Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerlingen)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
djjerom
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2014, 14:17

Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerlingen)

Bericht door djjerom »

Ik zou graag voor de leerlingen een werkstuk willen maken in de vorm van een windmolen waarmee ze hun mobiele telefoon kunnen opladen.
Ik ben momenteel bezig om het uit te zoeken hoe ik dit zal kunnen gaan maken en ik zou graag hierbij hulp willen. Of eventueel kant en klare bouwtekeningen als deze er zijn.
De leerlingen moeten zich bewust worden dat groene energie erg belangrijk is. Het lijkt me leuk voor de leerlingen om een eigen windmolen te maken en dat ze daarmee hun telefoon kunnen opladen.

Het gaat om leerlingen tussen de 14 en 17 jaar die 15 uur in de week praktijk hebben op de afdeling metaal/ elektro techniek.
Ik hoor graag jullie reactie/ideeën.

Alvast bedankt voor het meedenken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door ritsaert snijder »

Djjerom,
Leuk! welkom op het forum.
groet!

Ritsaert
djjerom
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2014, 14:17

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door djjerom »

Bedankt,
Ik hoop dat het wat kan worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door Pietje »

Hoi DJJerom,
Het meest leerzame is natuurlijk als de kinderen zelf ontdekken hoeveel er komt kijken bij het maken van een windmolen voor het opladen van een mobiele telefoon....

Als jij het voorbereidt, dan mag jij dat allemaal uitzoeken, en als het niet werkt ben jij de boosdoener ;-) Als je de kinderen er bij betrekt, of delen door hen laat doen, wordt het opeens een heel ander verhaal. Met hele andere leermomenten.

Effe voor de beeldvorming:
Wieken, as, overbrenging (goede verhouding) naar generator, generator (bijv. fietsdynamo), gelijkrichter, sleepcontacten, krui-lager, windvaan, toren, afvangen te veel vermogen. Toch een lastig project...

Er zijn een aantal doorgewinterde molenbouwers op het forum, ik hoop dat zij hun kennis en ervaring kunnen delen.

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door Dutch John »

Hier is vast wat te vinden: http://www.otherpower.com/otherpower_wind.html

Waaronder een molentje uit hout, te bouwen in één dag: http://www.otherpower.com/woodmill.html

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door ritsaert snijder »

Djjerom,
Uitgaand van een fietsdynamo kan je een omzetter maken naar USB. Dat kastje kan je dan ook gebruiken om de telefoon op te laden op de fiets.

Veel over te vinden;
http://forum.fok.nl/topic/1361457
http://webwereld.nl/development/56154-s ... ietsdynamo
http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... ge/1136462

Via de laatste link is misschien wel uit te vinden hoe je de elektronica goedkoop kan inkopen en in elkaar kan zetten.
groet!

Ritsaert
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door m.bouwer »

Djjerom,

We hebben een modelletje gemaakt.
Magneetjes van een harde schijf in de axiale generator.

Groet Rinus
Bijlagen
model.jpg
djjerom
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2014, 14:17

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door djjerom »

Hallo Rinus,

Leuk ontwerp.
Heb je misschien voor mij hiervan de tekeningen?
Zodat ik het eerst zelf even kan uitproberen.

Natuurlijk wil ik de leerlingen ook hierbij betrekken door ze een aantal dingen te laten uitzoeken.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door Ingir »

djjerom schreef:Natuurlijk wil ik de leerlingen ook hierbij betrekken door ze een aantal dingen te laten uitzoeken.
Ik kan je een online zoektocht naar de vijvers van Boatou van harte aanbevelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door Tim »

Ingir,

Heb je kinderen?

Jou strategie snappen ze niet voor hun 12e en na hun 12e zullen ze zich gaan verzetten tegen je.

Je ziet de reacties zelfs bij de oude kinderen op dit forum terug. You're choice.

Tim
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door m.bouwer »

Djjerom,

Kun je aangeven wat leerlingen met interesse in windenergie nu weerhoudt
om een kleine molen te bouwen?

Groet Rinus
Bijlagen
kleine molen.jpg
kleine molen.jpg (7.93 KiB) 6185 keer bekeken
djjerom
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2014, 14:17

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door djjerom »

Door enorme drukte heb ik nog niet kunnen ontwikkelen voor de leerlingen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleine windmolen waarmee ze energie op kunnen laten wekken en welke dynamo ik dan het beste kan gebruiken.

Ik zit ook met de kosten voor een werkstuk.
Natuurlijk kan ik zelf een grotere bouwen voor een voorbeeld en dat ze dan aan de hand daarvan een kleinere gaan bouwen.

Dus als er ergens al ontwerpen zijn met alle materialen erbij ben ik al enorm geholpen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door holtere »

@ Djjerom,

Mooi project met een enorm scala aan natuurkundige leermomenten....Moet je vast een beetje waarschuwen....naast het een en ander aan bruikbare adviezen voor windmolen zul je een hoop aanwijzingen krijgen van onderwijskundige / opvoedkundige aard. Misschien zelfs verwijten dat windmolens alleen draaien dankzij subsidies :lol:
Misschien moet je een idee geven van de financiële armslag voor zo'n les dat bespaart een hoop onbruikbare suggesties.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windmolen voor mobiele telefoon ( werkstuk voor leerling

Bericht door Adriaan Kragten »

Iets maken met een oude bandfietsdynamo zal niet lukken omdat het toerental veel te hoog moet zijn en omdat er een grote rimpel op het kleefkoppel zit. Ik heb dat in het verleden geprobeerd (zie filmpje op mijn website). Wat wel gaat is een naafdynamo. Van dit concept staan uitgebreide tekeningen in de manual van de VIRYA-1.04 die staat onderaan het menu KD-reports op mijn website http://www.kdwindturbines.nl . Zie ook rapport KD 608 voor 2-bladige rotor van 1 m diameter en een alternatieve axial flux generator die een veel hogere opbrengst heeft dan een naafdynamo.

Ik heb ooit een klein molentje ontwikkeld (de VIRYA-0.45) die gedeeltelijk door scholieren gebouwd kan worden en die aangedreven wordt door een kamerventilator in de klas. De leerlingen moeten de rotor zelf bouwen en er door proefjes achter komen bij welke instelhoek van de bladen de opbrengst maximaal is. Ik heb het ding nog altijd ergens op zolder staan en hij kan geleend worden om te kijken hoe leerlingen er op reageren.
Plaats reactie