Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V accu

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

x21r schreef: Nu bij de wind generator werkt een diode niet….

...en toch word de accu opgelden..dit klopt.
Dank, hier houdt mijn electronica kennis wel op, ik kan je verhaal volgen maar had dit zelf nooit zo kunnen bedenken :(
Het meten met een condensator is het enige dat ik echt niet snap, ik weet dat die dingen vol stroom lopen en het dan weer laten schieten.
Maar ik haal de molen neer en zal de brug demonteren. Kan dan op mijn dooie gemak meten met deze brakke chinese Volt meter. Ik heb nu in mijn Conrad verlanglijst een "VOLTCRAFT VC170 Digital-Multimeter" staan.
ja de min zit goed, sorry vergeten te melden.
Begrijp je waarom je met de hand op/vanaf … EEN min moet meten …(geen aannames maken dat de “min” goed is ).[/quote]
Yes dat begrijp ik. tussen verschillende punten in de min (ontdanks dat alles zit binnen 30 Cm afspeelt) zouden losse of slechte (weerstand) contacten kunnen zitten en je wilt niet dat die de metingen vertroebelen.

De nu gebruikte diodes op het bord zijn "skotty diode SR2060CT". Ik zal er hier ook een paar van op voorraad leggen.

Code: Selecteer alles

Max. Reverse Voltage	 60V
Max. Forward Current	 20A
bij Conrad vindt ik dan enkel de "Schottky diode MBR2045CT 20A 45V"
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1640 ... Detail=005
Die voldoen vast/hopelijk ook.

Ik kan m namelijk voorstellen dat mijn diodes ok wel aan het randje hebben gezeten door het 'open' meten van de windmolen en het daarna weer aansluiten. De meeste hebben waardes Ur = ~40Volt. Bij de nu gemonteerde versie staat U niet vermeld maar bij veel andere diodes is die gelijk aan Ur.

Kunnen jullie mij vertellen waar ik matriaal kan kopen voor een netter board?
Hoe beoordeel ik een bruggelijkrichter? ik zie een Ufm Waarde. is dit spanningsval? die heb ik natuurlijk het liefst zo laag mogelijk voor optimaal rendement.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Ik heb de brug gelijkrichter gedemonteerd.

een Facon BF 37 933.
Mijn ohm meter op de 20 Ohm stand meet 1. (oneindig) in alle combinaties.
Als ik de Ohm meter kortsluit krijg ik 0.9 Ohm op de 20 Ohm stand. (ter referentie voor de brakheid van mijn meter).

Op de 'piep' stand krijg ik van
~1 naar + = 539 in het scherm
~2 naar + = 546
~1 naar - = 1.
~2 naar - = 1.

+ naar ~1 = 1.
+ naar ~2 = 1.
- naar ~1 = 535
- naar ~2 = 523

Ik besef me dat de getallen nietszeggend zijn, maar de consistentie doet mij toch vermoeden dat de bruggelijkrichter nog intact is.
Op basis van het doormeten van een 56 Ohm weerstand vermoed ik dat delen door 30 bij benadering de weerstand aangeeft.
535/30 = 17.8 Volgens het boekje moet de weerstand door de diodes op 10 tot 20 Ohm zitten.

Edit 17:46:

Ik heb de brug weer gemonteerd. molen ligt in de container.

Afbeelding
Molen genereert de eerste golf.
bruggelijkrichter maakt er de 2e van.
Ik kan me voorstellen dat dit niet te meten is met een goedkope voltmeter. Is er een andere manier om stroomrichting te bepalen?
bijvoorbeeld met een 2K weerstand en een LED over de diode?
mijn aannames:
- als deze brand is de bovenkant van de golf een hogere spanning dan de accu.
- als deze knippert is de bovenkant van de golf van een hogere spanning dan de accu (menselijk oog neemt ~16 Hertz waar als continue, daaronder als knipper
- als deze helemaal niets doet is de bovenkant van de boog niet hoger dan de accu en is er geen laadstroom.

Is dit een manier om te meten of er stroom in een bepaalde richting loopt?
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door x21r »

Ahum ..
Mijn ohm meter op de 20 Ohm stand meet 1. (oneindig) in alle combinaties.
Als ik de Ohm meter kortsluit krijg ik 0.9 Ohm op de 20 Ohm stand. (ter referentie voor de brakheid van mijn meter).

Op de 'piep' stand krijg ik van
~1 naar + = 539 in het scherm
~2 naar + = 546
~1 naar - = 1.
~2 naar - = 1.

+ naar ~1 = 1.
+ naar ~2 = 1.
- naar ~1 = 535
- naar ~2 = 523
Dat werkt niet zo..diode heeft “geen weerstand”….
Je moet je meter op “diode” meting zetten ..
Bij een goede diode geeft hij de spanning aan van.. 0,3=sckotty….0,6 tot 1= gewonde diode
Bij diode in sper geeft hij max aan..meestal iets met letters op display. Bij kortsluiting is het 0 .
(eigenlijk is het in Volt..)

Bij gewone weerstand meting word een lager spanning gebruikt..en meestal te weinig om de diode open te sturen..
Jouw cijfers lijken inderdaad correct…
Maar dit lijkt niet correct te zijn met de beschrijving..”dat hij reageert op aansluiten en los halen”

Let op als je diode meet ..rest van het circuit los gooien ….
De plus van je meter komt de stroom uit..en loopt naar de min van je meter..
Dus
(~1)=+meter en (+) =- meter =0,6V ( stroom kan vanaf ~1 naar de plus lopen)
(~2)=+meter en (+)=-meter =0,6V ( stroom kan vanaf ~2 naar de plus lopen)

(~1)= - meter en (-)=+meter =0,6V ( stroom kan terug lopen van af de Min naar ~1)
(~2)=-meter en (-)=+meter =0,6V ( stroom kan terug lopen van af de Min naar ~2)

Als je de meet pinnen omdraait …in de 4 situaties..moet je” hoog” meten..geen lage waardes..hij is in sper dus geleid niet…zie je een lage waarde dan is hij stuk.

In het uitzonderlijke geval……(heb dat zelf al een paar keer me gemaakt)..meet hij goed..maar als de spanning hoger word slaat hij door..en is dan een kortsluiting..tot dat je de spanning verlaagt… ;-)




Bij het plaatje was jij plaatste ..het tweede figuur..daar is maar een halve sinus aanwezig..(die tweede is er niet vanwege sluiting..)
Dus volt meter heeft problemen om de “juiste” spanning weer te geven..
Is dit een manier om te meten of er stroom in een bepaalde richting loopt?
Yep ….in de plus leidingzet je een lampje van 6V en 1 of 2 Ampere .. dan zal je zien dat hij gaat oplichten …en dus gaat laden..en je volt meter geeft dan nog steeds iets te lage waardes aan(zijn nu wel hoger)..maar is niet erg.

Mocht je een oscilloscoop tegen komen …..voor niet veel…. Soms handig..of een met usb naar computer..kan je gelijk data loggen (uren lang...)….http://jeelabs.org/2011/10/07/ipad-oscilloscope/

Hardware moet eff zoekn naar vorige draad met ik geloof met “omweg”…

edit:
zoek op 4-kanaals USB-datarecorder PCS10 K8074 mischien intressant
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

x21r schreef:Ahum ..
Je moet je meter op “diode” meting zetten ..
Deze waardes komen van de 'diode' stand. Dit is ook de stand die piept bij kortsluiten. Maar nogmaals, deze multimeter uit china is niet veel meer waard.
Ook de skotty diodes op het bord geven vrij hoge waardes
Bij diode in sper geeft hij max aan..
"1." bij deze meter
Let op als je diode meet ..rest van het circuit los gooien ….
hij lag hier op tafel toen de laatst gemeten waardes zijn gepost, de molen in de zeecontainer.
(~1)=+meter en (+) =- meter =0,6V ( stroom kan vanaf ~1 naar de plus lopen)
......

Als je de meet pinnen omdraait …in de 4 situaties..moet je” hoog” meten..geen lage waardes..hij is in sper dus geleid niet…zie je een lage waarde dan is hij stuk.
De meetmethode is me duidelijk, zo heb ik t ook gemeten. Nogmaals, ik heb niet meer dan deze brakke multimeter.
Bij het plaatje was jij plaatste ..het tweede figuur..daar is maar een halve sinus aanwezig..(die tweede is er niet vanwege sluiting..)
Dus volt meter heeft problemen om de “juiste” spanning weer te geven..
Deze hypothese staat nog steeds. Ik had dan echter verwacht dat een van de diodes in de brug beide kanten op "1." oftewel geen doorgang, zou aangeven.

Zeg je hiermee dat een gemiddelde voltmeter de juiste waarde aan moet geven bij een bruggelijkrichter (maar niet afgevlakte) golf?
De juiste waarde? dus niet een paar volt lager?
4-kanaals USB-datarecorder PCS10 K8074 mischien intressant
zeker interessant, maar ga ik niet veel gebruiken aangezien ik:
1. niet met windows werk
2. geen uren wil loggen, ik heb geen permanente stroom, ik wil enkel een werkende windmolen hebben en dan gan ik me weer met andere zaken bezighouden (metselen, auto fixen, cave restaureren, gipsplatenschroeven, lekkend leistenen dak repaeren etc. etc.)

Iig dank zover, ik koop alsnog de relevante reserveonderdelen alhoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben dat de brug stuk is. Ik kan met brakke meters echter ook het tegendeel niet aantonen.

X21r, dank voor alle input tot zover iig. erg leerzaam!
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Ik heb een scope aan de molen gehad en hij geeft een typisch beeld zoals je dat verwacht na een dubbele gelijkgerichte wisselspanning door een gelijkrichtersbrug.

Allemaal bultjes. (plaatsjes volgen tzt).

Ik heb een 40V 10000uF condensator besteld om te zien of ik de spannig vlak genoeg kan krijgen om een (met mijn paneel meters) meetbare spanning en stroom te krijgen.

Mocht dit niet lukken dan gebruik ik de ruwe gelijkgerichte spanning als puls lader :)

Met de scope was het heel mooi zichtbaar dat als de top van de boogjes boven de accu spanning kwam dat deze werden afgevlakt.
Als het fors waait wordt de boog ook 'voller' waardoor het dipje kleiner wordt. Mijn gewone voltmeters meten dan nog altijd max 13.x V iig. iets dat lager is dan de accu spanning.

Vandaar de verwarring. Gaaf spul zo'n USB scope.

Zelf ben ik ook weer enige maanden verder wat betreft electronica etc. en ben nu met een arduino een batterij beschermer aan het maken en wil ook gaan loggen hoeveel volt's de generatoren (molen / zon) maken voor de diode / Ammeter. Daarnaast wil ik ook eens kijken of ik de spanningsval over de shunts kan interpreteren met die duino om zo ook geladen en gebruikte Amps te kunnen loggen.

Zou over een vakantie een geweldig laad/gebruik beeld geven.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

nou nou de 10000 uF condensator zit er in, de voltmeter werkt nu perfect. Loopt tot 0,6 (diode) volt boven de accu en blijft dan steken.

Echter de ampere meter blijft vrijwel op 0 staan....... De Ammeter is wel goed (eerder met zonnepanelen getest).
ik heb een meting van 0,5 Amp met de windmolen maar dat is 6 watt... lijkt me een beetje weinig voor mijn mooie rutland 910 MK1.
Deze zou toch 90 watt moeten kunnen maken en dus zou ik tenminste 20+ watt verwachten bijde mooie constante dalwind die hier staat. toch nog maar in de molen meten?

hoe kan het dan het voltage wel omhoog schiet (nog veel verder als hij nergens op aangesloten is.) en blijkbaar niet echt wil leveren?
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door omweg »

Ik zou een aantal mechanische testen uitvoeren. Het is een wisselstroom 3 fasen generator volgens de reparatie handleiding, deze dynamo bestaat uit spoelen en magneten als je de draden voor de gelijkrichter kortsluit dan moet je een duidelijke weerstand bij het handmatig draaien van de molen voelen. De hugh Pigott molen kun je dan zelfs bij de dynamo niet meer rond draaien.
Als deze weerstand niet voelbaar is dan zouden de spoelen verbrand kunnen zijn of de magneten zijn over verhit geweest.
Bij de Pigott molen wordt er gebruik gemaakt van een test om de wisselspanning van een handmatig aangedreven dynamo te meten (60 omw/min)
wiekdiameter 1,2 meter zou 1,9 volt moeten geven
wiekdiameter 1,8 meter zou 2,3 volt geven
wiekdiameter 2,4 meter zou 2,9 volt geven
Ik weet de diameter van de rutland niet maar bovenstaande zou een indicatie kunnen geven welke spanning jij ongveer zou moeten meten voor de gelijkrichter dus de wisselspanning.
Als er koolborstels gebruikt worden dan kan hier de fout zitten en volgens de handleiding zijn er gierlager koolborstels, dez kun je licht schuren en schoonmaken.

Hopelijk kom je verder, maar verwacht onder de 3 tot 4 meter/seconde windsnelheid weinig laad vermogen.
The planet of my dreams is bulging at his seems
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Ik heb de oudste 910 van Marlec.
Dit is een 1-fase molen, daarnaast zit er nog een termostaat spoel in.
Ik krijgt het vermoeden dat zodra er stroom gaat lopen de molen geremd wordt. Dit is opzich logisch aangezien de accu de weerstand zou moeten zijn. Echter dan zou de ampere meter een lezing moeten geven... (dezelfde ampere meter en voltmeter werken perfect als ik een 100 Watt zonnepaneel aan deze aansluiting zet).

De molen loopt op het oog mooi en het voltage is (na plaatsen 100000uF 40V condensator mooi en meetbaar), zodra de accu volzit (door de zonnecellen) schakel ik met een relay 6*6 Ohm weerstanden (parralel) over de molen voor de diode (om de accu niet te belasten). Je ziet dan de molen meteen flink afremmen en op 20% van oude snelheid verder draaien.
Als er koolborstels gebruikt worden dan kan hier de fout zitten en volgens de handleiding zijn er gierlager koolborstels, dez kun je licht schuren en schoonmaken.
Er zitten koolbostels in voor de overdracht van de molen naar de paal. Deze zitten na de gelijkrichtbrug. Kan viezigheid hier voor een beperkte stroom (maar wel voltage) zorgen?

De accu is nieuw (80Ah semitractie). de kabels zijn 6mm2 over 15 meter. De kabels in mijn (nieuwe) meterkast zijn ook allemaal 6mm2.
Ik zou een aantal mechanische testen uitvoeren. Het is een wisselstroom 3 fasen generator volgens de reparatie handleiding, deze dynamo bestaat uit spoelen en magneten als je de draden voor de gelijkrichter kortsluit dan moet je een duidelijke weerstand bij het handmatig draaien van de molen voelen.
Ik zal zeker ook jou tip volgen en de ene fase kortsluiten en dan met de hand de weerstand eens voelen.
Wiekdiameter is 0.91 meter. Voltage heb ik echer wel.

Ik las ook ergens een noodoplossing voor de thermostaat. Hierbij is het advies de thermostatische winding te bruggen (en dus ook de spoel buitenspel te zetten.

http://www.marlec.co.uk/wp-content/uplo ... Manual.pdf
(page 10 op basis van nummering onderaan de pagina geeft mijn molen weer)


Hypothese: De gewone wikkeling is goed, echter de spoel waarop ook de thermostaat winding zit is stuk. Hierdoor wordt de thermostatische winding belast zodra er stroom gaat lopen. Dit zou effectief een rem zijn op het moment dat de molen zou kunnen gaan leveren.

Vraag: hoe werkt een thermostatische winding en de spoel + magneel waar de termostaat aanzit (aan begin en eind van de spoel) en die in serie staat met de ene fase (gaat er bovenaan in en gaat dan door naar een van de gelijkrichterspoten) precies.

Ik heb ook al wat mer Marlec (leverancier in UK gemailed) maar die willen me liever gewoon een nieuwe verkopen. Dat stuit me echter tegen de borst. Al koop ik een andere dan nog wil ik weten wat er niet klopt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door Dutch John »

xychix schreef: Ik krijgt het vermoeden dat zodra er stroom gaat lopen de molen geremd wordt.....
......Wiekdiameter is 0.91 meter.
Heb je windsnelheden gemeten en die vergeleken met de specificaties van de fabrikant? Hoeveel meter kabel ligt er tussen de turbine en de accu en wat is de doorsnede van die kabel?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

De accu is nieuw (80Ah semitractie). de kabels zijn 6mm2 over 15 meter. De kabels in mijn (nieuwe) meterkast zijn ook allemaal 6mm2.
Ik heb echter ook 2 dagen onderaan de paal gemeten.
Heb je windsnelheden gemeten en die vergeleken met de specificaties van de fabrikant?
22 Mph zou 50 watt moeten geven.
op de heuveltop waar wij zitten heeft het al behoorlijk gewaaid waarbij je de wind om het huis hoorde gieren.

Er is voor deze molen schijnlijnbaar bekend dat een kapotte thermostaat de molen niet geheel stopt maar het laadvermogen van 8A terugbrengt naar 2A.
Ik hoop vandaag (maar het is nu windstil) de thermostaat eruit te kunnen bruggen. (beide einden van spoel, in en uit van de thermostaat winding en de in/uit van de ene fase draad te sluiten.) Hierdoor gaat de fasedraad rechtstreeks naar de gelijkrichter, is de spoel kortgesloten (overgeslagen?) en is ook the thermostatische winding overgeslagen.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door omweg »

Als je de molen dan toch los hebt zou ik de statie kortsluiten en kijken of de dynamo dan zwaarder rond draait en ik zou de spanning bij 60 omwentelingen meten. Verder ook zeker de koolborstels nakijken en eventueel schuren.
Je weet dan meer zeker of het wisselstroom gedeelte in orde is
The planet of my dreams is bulging at his seems
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Omdat de wind helemaal is gaan liggen de laatste dagen heb ik mijn pijlen op een paar andere projecten gericht (mijn oude ford transit moet weer door de APK dus de MIG lasser is uit het stof)
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Ik heb de ene fase kortgesloten en daarna de molen met de hand gedraaid, vond het niet veel zwaarder dan zonder kortgesloten fase.
Hij maakt als ik er met de hand aan zwiep 5 tot 9 Volt.

Aangesloten met een 40V 10000 uF condensator meet ik ook netjes 13 tot 16 volt afhankelijk van de status van de accu (0.6V boven accu spanning) als het waait.

Ik heb de thermostatische winding afgekoppeld en kortgesloten maar ook nu nog niets aan laadstroom.
Ik ga nu (hij staat al even flink te draaien) kijken of ik warmte (weerstand) kan vinden ergens in de aansluitngen / interne kabeltjes.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Dat het niet veel zwaarder leek met kortgesloten fase is omdat het draaiende deel (bevat hier de magneten en veel extra gewicht) loeizwaar is.

Ik heb in een laatste wanhoop de hele hub uitelkaar gehaald. toen kon ik bij kortsluiting de weerstand wel degelijk prima voelen als ik de molen op tafel legde en het binnenwerk (wat normaal stil staat) probeerde te draaien.

Maargoed vrijwel alles vervangen en nog geen resultaat. Zelfs met een boormachine met een wieltje erop krijg ik geen lading.

Op het moment dat hij aan laden toe is gaat het ding zo zwaar lopen dat het rubberen wiel de molen niet meer wil aandrijven maar gaat slippen.
Plaats reactie