Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

midwoud1 schreef:@ Adriaan.
Het kan een goed idee zijn om bij storm de staart 90 graden uit de wind te trekken met een dunne touwlijn , dunne staalkabel
( fietshandremkabel ) of nog mooier een Dyneema Pe kunsstof lijn.
Collega molenbouwers in de USA gebruiken dit ook met succes . Ik heb het zelf eerder ook toegepast.
Nooit geen runaway meer.
Rgds. Midwoud1.
Het uit de wind draaien van de molen door de staart 90 graden te verdraaien kan alleen als de staart een draaipunt vlak bij de kop heeft zoals dat het geval is bij de scheve staart of de ecliptische beveiliging. Bij de scharnierende zijvaanbeveiliging waarmee de VIRYA-1.65 is uitgerust zit het draaipunt van het vaanblad aan het einde van de vaanarm en daardoor is het lastig om een constructie te bedenken waarmee het vaanblad in de horizontale stand gezet kan worden.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

De proeven met de VIRYA-1.65 en de Chinese axial flux generator zijn beëindigd. De molen heeft nu anderhalf jaar gedraaid en heeft alle stormen draaiend doorstaan. Technisch werkt de molen prima maar het geluidsniveau bij hoge windsnelheden is te hoog. Aan het openbare rapport KD 595 waar de generatormetingen in staan werd een hoofdstuk 6 toegevoegd waarin de testresultaten worden beschreven. De oorzaak van de te hoge geluidsproductie is dat de rotor bij hoge windsnelheden met een snellopendheid van ongeveer 6 draait en dit is te veel voor 7.14 % gewelfde staalplaat. Voor gewelfde staalplaat moet je eigenlijk niet hoger gaan dan 4,5. Ik heb in rapport KD 630 (niet openbaar) een alternatieve rotor met twee houten bladen en constante koorde en instelhoek beschreven die minder geluid zal maken omdat het profiel geen scherpe neus heeft en omdat hout niet werkt als een resonator. De bladen zijn d.m.v. een dunne getordeerd roestvrij stalen strip met elkaar verbonden om de rotor elastisch te houden. Als ik zin en tijd heb dan ga ik deze rotor maken en testen of de geluidsproductie hiermee acceptabel is.
Plaats reactie