standalone windmolen vraag

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

standalone windmolen vraag

Bericht door sjoerdb »

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag: kan een vawt met dynamo zonder accu's een los systeem voorzien van energie? Aan het losse systeem zou alleen een klein waterpompje hangen om grondwater op te pompen.

En wat is hiervoor de simpelste dynamo?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: standalone windmolen vraag

Bericht door Paul Joosten »

Als volslagen leek op dit gebied begrijp ik het voordeel niet direct om een elektrische tussenstap te maken met onvermijdelijk een zeker rendementsverlies. Is directe mechanische koppeling niet efficiënter? Of stuit dat op praktische bezwaren?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Stefan oy
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2013, 23:56

Re: standalone windmolen vraag

Bericht door Stefan oy »

goeden avond.

Je kan met een vawt wind molen die een dynamo aandrijft Zeker een elektro motor (pomp) in beweging brengen. Maar op deze manier zou de windmolen een konstante koppel moeten leveren aan de dynamo. Dit voor een mooie gelijke loop van de pomp. Een permanente magneet dynamo magnetich materiaal (neodynium) is hier het beste voor te gebruiken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: standalone windmolen vraag

Bericht door Dutch John »

VAWT's staan bekend om hun lage rendement. Je zult groot genoeg moeten bouwen. Om niet nog meer te verliezen, komt alleen een PM generator zonder overbrenging in aanmerking. Door het lage toerental moet die nogal omvangrijk worden en ben je een heleboel geld en materiaal kwijt voor een gering doel. Paul ziet het goed: waarom geen directe aandrijving? Geen verliezen, geen kosten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: standalone windmolen vraag

Bericht door sjoerdb »

Gezien jullie opmerkingen over het electrisch systeem, ga ik me eens verdiepen in airlift. Windmolen die iets van lucht kan pompen is al eenvoudiger.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: standalone windmolen vraag

Bericht door omweg »

Hallo,
Is een Unimax watermolen geen oplossing, dit is de aloude windmolens die je in het weiland naast de sloten zag staan. Zou me niet verbazen als je hem tweedehands niet ergens op de kop kunt tikken. Het is nml een oerdegelijk ontwerp een excentriek met een plunjerpomp.
Er is nog een handleiding van. zie bijlage
Bijlagen
unimax_watermolen.pdf
(256.15 KiB) 219 keer gedownload
The planet of my dreams is bulging at his seems
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: standalone windmolen vraag

Bericht door sjoerdb »

ik kan geen grote systemen neerzetten, liefst moet het nog een verplaatsbaar geheel zijn. dus toch iets van een VAWT en een airlift systeem. thuis maar eens wat dingen proberen.
Plaats reactie