Piggott bouwen of niet?

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Piggott bouwen of niet?

Bericht door Dick »

Hoi, mijn naam is Dick, woon diep in Zweden, diep in een bos. Heb dus geen elektriciteit van het net, maar wel vier grote zonnepanelen die mij het grootste deel van het jaar voorzien van de nodige prik, voldoende voor laptop, led-verlichting, mobieltjes enzovoort, niks geen koelkast of wasmachine! Alles loopt naar behoren, behalve in de winter maanden, die duren hier ongeveer zes maanden en komt mijn vriend de zon nauwelijks boven de bomen uit. Betekent een keer per week een generator 3000 watt de hele dag pompen om mijn vier grote accu's te vullen! Nu heb ik wel wind, maar dan boven de bomen, gemiddeld dertig meter boven de grond, mast zal geen probleem zijn, maa een windmolen! Ik heb nu het een en ander gelezen en qua techniek begrijp ik het tot een zekere hoogte, dan moet dickie afhaken! Meest begrijpelijke voor mij is de Piggott! Ik wil graag advies van de guru's op deze forum. Kan ik mijn winter maanden over bruggen met een dergelijke windmolen?

Ik hoor heel graag van u allen!

Een warme groet

Dick
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door m.bouwer »

Dick,

In jouw geval zou ik de "Midwoud" uitvoering nabouwen.
Bewezen techniek, bedrijfzeker en veilig.

Groet Rinus
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door Dutch John »

Kan ik mijn winter maanden over bruggen met een dergelijke windmolen?
Hoe lang is een touw?

Was is de gemiddelde windsnelheid op de ashoogte van de beoogde turbine? Wat is je opslagcapaciteit? Wat is je verbruik?

Koop het boekje van Piggott: http://www.windenergy.nl/website_25/web ... oek-detail Voor die paar tientjes weet je meteen of je handig genoeg bent. Ik vond het bouwen appeltje/eitje, ondanks dat ik geen houtbewerker ben, nooit met giethars gewerkt had en een hekel aan elektra heb.

De mast lijkt me juist het grootste probleem. Turbulentie boven bomen is groot. 30 meter is al lang, maar dan ben je nog maar op maaiveldhoogte....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door Pietje »

Een voordeel van lange bomen in de buurt is dat je die kan gebruiken voor het maken van je mast. In principe zou je een levende boom kunnen tuien, verlengen en de rotor er op (even afgezien van de logistiek). En als de boom dood gaat, verplaats je het zaakje naar de buurboom...
Als "westerlingen" denken aan een windmolen, dat gaat het vooral over staal en polyester (afgezien van een paar houten wiekmodellen), maar met hout hebben molenbouwers een aantal eeuwen geleden knappe dingen gedaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door m.bouwer »

Pietje,

Leuk idee om nader uit te werken. (Maar dan zonder de bomen te beschadigen)

Bij de Gewiekste was er een molenbouwer die zijn kantelmast tegen de stam van een boom van zowat 8 meter omhoogtrok.
De as van de molen kwam op 5 m boven de kruin en het geheel functioneerde eigenlijk best aardig.

Dick kun je eens een foto plaatsen van de bomen rond je huis?

Groet Rinus
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door omweg »

Het piggot ontwerp is juist bedoelt voor mensen die niet al te technisch zijn, in verwacht dat de molen niet het grootste probleem wordt, maar de mast moet toch richting de 40 meter gaan als je er verzekerd van wil zijn van een behoorlijke opbrengst. Je moet nml ruim boven de toppen van de bomen uitkomen. Kijk eens op otherpower daar wordt het een ander verteld over hoge masten. Als je de molen plaatst onder de toppen van de bomen wordt het zoiets als zonne panelen in de schaduw plaatsen.
Heb je niet ergens een riviertje in de buurt zodat je van hydro energie gebruik kunt maken.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door Dick »

Heren dank voor jullie reactie en meedenken! Ik. Ben bij de gemeente geweest en gevraagd of ik een mast van rond de veertig meter mag en kan plaatsten daar waar ik woon! nee! Omdat het een beschermd natuur gebied is! Klaar dus dat gaat het ook net worden, dus...

Nu prakkiseer ik me suf! Als een iemand een idee heeft wat ik kan doe hoor ikdat heelgraag!

Warem groet

Dick
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door Dick »

Omweg, rivier stroomde beek op 200 meter, rivier op 500 meter! Maar het probleem is, denk ik, dat s'winters het beekje totaal verijst en de rivier overdekt wordt met een dik laag ijs, en nauwelijks stroomt en de afstand lijkt me erg groot!

Warme groet
Dick
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Piggott bouwen of niet?

Bericht door Dick »

Pietje, is het geen probleem als de bomen tijdens veel wind bewegen, ik bedoel heeft dat geen nadelen op de molen?

Dick
Plaats reactie