generator zwaar genoeg belast wordt.

Ik heb in KD 596 een alternatieve rotor ontworpen die een hoger startkoppel en daardoor een lagere startwindsnelheid heeft. Deze rotor heeft een wat grotere diameter van 1,75 m en twee houten bladen met een Gottingen 623 profiel. De koorde is 150 mm en de bladen zijn niet getordeerd waardoor zij gemakkelijk te maken zijn. De bladen zijn 750 mm lang en met elkaar verbonden door een RVS strip van 3 mm dik. Omdat de bladen relatief kort zijn ten opzichte van de koorde kan 18 mm watervast hechthout gebruikt worden. Het startkoppel is hoger vanwege de grotere rotordiameter en de grotere koorde. Het traagheidsmoment van deze houten rotor is veel minder dan van de RVS rotor waardoor de rotor ook sneller op gang komt. De geluidsproductie zal veel veel minder zijn omdat de stroming bij een Gottingen profiel laminair is en omdat hout het geluid niet versterkt. Een nadeel van hout is wel dat het goed behandeld moet worden met epoxy om het binnendringen van water te voorkomen. De epoxy moet nog weer bedekt worden met aluminiumverf om UV-straling te weren.

De windmolen met deze rotor noem ik de VIRYA-1.75B2. Het effect van de grotere rotor diameter op de thrust wordt gecompenseerd doordat rotoren met een Gottingen profiel een wat lagere thrustcoefficient hebben dan rotoren met een gewelfde plaat profiel. Daardoor kan ik dezelfde kop met hetzelfde vaanblad gebruiken. Ik heb deze nieuwe rotor nog niet uitgetekend en gemaakt omdat ik de RVS rotor nog wat langer wil testen maar het lijkt een redelijk alternatief.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

De slanke wiekprofielen NACA 4412 en Clark-y hebben hier gedurende 25 jaar goed gewerkt.
Ik heb altijd de getordeerde versie gehad met een propeller diam. van 3 meter , houten uitvoering, 3 bladen.
Bladen met epoxy lijm en ook wel met PUR latten gelijmd samengesteld ,van gewoon vuren uit de bouwmarkt.
Hout verf behandeling eerste 2 lagen 2 componenten polyester lak met polyester plamuur, aflak met synthetisch mat zwart.
Gemiddelde windsnelheid Noordholland noord 5,5 meter/sec.
Cut-in speed 160 Rpm . 24 Volt bank 230 Amp.
Hugh Piggott generator 9 spoelen 2 x 12 Neo magneten.
Omvormer 24 Dc - 230 Ac .
Verlichting , PC , Waterkoker , GSM lader, Alarm.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb diverse molens gebouwd met houten bladen. Voor het bladmateriaal heb ik meestal mahonie of een vergelijkbare tropische houtsoort gebruik omdat dat hout van zichzelf al erg duurzaam is, geen knoesten heeft en nagenoeg niet trekt. Het voordeel van epoxy lak is dat het geen oplosmiddel bevat die uitdampt. Lakken met een oplosmiddel zoals polyurethaanlak geven hele kleine gaatjes in de laklaag als het oplosmiddel uitdampt en daardoor is de laag niet hermetisch dicht waardoor er water kan binnendringen. Ik heb vroeger een collega gehad die zeilboten bouwde waarmee op zee gevaren werd en daar werd altijd epoxy gebruikt, zelfs binnenin houten watertanks. Het voordeel van aluminiumverf als afdeklaag is dat er aluminiumdeeltjes inzitten die een voor licht ondoordringbare weerstand vormen. Daarbij ziet het er mooi uit en is het ook mechanisch behoorlijk sterk. De bladen gingen met deze bedekking jaren mee en hadden weinig last van corrosie op de neus.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Wiekprofiel NACA 4412 active pitch control.

https://www.youtube.com/watch?v=U9DdA5LWs08
Wind 7 meter/sec
Wind 7 meter/sec
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Dick »

Midwoud, zie op de laatst geplaatste foto topen van bomen, is dat niet een negatieve invloed op de molen? Vraag dit omdat ik nog steeds met mijn energie vraagstuk zit en midden in een bos woon. Als ik daar een molen zou plaatsen, hoe hoog moet deze mast dan worden, en niet vergeten dat ik ook nog eens tegen een heuvel aan woon!

Warme groet

Dick
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Hallo Dick.

Ik knip om de 2 jaar de takken weg.
We zitten hier in een windrijk gebied , 5,5 m/sec.
Als de accus vol zijn stopt de molen.
22 jaar geleden was hier nog geen regelgeving over windstroom.
Ik nam kontakt met een beambte van het gemeentehuis voor toestemming voor het plaatsen van een windgenerator.
Afdeling bouwverordening. Ik vroeg : Mag ik een windgenerator achter mijn huis plaatsen ?
De gemeente meneer vroeg : Hoe hoog wordt het ? En hoe groot worden de wieken ?
Ik zei : 10 meter hoog en wiek diam. 3 meter.
Antwoord: Zet hem dan maar neer.
Dat is nu een ander verhaal .
Nu staan er hier overal borden met : GEEN WINDMOLENS
Protest windmolens 2015
Protest windmolens 2015
Plaats reactie