Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V accu

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V accu

Bericht door xychix »

Ik heb hier een rutland staan op +/- 3 meter hoogte, nog niet op de ideale locatie want hij staat slechts 5 meter van het huis. Uiteraard wel aan de kant waar ik de meeste wind verwacht.

Zo ook vandaag, een mooi briesje staat er recht in. Het ding is aangesloten op de accu's icm een super simpele shunt regelaar die 3x35W bijschakeld als het allemaal wat te veel voor de accu's lijkt te worden.

Ik heb over de windmolen een voltmeter gezet (net voor de diode).

Ik zie de spanning op de voltmeter oplopen richting de 10 soms zelfs 11 volt. Het lijkt echter of er dan ineens een 'rem' aanslaat en de molen langzamer gaat draaien, ook de spanning zakt dan weg. (aan de wind veranderde op dat moment niet zo veel)

Nu kan ik me voorstellen dat wanneer de spanning over de windmolen boven de accu spanning komt er stroom over de diode gaat lopen (richting de accu) en dat dit dus ook belasting op de molen geeft (en dus een rem.....?) Conclusie te weinig wind.

In de molen zit slechts 1 vierkant blokje (gelijkrichter heet dat ding geloof ik), volgens mij is er dus maar 1 wikkeling die stroom genereerd. Daarnaast lopen er nog dikkere kabels naar binnen die (voor zover ik dat ding snap) als oververhittingsbeschermer kan werken. De kans dat dit ding nu al aanslaat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het molentje mooi maar rustig draait.

Een betere plaatsing verder van het huis gaat mogelijk al iets helpen, maar ik vraag me vooral af waarom hij zo lijkt te remmen wanneer de wind wat toeneemt.

alle opmerkingen / suggesties welkom aangezien ik echt een leek ben op windmolen gebied. Ik geloof wel dat deze oude rutlandjes 910 als taaie dingen worden gezien die eeuwen mee kunnen. Ik hoop hier in de winter dan ook af en toe wat uurtjes a 50Watt mee te oogsten. (50 Watt nominaal, 90 Watt max)

Dank allen (en een fijne kerst gewenst).

korte aanvulling:
Het molentje lijkt bijna altijd te draaien, ook bij een amper voelbaar zuchtje wind verschijnt er al +/- 8 Volt op de meten. Het molentje gaat echter maar zelden over de 12V heen, ook niet als onze houten luiken van het huisje al dichtwaaien.

vooral heel frustrerend als je de hele dag een mooi draaiend molentje ziet die onbelast 10 ~ 12 V spanning genereert maar nog altijd geen stroom in je accu's stopt... :cry: :cry:
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 25 dec 2012, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbeltopic verwijderd, Cp mm
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door 12much »

Hey Xychix, (ik heb een tijdje Xynix als pseudo gehad, maar jij Xyt duidelijk meer:-)

Die ken ik als stroomvoorziening op een zeilboot. Inderdaad eenvoudige maar duurzame techniek. Daar heb ik een keer bij te weinig laadstroom de collector en de borstels van schoongeschuurd. Dat scheen een vaker voorkomend probleem te zijn. (en dan niet per machine, maar als manco voor dit type)

Heb jij deze storingzoeker al? Daar staat een lijstje met Ohmse weerstanden en checkpoints zodat je in ieder geval weet wat je meet...

http://www.marlec.co.uk/wp-content/uplo ... Manual.pdf

Succes
Never burn faster than your Wocket.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

weerstand van molen over MosFet diode naar accu ~= 0
weerstand andersom is 1, tenzij de molen richting de 10 Volt gaat, dan krijg ik op mijn 'piep stand' op mijn metertje een pulse doorgang.

Diode werkt dus als er geen spanning over de molen staat, als de molen echter richting de 10 Volt gaat lijkt er een verbinding mogelijk te zijn van accu naar molen. Dit zou de weerstand / belasting kunnen verklaren waarom hij lijkt te remmen.
Maar met 10 Volt kan ik toch geen 13 Volt batterij bijladen?

Als ik de molen loskoppel (dus onbelast) dan schiet hij bij het minste of geringste over de 14 Volt.

12much: dank, ik zal de weerstand van de spoelen beide eens doormeten. (als ik m ergens de komende week wat verder van het huis opbouw).

Edit: ik kan niet stil zitten. Gelijkrichter doorgemeten (met een brakke multimeter) maar deze lijkt in orde. Ook lees ik in deze handleiding:
2. If there is no reading on the ammeter, disconnect the output leads from the battery and check the voltage by connecting a DC voltmeter across the output leads from the generator. If the measured voltage is over 12 Volts the wind turbine is performing correctly and indicates a faulty battery or battery conntions (Fig.2).
In andere woorden (oftewel in het Nederlands), onbelast boven de 12 Volt betekend dat de molen goed is en dat de fout elders gezocht moet worden. Aangezien de molen enkel met tussenkomst van een diode in de + (in de juiste richting) aan de accu staat zijn er weinig componenten die roet in het eten kunnen gooien.

Wel is het een oude batterijbank maar met het zonnepaneeltje laadt deze nog (al is de capaciteit beperkt) tot ~13 Volt. Ook heb ik een voltmeter over de diodes geplaatst. Bij zon zie ik over de diode in het zonne-kabeltje netjes een 0.3 Volt spanningsval, bij de windgenerator lees ik wisselend tussen de -7 en -3 Volt. Maw de spanning blijft echt onder de accu spanning (nu door 2 voltmeters bevestigd.)

Alle gedachtenspinsels zijn welkom aangezien ik nog altijd in het duister tast. Ook heb ik nu de molen netjes een stukje van het huis gezet om turbulentie uit te sluiten. De molen zou vanaf windkracht 3 moeten leveren en volgens de meteo hebben we nu 5 (we zitten bovenop een heuvel)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Als ik het zo begrijp….Is de enigste mogelijkheid.

Je ziet hem langzamer draaien…dus belast…de accu is geen belasting..dus je 3x35W weerstanden staan AAN geschakeld.
En staan direct op de wind generator aangesloten …VOOR de(scheiding’s) diode.
Vandaar een lagere spanning voor de scheiding’s diode… dan er na.

Weerstanden eens los koppelen.
controle..meet de spanning over de weerstanden !!!.

P.S als je een brug gelijkrichter probeert door te meten ..beide AC kanten los halen anders krijg je een foute meting.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

De weerstanden staan niet aangeschakeld aangezien dit (tijdelijk) halogeen lampjes zijn en ik dan dus licht zou moeten zien.

De accuspanning is vannacht van 12.4V naar 12.85V gegaan, er wordt dus wel degelijk iets geladen.
Mijn bord is zeer eenvoudig

Afbeelding


oeps moet weer gaan, laagspanninsalarm gaat weer af. Ik vul deze post aan zodra ik wat benzine heb voor de gen.
Daar zijn we weer.

Nieuwe bevindingen. Windmolentje blijft tenminste 0.5 Volt onder de accu spanning hangen bij de flinke wind die hier nu staat. (ik zou 0.3 erboven verwachten ivm een spanningsval over de diode).

Met een scherp winterzonnetje meet ik op het zonnepaneel ~17Volt voor diode. dus ~4.4 Volt hoger dan accu spanning.

En nu het bijzondere..... zodra ik de + pool van de accu loshaal schiet de windmolen in enkele secondes over de 20Volt.
Het kan toch niet zo zijn dat:
- De molen gewoon wel staat te laden, ik zou toch echt een spanning boven de accu spanning verwachten ?!?
- De accu's, die waarschijnlijk meer dan 15 jaar oud zijn, als een rem-weerstand werken nog voor er een laadspanning is?

oi... 3 minuten na inschakelen omvormer... laden doet ie niet want de boel begint alweer te piepen. Ik zal nog eens kijken hoe vol ik de accu's kan krijgen met de gen maar waarschijnlijk zijn ze dood (ontdanks dat ze nog 12.76 Volt spanning hebben)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Ik denk dat je last heb van aardstralen ….
Alles wat je verteld klopt niet….en toch heb je dat gezien op je volt meter ;-)

4,4 Volt over een diode die in geleiding staat..betekend ZEEEEEER HOGE stroom…100X nominale stroom…en dus ZEER groot vermogen..en gaat hij dus stuk en is kokend heet ..

Ik zou zeggen …bekabeling niet in orde…
Maak een algemene MASSA STRIP ….Klem …. Dus niet door lussen..en door lussen..
En wat is de kastje links boven aan? Lader ??
Draden zijn op de foto niet helemaal te volgen.
Voor 10+ Ampere zijn de draden erg dun…. (zeker te heet gewassen ;-)
Onder de kroonsteen aan sluiting staat tekst …maar niet leesbaar..

Nu moet je wel opletten hoe je de spanning meet …je heb namelijk waarschijnlijk spannings verlies over je dunne kabels..cq kroonsteentjes.. !!!
Dus je accu zelf meten…en de aansluiting op je aansluitbord…. Steeds bij wisselende omstandigheden..vermogen afnemen..wind /zone energie toevoegen..

Als je een accu gedurende de nacht niet gebruikt..en de avond daarvoor vermogen heb afgenomen..spanning meet…en dan de volgende dag weer de spanning meet..de spanning vanzelfomhoog gaat ..(zonder lader)….…zoiets als jij vertelde..dat is normaal.

EDIT:
Nog een heel belangrijke die je kan meten..
Accus op laden met generator ….
-Spanning meten die uit de accu lader komt …niet via via ..maar direkt..
-spanning meten op de Accus ZELF !!

Als je te veel weerstand heb worden je accus niet goed genoeg geladen..( duur dan dagen ipv 1 uurtje….lader geeft wel aan dat hij vol is … maar is niet waar.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

x21r schreef:Ik denk dat je last heb van aardstralen ….
Haha aardstralen, mjah.

korte omschrijving van het bord.
let op: zowel inverter naar 220 (voor modem en laptop) alsook de lader op de generator zitten NIET op het bord maar op de accupolen.

Code: Selecteer alles

linksonder, van links naar rechts Gen1, Gen2, Gen3. (de kroonsteentjes)
Het kastje erboven (linksboven) is een laadregelaar.

- Laadregelaar
Gen 1 zit hier aan. (iig de +)
Deze schakelt de DumpLoad bij (momenteel 2x35 Watt Halogeen, puur om te zien of deze aanslaat)

Kastje rechts van de laadregelaar. 1x MosFet die als 2x Diode werkt voor Gen2 / Gen3 aansluiting.

Op Gen1 zit de windmolen
Op Gen3 Zit (nu) het zonnepaneel.

Naast de 3 kroonstenen voor de Generatoren zit een kroonsteen voor de dump-load, daarnaast de accu, daarnaast de 'users'. Deze sluit aan op gewone 1.5mm2 electra lijnen naar diverse 12V 4Watt led lampjes.

Kastje rechtsboven is een analoge Voltmeter die bij de accu kroonsteen is ingestoken.
Bovenop de laadregelaar ligt een digitale voltmeter die de spanning op de kroonsteen van de windmolen meet (Gen1 momenteel, Gen 2 op bovenstaande foto)
x21r schreef: Voor 10+ Ampere zijn de draden erg dun…. (zeker te heet gewassen ;-)
10+ komt nu nog niet voor in het verbruik over deze kabels. Het kan (inderdaad) voorkomen bij max wind en max zon dat de massa 70+90 (dan hebben we het over een storm met felle zon) voor zijn kiezen krijgt.
Verbruik zit meestal op de inverter die rechtstreeks op de accu's zit.

De kabels zijn massieve koper kabels 1.5mm2. Gemaakt om bedrading in huis te trekken en dus 'ok' tot 16A neem ik aan?
12V DC 16A is toch niet 'zwaarder' dan 230V~ 16A ?
x21r schreef: 4,4 Volt over een diode die in geleiding staat..betekend ZEEEEEER HOGE stroom…100X nominale stroom…en dus ZEER groot vermogen..en gaat hij dus stuk en is kokend heet ..
De mosfets kunnen tot 20A per pootje aan volgens de spec's. het oude zonnepaneeltje is een 70 Watt paneeltje. Knap als daar 2000Ampere uit komt, die kan ik dan met winst doorverkopen ;)

Met een losse Voltmeter prik in in op de binnenkant van de kroonsteentjes om andere metingen te doen.

Zo meet ik op de kroonsteen van Gen3 (solar) 18V, als ik het verschil meet tussen Gen3 (+ op kroonsteen) en Accu (+ op kroontsteen) dan meet ik een spanningsverschil van bijna 6 Volt (nu ff niet het is donker). Ik zou verwachten dat de consumerende accu het zonnepaneel naar beneden zou trekken!?

Als ik bovenstaande meting toepas op de + van de windmolen en de + van de accu dan meet ik -0.5 volt of lager.

Ik heb zojuist mijn accu's van 12.75 Volt naar 11 Volt zien zakken in +/- 5 minuten door een consumptie van +/- 100~150 Watt (inverter naar 220 + 24 Watt voor internetmodem + 65 Watt max voor laden laptop)
Volgens mij houden deze oude beestjes geen stroom meer vast.
Note: De omvormer staat rechtstreeks op de accu polen ivm het hoge potentiele gebruik.

Ik heb zojuist de generator (en de 10A lader) aangezet. De dumpload begon na enkele minuten te branden.
Aangezien de lader zelf terug regelt als hij vindt dat de accu's vol zijn heb ik de dumploads even verwijderd.
x21r schreef: Ik zou zeggen …bekabeling niet in orde…
Maak een algemene MASSA STRIP ….Klem …. Dus niet door lussen..en door lussen..
Mee eens, het systeem moet nog een keer helemaal netjes in een kastje komen met in de deurtjes 5 voltmeters en Ammeters.
x21r schreef: Nog een heel belangrijke die je kan meten..
Accus op laden met generator ….
-Spanning meten die uit de accu lader komt …niet via via ..maar direkt..
-spanning meten op de Accus ZELF !!

Als je te veel weerstand heb worden je accus niet goed genoeg geladen..( duur dan dagen ipv 1 uurtje….lader geeft wel aan dat hij vol is … maar is niet waar.
Bij meten op de accupolen hieronder bedoel ik dat ik meet op de + van accu 1 en de - van accu 3. De 3 autoaccu's staan paralel met forse kabels doorgelust.

Open voltage op de lader meten (10.7 Volt ,net gemeten)
Voltage op de laadklemmen aan de batterij (13.6)
Voltage op het bord (batterij kroonsteen) met laadklemmen aan de accu (13.6 Duh ;) )
Lading met lader losgekoppeld van het actieve systeem, gemeten op accupolen (13.4)

Alle accu's los (vanmiddag gemeten op 12.75 Volt)
Totale bank van 3 accus (vanmiddag gemeten op 12.75 Volt) (was een paar minuten later 11 volt aangesloten op het systeem; Na een maar minuten internet)

Ik zou de generator nu uit kunnen zetten en kijken in hoeveel minuten de systeem spanning zakt van 13.4 naar 11.~ met een belasting van +/- 4x3 Watt led (op de 12 Volt gebruikers) en +/- 150 Watt aan de accupolen dmv de inverter / laptop en modem. Dan hebben we het over minuten niet uren.

Ik laad mijn laptop naar 80 ~ 90% zodat ik iig vanavond met de vrouw nog een filmpje kan kijken. Dan is er morgen weer een dag :)
Ik zit er over te denken om mijn accubank te vervangen door de goedkoopst mogelijk auto accu van de lokale supermarkt. Deze kan in mishandelen tot alles mooi werkt. Deze zomer hoop ik dan een +/- 120 Ah dikke plaat, deepcycle te plaatsen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Ik ben bang dat dat einde van die myao nise kalender je de das omdoet, sind 21 december ;-)

Ik ga nog wel eens proberen te lezen .. ;-)
Voltage op de laadklemmen aan de batterij (13.6)
Voltage op het bord (batterij kroonsteen) met laadklemmen aan de accu (13.6 Duh )
Lading met lader losgekoppeld van het actieve systeem, gemeten op accupolen (13.4)
Accu klemmen kunnen geoxideerd zijn … eens checken per stuk.
Als op het bord dezelfde spanning staat op de accus kan je zeggen er loopt nauwelijks stroom.
Ik zou de generator nu uit kunnen zetten en kijken in hoeveel minuten de systeem spanning zakt van 13.4 naar 11.~ met een belasting van +/- 4x3 Watt led (op de 12 Volt gebruikers) en +/- 150 Watt aan de accupolen dmv de inverter / laptop en modem. Dan hebben we het over minuten niet uren.
Das een goeie .. als accus rot zijn ( of een accu) kan je verkeerde dingen zien ..MAAR NOOIT een lagere spanning uit je wind dan wat op je accu’s staat)
OEI .. jij meet 10V op het bord op de accu kroonsteen en de accu zelf is 12,7V …dus loopt er stroom naar je bord ..ipv naar de accu…
Zou bijna vragen …. Is het wind stil..buiten..totdat jij je accu’s aan sluit ?......
..
..
Ik heb zojuist de generator (en de 10A lader) aangezet. De dumpload begon na enkele minuten te branden.
Aangezien de lader zelf terug regelt als hij vindt dat de accu's vol zijn heb ik de dumploads even verwijderd.
Dump load hoort eigenlijk niet OP de ACCU’s te staan maar op de wind generator…hij verstoort het laad process. ( zonne panelen koppel je gewoon los bij te hoge spanning aan de PV zijde)
De kabels zijn massieve koper kabels 1.5mm2. Gemaakt om bedrading in huis te trekken en dus 'ok' tot 16A neem ik aan?
12V DC 16A is toch niet 'zwaarder' dan 230V~ 16A ?
Als er bij 16A 2Volt verlies is ..word de kabel niet zo warm ….( 5 x in een buis weer wel)
Bij 230v -2V= 228V = 99% van de spanning is aanwezig
Bij 24V -2V =22V = 91% van de spanning aanwezig..omvormer wil meer vermogen er uit halen..dus stroom gaat omhoog …. Verlies spanning gaat dan ook omhoog …
Daarom heeft iedereen op 12V hele dikke kabels ….24V mag al wat dunner zijn..230V mag 2,5mm2 zijn. (Bij 3600Watt)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Je kan nog een test uitvoeren …..
De draden die van je bord lopen naar de accu’s los halen .
En daar een 12V 10Watt lampje op aansluiten……en dan kijken met alleen PV en alleen wind
En dan die lamp vervangen door 35Wat 12V lamp..
Als de spanning bij een lamp (van 35W 12V) rond de 12Volt is dan kan je ongeveer 35 Wat aan je accu leveren
---
Wat is de stroom sterkte van je accus …in Ah ?
--
Start accu’s zijn goedkoper..maar moet je niet hebben..camping accu’s zijn al stukke beter en 2x duurder.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

x21r schreef: Accu klemmen kunnen geoxideerd zijn … eens checken per stuk.
Als op het bord dezelfde spanning staat op de accus kan je zeggen er loopt nauwelijks stroom.
Op de accupolen en op de accu-kroonsteen staat altijd dezelfde spanning. Dit is ook niet raar aangezien hier ~50 CM 2.5m2 (of mogelijk nog dikkere) kabel tussen zit.
Das een goeie .. als accus rot zijn ( of een accu) kan je verkeerde dingen zien ..MAAR NOOIT een lagere spanning uit je wind dan wat op je accu’s staat)
Ik heb alle 3 accu's losgehaald en los van elkaar meet ik 12.7Volt per accu. De totale bank doet ook 12.7 Volt (op een zeker moment)
OEI .. jij meet 10V op het bord op de accu kroonsteen en de accu zelf is 12,7V …dus loopt er stroom naar je bord ..ipv naar de accu…
Zou bijna vragen …. Is het wind stil..buiten..totdat jij je accu’s aan sluit ?..
Ik zie vaak 10V over de + en de - van de windmolen (bij flinke wind, was gisteren bang dat mijn testopstelling van de molen om zou waaien.)
Daarnaast zie ik de spanning over de accu snel zakken bij gebruik (belasting met de inverter, die rechtstreeks op de accupolen staat ;) )
Dump load hoort eigenlijk niet OP de ACCU’s te staan maar op de wind generator…hij verstoort het laad process. ( zonne panelen koppel je gewoon los bij te hoge spanning aan de PV zijde)
Als je de dumpload over de windgenerator zet heet het een braking resistor. Als hij over de accu wordt bijgeschakeld dan zou hij gewoon het teveel aan stroom uit de accu moeten onttrekken.

Mijn lader kan beide. Maar voor slechts 1 generator. Daarom wordt in de documentatie aangeraden de dumpload over de accu te zetten zodat extra generatoren met behulp van een diode naar de accu kunnen. De dumpload wordt bijgeschakeld over de accu (en vreet dus stroom van alle generatoren).
Als er bij 16A 2Volt verlies is ..word de kabel niet zo warm ….( 5 x in een buis weer wel)
Bij 230v -2V= 228V = 99% van de spanning is aanwezig
Bij 24V -2V =22V = 91% van de spanning aanwezig..omvormer wil meer vermogen er uit halen..dus stroom gaat omhoog …. Verlies spanning gaat dan ook omhoog …
Daarom heeft iedereen op 12V hele dikke kabels ….24V mag al wat dunner zijn..230V mag 2,5mm2 zijn. (Bij 3600Watt)
Ik zal in mijn uiteindelijke systeem dikkere kabels gaan plaatsen. Aangezien de inverter op de accupolen staat (met bijgeleverde forse kabels) zal er nooit veel stroom door de 1,5mm2 kabels lopen. Max ~10A bij volle zon en wind, dit zal een uitzonderlijke situatie zijn. We hebben het (voor dit soort stroomsterktes) over +/- 20CM lengte.
x21r schreef:Je kan nog een test uitvoeren …..
De draden die van je bord lopen naar de accu’s los halen .
En daar een 12V 10Watt lampje op aansluiten……en dan kijken met alleen PV en alleen wind
En dan die lamp vervangen door 35Wat 12V lamp..
Als de spanning bij een lamp (van 35W 12V) rond de 12Volt is dan kan je ongeveer 35 Wat aan je accu leveren
Gisteren begin mijn inverter te piepen dat deze een te lage accu spanning had gemeten, er stond volle wind.
Zodra ik mijn internet modem uitzette verdween het piepje en werdt mijn laptop nog gewoon opgeladen. Pas toen 15 minuten later de wind iets afnam ging de inverter definitief piepen.
Wat is de stroom sterkte van je accus …in Ah ?
Toen deze 3 auto accu's ~15 jaar geleden (door de vorige eigenaar van dit huisje die hier zijn laatste 15 jaar niet was geweest) bij een franse supermarkt zijn gekocht hadden deze 72 Ah per accu.
Start accu’s zijn goedkoper..maar moet je niet hebben..camping accu’s zijn al stukke beter en 2x duurder.
Is mij bekend. Ik zoek echter een oplossing voor de komende week. Start accu's kan ik hier bij elke supermarkt kopen. Ik kan dan in NL een accu uitzoeken die past bij mijn gebruik en wisselende binnen temperaturen. Ook kan ik deze startaccu dan als 'goedkoop ding' aanhouden zolang ik nog aan het experimeteren ben en het risico loop dat een dumpload of onderspanningsbeveiliging niet goed werkt. Met als gevolg een kapotte accu. Dan sloop ik liever een goedkope autoaccu.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door 12much »

~50 CM 2.5m2 (of mogelijk nog dikkere) kabel tussen zit.
Dat zijn écht mega dikke kabels, die zijn zelfs dikker dan ze lang zijn :lol:

En nu weer even serieus...accu's van meer dan 15 jaar oud, en naar grote waarschijnlijkheid aangenomen, auto accu's, die ook nog eens 15 jaar niet gebruikt zijn..Denk je niet dat daar het probleem zit? Als je ze met de gewone generator hebt opgeladen, hoeveel capaciteit heb je dan?

Ik ben vroeger als automonteur ook altijd met dynamo's en kleine Honda's aan het klooien geweest om stroom voor een paar lampen of gereedschap in mijn garage te produceren. Door mijn werk kwam ik ook gemakkelijk aan (goedkope) nieuwe en gebruikte accu's waar je een beetje de historie van kent. Ik heb een keer een set weggezet die in een vrachtwagen zouden worden geplaatst. (verkeerde type besteld.120Ah) Eén daarvan is met zuur gevuld en opgeladen. Ik heb ze toen voor de inkoopprijs overgenomen als reserve accu's. Toen ik ze 6 jaar daarna ging gebruiken, was de met zuur gevulde accu kapot. Spanning was hoog genoeg, maar ze konden niet meer in serie geplaatst worden omdat de capaciteit van de eerder gevulde accu kompleet onder deed voor de ander en de totale capaciteit ver onder het nominale startvermogen kwam te zitten. Het was winter met een slecht startende 6 cilinder diesel vrachtwagen, maar toch. Omdat de eerder gevulde accu een spanningsdrop van 1,5 Volt liet zien tov de andere na die startpogingen, heb ik mijn autoaccu met een lagere capaciteit (70Ah) in serie gezet en toen sloeg de motor met 10 omwentelingen aan. Theoretisch heeft ze dus door het niet gebruiken/laden meer dan 50Ah verloren. Deze heeft nog jaren in mijn garage gestaan met een 25 Watt zonnepaneeltje (kosten toen: 600 gulden!!) Zelf een laadcircuitje in elkaar gesoldeerd met een schema uit de Electuur (voor de insiders hét electronicablad:-) Maar voor starten was ze niet meer geschikt.

Ik heb altijd geleerd dat je loodaccu's minstens 1x in de twee maanden leeg moet laten lopen door er een lamp op aan te sluiten die in 24 uur de helft van je theoretische capaciteit consumeert. In geval van mijn autoaccu's deed ik dat met een 20Watt lampje. En daarna 20 uur opladen met een geschikte lader. Snelladen was uit den boze.
Never burn faster than your Wocket.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Ik heb even je schema getekend zoals ik het begrijp.
((Fig 1 recht klik save as..en zet daar je gemeten waardes in op opmerkingen ..etc))

De mosfet die de ballast aan zet woord geregeld door logica…(kastje links boven in foto die jij laadregelaar noemt)..
De echte lader welke door de 4kW benzine generator word aan gedreven staan staat links boven bij de accu’s in het schema.
fig 1.png

Jij zei ..ik meet 10Volt bij de wind(bij voldoende wind … ..en 12,7V bij de accus .. Kan niet..tenzij..de ballast aan staat..maar die staat niet aan zeg je.( en wind generator reageert op aansluiten ..draait dan zwaarder)
Dus iets klopt er niet met de meting
fig 2.png
Jij zei ..ik meet 0,3V over de zonnepanelen …dat is oke…
Maar 7 Volt over de wind diode..is dat +7Volt ..of – 7Volt..
Als het -7Volt is genereert de wind generator 12V-7V= 5V..moet je kunnen zien op de klemmen.
Maar ja het waaide hard zei je .. dus iets klopt er niet.
fig 3.png
Dat de accu’s rot zijn…okee..dat is vanzelf sprekend …(zou je zeggen).
Maar meetwaardes geven geen goed gevoel …het kan niet wat jij meet …;-)

Oja .. als je met een door meter met piep werkt ..en hij zegt” piep =doorverbinding”
Hoeft dit niet echt een laagohmige doorverbinding te zijn.. bij 3 Ampere kan er zo maar 5Volt over staan/vallen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Gisteren begin mijn inverter te piepen dat deze een te lage accu spanning had gemeten, er stond volle wind.
Zodra ik mijn internet modem uitzette verdween het piepje en werdt mijn laptop nog gewoon opgeladen. Pas toen 15 minuten later de wind iets afnam ging de inverter definitief piepen.
-Dat die modem zo veel stroom trek geloof ik niet….(modem is maar 5 Watt..laptop opladen is 5 a 10 x maal zo veel)
-Als je accu’s rot zijn… dan trekt de omvormer alle stroom uit de windgenerator..Iets minder wind en de spanning is te laag..
Wat was de spanning..en misschien te dunne kabels van bord naar accu’s ?

Misschien even een ouderwetse ampere meter neer zetten in de kabel van je bord naar accu.
Als je een 10A type neemt ..en dan aan het schroefje draait voor het nul punt..kan je de wijzer(als er geen stroom loopt ) bijna op 1 of 2 A van je schaal zetten …naar links is stroom er uit ..naar rechts is stroom er in..(of omgekeerd) ….ter controle.

Maar ga maar SNELLLLLL een accu halen.. dan wel die andere accu’s kompleet los halen !!!
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Dank voor al het meedenken. Morgen komt er een zo goedkoop mogelijke autoaccu als tussenvorm voor de juiste (100 ~ 200 Ah accu).

Uit een 50 Ah autoaccu komt vast meer dan uit deze oude 3x 72 Ah accubank :P

Mijn originele vraag herzien:

Wat mag ik op onderstaande voltmeters verwachten +/- in de volgende situaties. tussen de () mijn eigen hypothese.
1. geen wind, halfvolle accu ( V1= 0 Volt / V2=12.5 Volt)
2. Te weinig wind om te laden, molen draait wel. half volle accu ( V1= 0 - 12.79 Volt / V2= 12.5 Volt)
3. Wind die hard genoeg is om te laden ( V1= 12.8 Volt / V2= 12.5 Volt. Oftewel V2 + 0.3 = V1. ivm. spanningsval over diode)

Afbeelding

Het vreemde was dus dat ik zelfs bij forse wind (dus situatie 3) altijd zag dat V1 minstens 0.5 Volt onder V2 zat.
In mijn ogen kan dat nooit leiden tot laden van de accu.
Kan een autoaccu zo 'stuk' zijn dat deze als rem-weerstand gaat dienen nog onder zijn actuele spanning?

Ik heb vrijwel alles buitengesloten en letterlijk bovenstaande schema gekregen (laad controller, solar, dumpload alles van het bord losgehaald)

Er komt morgen een nieuwe accu, daarmee is hopelijk het probleem weg. Ik wil echter niet alleen het probleem oplossen. Ik wil het ook snappen ;)
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

x21r schreef: Oja .. als je met een door meter met piep werkt ..en hij zegt” piep =doorverbinding”
Hoeft dit niet echt een laagohmige doorverbinding te zijn.. bij 3 Ampere kan er zo maar 5Volt over staan/vallen.
Dat kon wel eens een bingo zijn.
Ik zal later bij voldoende zon al mijn 'generator aansluitingen' eens doormeten.
dus zon verplaatsen van 1, naar 2 naar 3.

De diodes zitten op een zelfgesoldeerd bordje van 3x3. Hierop was nog een draadbrugje nodig van +/- 0.5 cm. Deze draad is niet zo dik (zeker geen 1.5mm2 en ook geen 1mm2)
Laatst gewijzigd door xychix op 28 dec 2012, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie