Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Eens kijken of het nu lukt. Hierbij de foto.
foto VIRYA-1.65
foto VIRYA-1.65
Sorry maar het wil nog steeds niet lukken. Ik heb de link geopend en de instructies afgedrukt en opgevolgd maar het gaat al meteen bij de eerste regel fout. Ik zie geen "bladeren" onder het berichtenvenster. Ik zie bij "Bijlage toevoegen" wel "Bestand kiezen" en daar heb ik op geklikt en mijn foto geselecteerd (die ik tot 25 % verkleind heb) maar er komt dan de bovenstaande regel in de tekst als ik op "plaats in bericht" klik maar geen foto.

Toen ik het opgeven had en de zaak wegklikte kwam de foto toch spontaan nog tot leven maar nu boven mijn nieuwe post. Op de voorgrond zie je de generator waarvan de as met een houten blok op de werkbank geklemd is. De rotor is met zes M8 bouten aan de generator bevestigd. Je kunt zien dat de bladen vlak zijn t.p.v. de bevestiging aan de centrale strip met drie M6 bouten. De welving begint op 125 mm vanaf de bladvoet. Op de achtergrond zie je het deel van de meetopstelling dat al klaar is. De staalplaat wordt in de bankschroef geklemd. De PM-gelijkstroommotor zit links. Rechts zit een kortsluitankermotor die ik als langzame as gebruik. Op de motoras komt een naaf met een kettingwiel met 13 tanden. Op de langzame as komt een kettingwiel met 47 tanden en daartussen een bromfietsketting met 70 schakels. Bij de kortsluitankermotor zitten sleufgaten in de plaat om de ketting te kunnen spannen. Er komt een flens met zes gaten op de langzame as waar de generator aan bevestigd wordt.

Het wordt steeds vreemder. Nadat ik de bovenstaande alinea had toegevoegd zat de foto opeens op de plaats waar ik hem wil hebben. Blijkbaar heb ik het toch goed gedaan maar wordt de foto pas zichtbaar als je een keer op "voorbeeld" gedrukt hebt.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Adriaan,

Kun je zeggen waarom je de welving in het blad pas op 125 mm van de bladvoet laat beginnen
en niet gelijk bij de drie bouten-bevestiging?

Groet Rinus
Bijlagen
bladvoet.jpg
bladvoet.jpg (7.41 KiB) 5883 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Door de 7,14 % welving neemt t.o.v. een ongewelfde strip van 125 * 2 mm, het weerstandsmoment W toe met een factor 3,54 en het traagheidsmoment I met een factor 20,77 (zie KD 398 hoofdstuk 6.4). De stijfheid is evenredig met het traagheidsmoment I en omgekeerd evenredig met de lengte van het deel dat doorbuigt. De buigspanning is evenredig met het buigend moment M en omgekeerd evenredig met het weerstandsmoment W.

Van de 125 mm wordt ongeveer 50 mm gebruikt voor de overgang van welving naar vlak, dan komt er een stuk van ongeveer 50 mm dat bijna vlak is en dan komt er een stuk van 25 mm dat echt vlak is en waar het blad de centrale strip overlapt. Dit deel buigt nagenoeg niet door omdat de centrale strip een dikte heeft van 3 mm. Het blad heeft een lengte van 750 mm waarvan dus 625 mm gewelfd is. Het buigend moment neemt toe naar het midden en het grootste deel van de doorbuiging van het gewelfde deel zal in de binnenste 200 mm gerealiseerd worden. Hoewel dit deel dus ongeveer zes maal zo lang is als het vlakke deel zal het merendeel van de totale doorbuiging aan de blad tip dus toch veroorzaakt worden door het vlakke deel omdat het traagheidsmoment daarvan een factor 20,77 lager is dan van het gewelfde deel. De centrale strip heeft een dikte h van 3 mm en hoewel de breedte wat minder is dan de breedte van het blad is de centrale strip toch veel stijver dan het blad (het traagheidsmoment is evenredig met b * h^3). De doorbuiging van de centrale strip mag daarom verwaarloosd worden t.o.v. de doorbuiging van het blad. Als je geen vlak deel in het blad hebt wordt het dus aanzienlijk stijver.

Het gyroscopisch moment van een 2-bladige rotor is maximaal als de bladen verticaal staan en nul als de bladen horizontaal staan. Bij een stijf blad wordt dit moment doorgegeven aan de as en dus via de as aan de kop een de toren. Afhankelijk van de eigenfrequenties van de vaanbuis en de toren kunnen die bij bepaalde toerentallen gemakkelijk in resonantie komen als zij aangestoten worden door de rimpel op het gyroscopisch moment. Als het blad voldoende elastisch is, wordt dit moment echter nagenoeg niet doorgegeven aan de as omdat het blad als reactie naar voren of naar achteren zal buigen.

Bij een bepaald buigend moment zal de spanning in een vlakke strip een factor 3.54 hoger zijn dan in een gewelfde strip. Echter, als het blad elastisch is dan buigt het naar achteren t.g.v. het buigend moment dat het gevolg is van de axiale kracht. In het blad heerst echter een zeer grote centrifugaalkracht en deze kracht heeft de neiging om het blad weer naar voren terug te buigen. Dit effect zorgt er voor dat het buigend moment in een elastisch blad veel kleiner is dan in een gewelfd blad en dat de maximale buigspanning daarom toch beperkt blijft. Het buigend moment t.g.v. de axiale kracht werkt dus altijd naar achteren. Het buigend moment t.g.v. het gyroscopisch moment werkt over een halve omwenteling naar achteren en over een halve omwenteling naar voren.

Voor de meeste stalen bladen van mijn VIRYA windmolens heb ik de totale buigspanning t.g.v. alle effecten berekend en elastische bladen zijn voldoende sterk als de juiste maatvoering gehanteerd wordt. Je moet er wel voor zorgen dat de afstand tussen de wiektip en de toren voldoende groot is zodat het blad zelfs bij een grote uitwijking de toren nog niet raakt. Wat dat betreft kunnen praktisch maximale uitwijkingen bij windstoten veel groter zijn dan dat wat optreedt bij een statische berekening en je moet dus behoorlijk wat reserve in de afstand tussen wiektip en toren hebben.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 08 sep 2015, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Het blad is dus stijf en de ophanging flexibel.
Bij de meeste molens is het eigenlijk net andersom.
Zou je kunnen zeggen dat jouw gedachtengang wat betreft de resonantie dan ook opgaat?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door pelletpower »

Da's een interessant verhaal.
Ook de constructie van de bladen is verbluffend simpel. Ideaal door ons te maken. Hier wil ik wel wat platen voor sponseren. Cnc ponsen, als er al gebalanceerd moet worden is het dan nagenoeg overbodig. Ook hier is wat op te verzinnen om deze rotor pas te maken op het balanceerapparaat.
Nu de resultaten van de generator nog.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

m.bouwer schreef:Het blad is dus stijf en de ophanging flexibel.
Bij de meeste molens is het eigenlijk net andersom.
Zou je kunnen zeggen dat jouw gedachtengang wat betreft de resonantie dan ook opgaat?
Bij grote molens eindigt het blad naar binnen in een cilinder vanwege de bladbevestiging met een krans bouten. Het is daar dus zeer stijf maar omdat het blad hol is, is het geheel toch behoorlijk slap wat je goed kunt zien omdat de bladen bij hoge windsnelheden behoorlijk naar achteren buigen. De door mij gebruikte constructie met een enkelvoudig gewelfde plaat is alleen te gebruiken voor kleine rotoren omdat voor grote rotoren de bladen veel te zwaar zouden worden. Wel ben ik in India bezig met een project met een 3-bladige stalen rotor van 6,4 m diameter met bladen van 3 mm dik waarbij in de binnenste helft een strip gelast wordt om het blad torsiestijver te maken.

Wat je bedoelt met mijn gedachtegang wat betreft resonantie is me niet helemaal duidelijk. Als het gaat om de resonantie flutter van het blad dan is het zo dat de welving wel de buigstijfheid verhoogt maar niet de torsiestijfheid. De torsiestijfheid is voor een enkelvoudig blad evenredig met de dikte tot de derde macht. Als je het blad dunner maakt neemt de torsiestijfheid heel snel af en komt de fluttergrens te laag te liggen. Flutter is een gekombineerde torsie-buigtrilling die optreedt als de torsiefrequentie gelijk wordt aan de buigfrequentie. De torsiefrequentie verandert niet tijdens het draaien maar de buigfrequentie wordt vanwege de centrifugaalkracht in het blad steeds hoger naarmate het blad harder draait. Bij een bepaald toerental worden ze aan elkaar gelijk en dan gaat het fout
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef:Da's een interessant verhaal.
Ook de constructie van de bladen is verbluffend simpel. Ideaal door ons te maken. Hier wil ik wel wat platen voor sponseren. Cnc ponsen, als er al gebalanceerd moet worden is het dan nagenoeg overbodig. Ook hier is wat op te verzinnen om deze rotor pas te maken op het balanceerapparaat.
Nu de resultaten van de generator nog.
Hoewel ik de bladen en de centrale strip met de hand geboord heb was de rotor toch nagenoeg in balans. Ik heb van één wiektip ongeveer een halve mm af moeten slijpen. Wel is het zo dat de bevestigingsgaten zo klein mogelijk gemaakt moeten worden (6 mm boren voor 6 mm bouten). De steek moet dan wel erg nauwkeurig zijn maar voor machinale fabricage is dit geen probleem. Je moet ook bouten gebruiken met een cilindrisch deel want de centrifugaalkracht mag niet overgedragen worden via de schroefdraad. Als de bladen nauwkeurig op breedte geknipt worden en als het gatenpatroon nauwkeurig gemaakt wordt dan is balanceren misschien niet eens nodig.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Bij de Gewiekste zijn ook wel meetopstellingen gemaakt.
Bijv. om generator aandrijfverliezen te meten of het koppel van waterremmen.
Mochten er voor jou passende componenten bij zijn mag je ze natuurlijk gebruiken.
Bijlagen
opstelling.png
opstelling.png (22.62 KiB) 5787 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

m.bouwer schreef:Bij de Gewiekste zijn ook wel meetopstellingen gemaakt.
Bijv. om generator aandrijfverliezen te meten of het koppel van waterremmen.
Mochten er voor jou passende componenten bij zijn mag je ze natuurlijk gebruiken.
Vandaag zijn de onderdelen binnengekomen die nog ontbraken en morgen ga ik de opstelling afmaken. Het grootste probleem bij het doormeten van generatoren is de koppelmeting. Het kan zijn dat dit met de opstelling van de Gewiekste ook mogelijk zou zijn geweest maar ik ben nu al zo ver dat ik eerst ga proberen of mijn eigen opstelling werkt. Ik heb ook een hulpstuk laten maken om een oliekeerring in het generatorhuis te monteren want dat is lastig vanwege de as en de stroomdraden.

Alles bij elkaar wordt de generator toch nog tamelijk duur. Bij de € 283 die ik betaald heb om hem vanuit China hier te krijgen komt nog € 7 voor de oliekeerring en € 45 douane en BTW, totaal dus € 335. Bij grotere aantallen wordt hij wel aanzienlijk goedkoper. De meetsopstelling is ook niet gratis maar die kan ik in de toekomst misschien ook nog voor andere generatoren gebruiken.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

Gisteren is de meetopstelling klaar gekomen. Hij werkt goed maar de kettingoverbrenging is behoorlijk luidruchtig bij hoge toerentallen en trilt ook behoorlijk. Dit komt omdat er een kleine onrondheid in beide kettingwielen blijkt te zitten. Achteraf gezien was het toch beter geweest om een zwaardere aandrijfmotor te gebruiken die bij een laag toerental al voldoende koppel kan leveren om de generator direct drive aan te drijven. Maar de opstelling zou dan wel veel duurder zijn geworden. Ik heb wat proefmetingen gedaan en ik kan de generator doormeten tot een toerental van 570 omw/min en een laadstroom van 10 A. Het rendement is bij deze stroom veel lager dan de 85 % die de fabrikant opgeeft. Vandaag ga ik de generator doormeten voor een groot aantal verschillende toerentallen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

De metingen zijn inmiddels uitgevoerd en het meetrapport KD 595 kan gratis van mijn website http://www.kdwindturbines.nl gekopieerd worden. Het rendement en het maximum vermogen zijn behoorlijk wat wat lager dan in rapport KD 593 werd afgeleid op basis van de door de fabrikant verschafte karakteristieken maar de matching is nog steeds acceptabel. Het maximum vermogen is ongeveer 125 W bij 12 V acculaden wat toch niet gek is voor een molentje met een diameter van 1,65 m en een rated windsnelheid van 9 m/s.

De volgende stap is om de generator en de rotor in het veld te testen. Dit gaat gebeuren op de kop van de VIRYA-1.8 windmolen. Aangezien deze molen maar een ashoogte van 6 m heeft overweeg ik om de 2 m torenbuis te bevestigen in de top van de 12 m toren van de VIRYA-4.2 windmolen die al een paar jaar plat ligt. De totale torenhoogte wordt dan ongeveer 14 m waardoor de molen veel meer wind vangt.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Om een redelijk ongestoorde windaanstroming te krijgen moet je een eind boven de bomen uitsteken.
Is het een idee om aan de onderkant van de mast een stuk toe te voegen?
Bijlagen
vakwerkmast jpg.jpg
vakwerkmast jpg.jpg (11.22 KiB) 5681 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door Adriaan Kragten »

m.bouwer schreef:Om een redelijk ongestoorde windaanstroming te krijgen moet je een eind boven de bomen uitsteken.
Is het een idee om aan de onderkant van de mast een stuk toe te voegen?
Ik vind 14 m wel hoog genoeg omdat de bomen behoorlijk ver weg staan en een stuk aan de onderkant toevoegen is erg lastig omdat de bevestiging aan de fundering en de fundering zelf dan ook veranderd moeten worden. Het betreft inderdaad de mast die op de foto te zien is alleen is de foto een spiegelbeeld van de wekelijkheid omdat de excentriciteit van alle VIRYA-windmolens aan de rechterkant van de toren zit en de vaan dus links. Vanmiddag heb ik nog wat kortsluitmetingen aan de generator uitgevoerd om te controleren of er mee te remmen is. Dat blijkt te kunnen. De metingen heb ik opgenomen in figuur 8 van KD 595. De meetopstelling heb ik nu weer afgebroken want het is erg lastig om niet over een bankschroef te kunnen beschikken.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door m.bouwer »

Op de foto een prefab verlengstuk om te lassen tussen de onderkant van een getuide mast en het draaipunt op de fundatie.

Het is erg plezierig als je de mast te allen tijde makkelijk kan strijken.
Met op de fundatie een draaipunt.
Een kleine elektrische winch en 3 tuien.
Bijlagen
mastonderstuk...jpg
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Axial flux generator Hefei Top Grand TGET165-0.15kW-500R

Bericht door midwoud1 »

Molenbouwers.
Wat zijn de toepassings voor en nadelen van Axial Flux generator en radiaal generator als windgenerator.
Zover ik weet werkt Adriaan al lang met Radiaal generatoren en komt met zijn meet opstelling tot goede resultaten.
Ik ben zelf bekend met de axial flux 2 x 12 magneten en 9 spoelen 800 watt 3 mtr. prop. Piggott. 24 volt.
Werkt naar tevredenheid . Weerstand vrije aanloop , cut-in rpm en vermogen instelbaar dmv luchtruimte tussen de magneet
schijven. Goed remvermogen door fasen kortsluit. Redelijk goed zelf te bouwen.
Met interesse volg ik het testen en meten van de Hefei Top Grand Axial Flux.

FBM
Plaats reactie