vawt bouwen ervaringen?

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dregei
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014, 15:47

vawt bouwen ervaringen?

Bericht door dregei »

hallo,

ik ben al een tijdje bezig om een vawt windmolen te bouwen.

laatse maanden heb ik er eentje uitgetekend en laten laseren.

Afmetingen turbine 1m40 x 1m40 alles uit inox

kooi is 2m x 1m50 staat nu op platform 1m50 hoog

nu is hij pas in elkaar gezet en ben ik de snelheden aan't bekijken om de pmg te berekenen.(vermogen rond 3,5Kw)

De bedoeling is met een 3fase pmg naar enkel fase om te zetten en dan naar een regelaar, ongrid.

wie heeft er ervaring met pmg generatoren ivm snelheden of zelfbouw? (laagtoeren)

Alvast bedankt

groeten Dregei
Bijlagen
turbine.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vawt bouwen ervaringen?

Bericht door Dutch John »

Hmmm. VAWT"s staan bekend om hun belabberde efficiency. Een conventionele horizontale turbine op 10 meter hoogte met een vergelijkbaar windvang oppervlak haalt misschien 10% van jouw beoogde 3,5 kW. Een VAWT blijft daar een eind onder. Koop voor twee tientjes het boekje van Piggott op http://www.windenergy.nl/website_25/index.php Daar staan verschillende pmg's beschreven, plus het hele traject tot de huisaansluiting. En alle formules om dynamovermogens te berekenen bij de wieken.

Je zult met eender welk type turbine bovendien een eind de lucht in moeten om vermogen te oogsten. Op de grond draaien ze zonder belasting allemaal wel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dregei
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014, 15:47

Re: vawt bouwen ervaringen?

Bericht door dregei »

Bedankt John voor de interessante link.

10% opbrengst is wel heel ruim genomen.

groeten
Plaats reactie