VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door Adriaan Kragten »

Voor een mogelijk PUM-project in de Kaap Verdische Eilanden heb ik een nieuwe windturbine ontwikkeld, de VIRYA-3.5. In tegenstelling tot bijna alle andere VIRYA windmolens wordt in de VIRYA-3.5 geen gebruik gemaakt van een tot PM-generator omgebouwde asynchrone motor maar van een Chinese axial flux generator. Ik heb voor deze generator gekozen omdat ik bang ben dat men in de Kaap Verde niet in staat is om mijn normale generatoren te bouwen. Een bijkomend voordeel van deze generator is dat hij nagenoeg geen kleefkoppel heeft waardoor een 2-bladige rotor met een hoge snellopendheid gebruikt kan worden en de startwindsnelheid toch zeer laag ligt. Een ander voordeel is dat het rendement erg hoog is en hierdoor is er weinig warmteontwikkeling in de generator en heeft de molen een maximum vermogen van meer dan 1 kW (bij 56 V). De rotor wordt rechtstreeks op het meedraaiende generatorhuis geschroefd waardoor geen naaf nodig is. Meer informatie over de VIRYA-3.5 is te vinden in een aparte folder die staat op mijn website http://www.kdwindturbines.nl onder het menu VIRYA-folders. Ik ben niet van plan om de VIRYA-3.5 zelf te bouwen en te testen maar ik heb het ontwerp toch vrijgegeven omdat alle gebruikte principes al in andere VIRYA molens getest zijn en ik niet verwacht dat er iets mee mis kan gaan. Het zou wel goed zijn als iemand in Nederland deze molen eens zou bouwen en testen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door pelletpower »

Nou, ik ben benieuwd. Help me eens op weg. De ontwerpen kan ik niet inzien. Ligt dat aan mij?
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door m.bouwer »

Adriaan,

We willen graag contact opnemen om mogelijkheden te bespreken.

Groet Rinus
Bijlagen
vr.3,5.jpg
vr.3,5.jpg (5.47 KiB) 4072 keer bekeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door Ruuben »

yeah right.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef:Nou, ik ben benieuwd. Help me eens op weg. De ontwerpen kan ik niet inzien. Ligt dat aan mij?
De enige openbare informatie die ik van de VIRYA-3.5 heb is een voorlopige folder die te kopiëren is van mijn website onder het menu VIRYA-folders. Omdat er nog geen prototype gebouwd is kan ik geen foto van de molen laten zien. De tekeningen laat ik alleen zien aan iemand die serieuze plannen heeft om een licentie te kopen. De toren lijkt op die van de voormalige VIRYA-3D en daarom heb ik een foto van deze molen in de folder opgenomen. Het onderste torendeel bestaat echter uit twee stukken waardoor de toren gemakkelijker te transporteren is. De kop ziet er ook ongeveer zo uit als de kop van de VIRYA-3D alleen is de vaanbuis getrapt. De rotor heeft twee houten bladen met een constante koorde en instelhoek en een Gö 711 profiel. De bladen zijn met elkaar verbonden door een elastische getordeerde stalen strip. Om een indruk van de rotor te krijgen moet je naar de folder van de VIRYA-4.2 kijken. Ik heb wel een ontwerprapport van de rotor gemaakt (KD 589). De gegeven Pel-V kromme komt uit dit rapport. De beschrijving en de specificatie geven toch een heel aardige indruk van wat je van de VIRYA-3.5 kan verwachten.

De VIRYA-3.5 is, zoals ook al mijn andere grotere VIRYA windmolens, bedoeld voor seriematige productie door een professioneel bedrijf. De VIRYA-3.5 is niet ontworpen voor zelfbouw omdat ik in het verleden slechte ervaringen heb opgedaan met zelfbouwers die bijna altijd af willen wijken van de tekeningen omdat ze niet over de benodigde gereedschappen of vaardigheden beschikken of omdat ze nog spullen hebben liggen die niet voldoen aan de specificatie. Daarbij zijn de licentiekosten te hoog als je er maar één van wilt bouwen en ook de verzendkosten van één generator uit China zijn behoorlijk hoog. Maar als een vereniging een licentie voor zijn leden wil aanschaffen en er onder leiding van een deskundige een aantal van gaat bouwen dan worden deze kosten over de leden verdeeld en dan is aanschaf van een licentie misschien wel een haalbare kaart.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door pelletpower »

Altijd bereid eens een andere richting in te kijken. Waar moet je op tellen voor een licentie? Kan ook per pb. In hoeverre is er wat te verdienen met wind? Ik verkoop nu lucht en dat legt ook geen windeieren. Maar echte windeieren zijn misschien nog beter?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door Ruuben »

Dat is goed nieuws. Wat is de levertijd voor zuidewind?
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: VIRYA-3.5 met Chinese axial flux generator

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef:Altijd bereid eens een andere richting in te kijken. Waar moet je op tellen voor een licentie? Kan ook per pb. In hoeverre is er wat te verdienen met wind? Ik verkoop nu lucht en dat legt ook geen windeieren. Maar echte windeieren zijn misschien nog beter?
De licentiekosten voor de VIRYA windmolens liggen tussen de € 1000 en € 2500 afhankelijk van de grootte en het aantal tekeningen en rapporten dat geleverd wordt (en er zijn drie gratis ontwerpen, de VIRYA-1, de VIRYA-1.04 en de VIRYA-1.36). In de extended specification op mijn website worden de licentiekosten voor elk type gegeven. De licentiekosten voor de VIRYA-3.5 zijn € 2000 excl. BTW. De licentiekosten zijn eenmalig. Een licentie geldt voor fabricage en verkoop van een onbeperkt aantal molens, voor onbeperkte tijd en voor de gehele wereld. De eerste licentiehouder in een bepaald land krijgt voor één jaar het alleenrecht. De licentiehouder ontvangt een afdruk van alle tekeningen van de molen (hoofdsamenstelling en detailtekeningen van alle maakonderdelen in twee of drie aanzichten), tekeningen van gereedschappen, stuklijsten, fabricagehandleiding, aparte handleiding van de elektronica, ontwerprapport van de rotor, meetrapport van de generator, gedetailleerde beschrijving van de beveiliging en voor sommige typen een torenberekening. Als iemand belangstelling heeft voor een bepaald type dan kan ik daarvoor een voorstel van een licentieovereenkomst maken waar precies in staat wat je krijgt en wat je wel en niet mag.

Het ontwikkelen van een nieuwe molen kost mij minimaal twee maanden (zonder bouwen en testen) maar een bedrijf dat eerst de kennis nog moet verkrijgen kan er wel een jaar mee bezig zijn, als het al lukt om iets fatsoenlijks te bedenken. Licentiekosten van € 2000 zijn dan peanuts in vergelijking met wat een bedrijf kwijt is als het zelf een molen gaat ontwerpen. Maar de meeste zelfbouwers zullen voor een ontwerp geen € 2000 over hebben als ze maar één molen voor zichzelf willen bouwen en daarom lever ik ook alleen maar licenties aan bedrijven.

Ik denk dat het in Nederland lastig is om met kleine molens wat te verdienen, zeker als de seriegrootte klein is, maar in ontwikkelingslanden ligt het heel anders op plaatsen waar het goed waait en waar geen net is omdat de molen dan met een aggregaat of met zonnepanelen moet concurreren en de energiekosten die hier voor gelden zijn veel hoger dan onze nettarieven.
Plaats reactie