Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door Adriaan Kragten »

Sinds ruim een maand heb ik een eigen website: http://www.kdwindturbines.nl. Op deze website vindt u onder het menu KD-reports, 32 Engelstalig KD-rapporten over allerlei aspecten van kleine windturbines, die gratis gekopieerd kunnen worden. De reeks met rapporten begint met een folder waar alle openbare KD-rapporten in staan, dus ook de paar rapporten die niet gratis zijn. Elk rapport heeft een uitgebreide titel waaraan te zien is waar het rapport over gaat.

Onderaan de reeks rapporten staan ook nog twee manuals, die van de VIRYA-1.04 en de VIRYA-1.36. Deze manuals bevatten aan het einde een complete set bouwtekeningen. De VIRYA-1.04 maakt gebruik van een Nexus naafdynamo. De VIRYA-1.36 maakt gebruik van een 8-polige axial flux generator die zelf gemaakt moet worden en die beschreven wordt in KD 571. In rapport KD 574 wordt een 6-polige axial flux generator van de VIRYA-1 beschreven die een alternatief is voor de naafdynamo van de VIRYA-1.04. Van de VIRYA-1.04 zijn in april 2013 tien exemplaren gebouwd door studenten van de WOT van de TU-Twente. Het maximum vermogen van de VIRYA-1.04 is slechts 6 W bij 12 V acculaden maar het voordeel van deze molen is dat de generator niet zelf gemaakt behoeft te worden. De VIRYA-1 en de VIRYA-1.36 zijn nog niet gebouwd maar wel zijn door mij proeven aan de generatoren uitgevoerd om de wikkeling te kunnen bepalen. Het maximum vermogen van de VIRYA-1 is ongeveer 35 W en van de VIRYA-1.36 is ongeveer 80 W bij 12 V acculaden.

Onder het menu home vindt u een Nederlandstalig filmpje van 14 minuten waarin ik geïnterviewd wordt over mijn windmolens. Op 1 april 2015 ben ik 40 jaar professioneel bezig met windenergie omdat ik op 1 april 1975 een baan kreeg als constructeur van water pompende windmolens bij de windmolengroep van de TU-Eindhoven. Deze groep was lid van de CWD van 1975 tot 1990. Veel van de kennis uit mijn KD-rapporten heb ik daar opgedaan en middels deze rapporten blijft deze kennis beschikbaar, hoewel CWD al bijna 25 jaar geleden werd opgeheven.

Adriaan Kragten
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door Dutch John »

Welkom Adriaan,

Altijd goed als mensen met ervaring hun weg naar het forum vinden. Turbinebouw komt helaas hier nog niet echt van de grond. De stap om zelf wieken te schaven, spoelen te wikkelen en een mast te lassen is voor de meesten een te grote. Misschien motiveert het snelle resultaat van eenvoudige ontwerpen met toegankelijke materialen tot het nemen van een overtreffende trap.

Kleine turbines blijven intrigerende dingen. Helaas kunnen we niet in economische termen denken (weerhoudt ook menigeen). Eerder dien je het verschil tussen helemaal geen stroom en een klein beetje stroom als bepalende factor te beschouwen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door midwoud1 »

Best een goed idee om een eenvoudig ontwerp van Adriaan te bouwen.
Deze windmolens zijn al lange tijd beproefd en toegepast .Zover ik weet bouwt en ontwerpt Adriaan al 35 jaar kleine
windturbines voor ontwikkelings landen.
Combinatie met 12 volt accu ,Kleine omvormer van enkele tientjes ,led verlichting, GSM laden, Laptop.
Dan heb je al veel schik.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door pelletpower »

Dag Adriaan, een jaartje of 10 terug hebben we contact gehad over een licentie. Eea naar aanleiding van een molentje langs het kanaal bij Veghel. Is toch een ding vlgs jouw ontwerp?
Misschien dat het nu wel wat wordt.
Interesse Jantje voor je verwarmingsspiraal?
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik ben er niet van op de hoogte dat er een molen van mijn ontwerp langs het kanaal bij Veghel zou staan. Al mijn VIRYA-windmolens zijn te herkennen aan een excentrisch geplaatste direct drive PM-generator aan de rechterkant van de toren en een kantelbare zijvaan aan de linkerkant.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door m.bouwer »

Adriaan,

Wij willen graag een draaiende molen van jouw ontwerp gaan bekijken.
Is dat mogelijk?

Groet Rinus
Bijlagen
A.Kr.ontwerp.jpg
A.Kr.ontwerp.jpg (5.55 KiB) 5487 keer bekeken
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Gratis Engelstalige rapporten over kleine windturbines

Bericht door Adriaan Kragten »

De bij de vraag geplaatste foto is de VIRYA-1.04 windmolen. Van deze molen, die als generator een Nexus naafdynamo heeft, heb ikzelf alleen de rotor gebouwd en ik heb de generator doorgemeten maar ik heb geen complete molen gebouwd. Je kunt die bij mij dus niet komen bekijken. Samen met tien studenten van de TU-Twente zijn er bij de WOT in een weekend in maart 2013 wel tien VIRYA-1.04 molens gebouwd. Je moet contact opnemen met de WOT; die weten vast wel het adres van één van die studenten die er één heeft en misschien heeft de WOT er zelf ook wel één op hun testveld staan. Ze hebben daar ook een ouder type, de VIRYA-3.3 staan waar van ik tot 2000 tekeningen aan zelfbouwers geleverd heb. De VIRYA-1.04 is een ontwerp waarvan de manual met de tekeningen gratis van mijn website http://www.kdwindturbines.nl gekopieerd kan worden. Er zijn nog twee andere gratis ontwerpen, de VIRYA-1 en de VIRYA-1.36. Onder het menu home op mijn website staat een filmpje waarop drie van mijn andere VIRYA-molens draaiend te zien zijn, de VIRYA-1.25, de VIRYA-1.8D en de VIRYA-2.2S. De laatste twee molens draaien momenteel niet meer omdat ik mijn kantoor opgeruimd heb waar de elektronica, de dump loads en de accu's in stonden. Er valt bij mij dus niet veel meer te zien maar ik ben dan ook al drie jaar met pensioen.
Plaats reactie