Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door kockie »

Benthuis schreef:Uitleg: voor commerciële toepassing heb ik een windmeter nodig, eisen:
- stevig, moet makkelijk en vaak opgebouwd kunnen worden
- IP basis, lokaal uitleesbaar en mogelijkheid om gegevens naar een database te pompen via internet
- accu en of zonnepaneel gebruik moet mogelijk zijn, PoE is plus
- interface ook voor leek aan te passen (webinterface voor IP, database aanpassen)
Ik verwacht niet dat zo'n ding van 40 euro uit de winkel voldoet. Aan de eerste voorwaarde zeker niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door swake »

Rond 100€ voor het totaalplaatje meen ik te begrijpen, daar kan je geen ding met professionele/military specs van kopen.
vaak opbouwen = vaak afbreken -> Ook belangrijk om het betrekkelijk eenvoudig en vooral deftig in te kunnen pakken dus.

De 3d geprinte opnemer ziet er ook niet ongelooflijk stevig uit.

Als het echt stevig moet dan wordt het een ding best van metaal gemaakt. Zo misschien:
- Stuk buis met binnendiameter van 22mm
- Een rolschaats/skate rollager boven en eentje beneden erin persen. Uit het hoofd hebben die nummer 608. OD is 22mm en ID is 8mm.
- Dan zo'n lange M8 draadstang erin. Op zijn plaats gehouden door 2 tegen elkaar vastgezetten bouten boven en idem beneden.
- Bovenaan de stang komen de 3 'schoepen'. Drie grote soeplepels erop gelast. Of drie kleine inox kommen. Gezien het gewicht van deze opstelling zullen de 'schoepen' iets groter moeten zijn, anders komt er geen beweging in.
- Onderaan een klein staafje dat opgemeten kan worden via een optische sluis -> ir zender + ontvanger zoals te vinden is in een computermuis met balletje. 2de mogelijkheid is een mini magneetje en een hall sensor.

Met een beetje experimenteren moet de windrichting kunnen bepaald worden:
Tweede optische sluizen onder een hoek van, zeg maar, 120°, en één van de schoepen een andere windopvang geven vergeleken met de 2 andere. Ten opzichte van de 2 andere biedt die schoep dus iets meer of minder weerstand aan de wind. Dat kan eenvoudig gerealiseerd worden door een afwijkende maat of door er een gat in te boren, eventueel een extra gewichtje aanhangen. Dan moet het mogelijk zijn om ook de windrichting te bereken. De rotatie snelheid zal immers veranderlijk zijn binnen één omwenteling en door de tijd te meten tussen de twee sluisdoorgangen kan je de plaats bepalen waar die schoep-met-afwijking staat.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door benthuis »

Swake. Ik dacht te starten met een rad van de plank. Eerst het meten en verwerken onder de knie krijgen.
de geopperde statische meter spreekt mij ook aan maar heeft voor mij een te grote leercurve.

Ben nu de Rasp met ADC en power controler (PoE en verschillende spanning mogelijk) in elkaar aan het zetten.

Wacht dacht jij van de metalen lepels uit begin van deze post?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door swake »

Anything goes, als het maar wind vangt hé :wink:

Maar hoe meer ik er aan denk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat je het zo licht mogelijk moet uitvoeren. En als je die prijzen ziet van de kant en klaar sensoren dan is het echt niet de moeite om dat zelf te gaan maken. Zo fragiel zijn die dingen nu ook weer niet. Wind van 100km/u en meer doet ook zijn ding.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door midwoud1 »

Harde wind en storm.
Mooi weer om data-log recordings te maken.
Bijlagen
windlog
windlog
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door TLS »

Waarom niet iets statisch gebruiken ipv elektro-mechanisch?

Ik ben onlangs met zo'n moderndevice ding bezig geweest:
http://moderndevice.com/product/wind-sensor/

is wel extreem gevoelig en ik denk dat je 't goed kan gebruiken als windsensor. Montage in een soort van buis, richten zou mbv een klassieke vaan moeten gebeuren.
interface met µc was eenvoudig.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door midwoud1 »

Windlog 01-03-15
Windchart 1/3/15
Windchart 1/3/15
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door midwoud1 »

Oud type datalogger, interface met software uitlezing op beeldscherm.
Nadeel : extra werk met invullen van waarden.
datalogger
datalogger
Jelbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015, 19:41

Re: Windmeter LAN/Arduino/ Rasp rond €100,-

Bericht door Jelbert »

Die wind meet sensor is erg temperatuur gevoelig. Dus als je te ver buiten de gecalibreerde temperatuur komt werkt het niet meer. Als je hem toch gebruikt heb je mogelijk problemen met het overdragen van het signaal. Je zou natuurlijk je digitale verwerking direct bij het sensor kunnen plaatsen en dan bijvoorbeeld 1-wire protocol kunnen gebruiken voor de signaal overdracht. Je hebt dan inclusief voeding maar 2 draadjes nodig.

Als ik echter naar schepen kijk dan gebruiken ze eigenlijk allemaal zo'n 3 halve bolletjes schoepje. En die dingen overleven de meest nare omstandigheden die je je kan indenken. En ja heel soms breekt er een schoepje af maar die zijn ook wel weer te repareren. Het vervelende is dan dat je de mast in moet.

Dit ding
http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Na ... oduct.aspx hangt er bij mij in de mast. Het geeft een digitaal signaal af in NMEA protocol van windsnelheid, windrichting en temperatuur.

Maarja je haalt het met deze niet voor die €100.

Die 3D geprinte versie ziet er heel mooi uit. Mijn printertje krijgt het niet zo mooi en sliegelend strak maar het is dan ook een oudje. Om naukeurigheid te krijgen zul je een test opstelling moeten maken waarbij je meet tov een referentie toestel.

Je zou, als je de wind richting niet hoeft te weten, met het venturi effect de windsnelheid kunnen meten. Als je een pijpje vertikaal plaatst met daar in een druksensor. Dan geeft de er over blazende lucht een onderdruk in het pijpje. Hoe harder de wind hoe lager de druk in het pijpje. Een mooie barometrische sensor is de BMP180 en die kost als sensort op een printje €10. Stukje koperen pijpmet een dakje er boven, als het dakje een bolling naar onderen heeft werkt het effect sterker. En je maakt onder in de pijp een bocht met boven in de bocht je sensor. Zodat je sensor niet nat wordt bij inregenen. En een klein gaatje met eem membraam er over in de bodem van de bocht zodat het water er uit kan. Nou dan heb je voor nog geen €15 je sensor. Dan kan je met SPI die sensor uitlezen et een arduino oid (veel computer power heb je niet nodig. Je kan zelfs een esp8266 gebruiken en dan heeft ie nog wifi ook. Ben je voor €21 klaar.
Plaats reactie