Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door jwardenier »

Er grappig ,ik wordt wel vaker op de hak genomen ,ik denk te kleinschalig ,maar ja daar is onze energie behoefte dan ook naar .
We zouden met een molentje van een paar honderd wat geholpen zijn ,speelgoed was niet mijn insteek .
Maar misschien zit hier ook wel het antwoord op uw vraag in .
Succes .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Midwoud, je hebt toch die molen met active pitch? Erg indrukwekkend, zo zou ik mijn molentje ook willen hebben.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Jullie geven aan dat er belangstelling is voor het bouwen van een kleine molen.
Ik wil graag samenwerken met windmolenvrienden, en daarom begin ik morgen op dit forum
op bladzijde 1 van het Hugh Piggott boek aan een 1,20 m. turbine.
Bijlagen
Piggott.jpg
Piggott.jpg (8.91 KiB) 4572 keer bekeken
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Pelletpower . Ja dat klopt. Het is een ontwerp waarbij je zelf het toerental in de hand hebt.
Vooral ter voorkomen van overbelasting van de generator , geen hoge laadstromen ,geen afslag van inverters en overbelasting van de mastconstructie.
Vaanstand tijdens storm .
Voor het ontwerp is veel belangstelling geweest op Fieldlines ,BackShed , Kleinwind en Youtube.
Er werd gevraagd of het tekoop was zowel de hele molen als de tekeningen.
Jaren heb ik er een huisnetwerk mee gevoed voor ledlampen , Koffiezetapparaat , TV , Laptop , PC .
Later is de belangstelling afgenomen ,ik denk doordat het nogal een ontwerp is waar veel vak disciplines in voorkomen.
Zoals , Lassen ,Draaien , Frezen , Houtbewerken , Polyesterbewerken , Electronica , Programmeren .
Mbouwer is bezig met de bouw van een Pitchcontrol ontwerp.

Rgds . Midwoud1
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Dankje. Net als dus zevelen ben ik zeer gecharmeerd van je ontwerp. Het ziet er niet alleen strak uit, het functioneert ook buitengewoon. Inmiddels heb ik afscheid genomen van een aantal projecten. Er zijn een aantal die afgemaakt moeten worden. Als daar een beetje orde in komt dan is een molentje het eerste wat weer aangepakt mag worden. Halve projecten zijn geen projecten. Dus mijn keus mbt molen is gemaakt, zonder active pitch geen interesse. Ben benieuwd. Met een aantal mensen samen is de motivatie en groepsdruk toch anders.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Btw, wat is er met je molen gebeurd?
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

We zijn verhuisd naar een locatie waar de huizen dicht bijelkaar staan.
Zogauw we weer terug kunnen naar het open veld ,dan wordt de molen weer geplaatst.
Het ligt nu op een veilige plaats .
Ik houd me nog steeds bezig met het ontwerpen en mogelijk vereenvoudigen van diy windturbines.
Ik volg ook mbouwer ,Ook ben ik actief op de diy fora.
Grt. midwoud1.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Kenmerk van Piggott molens is teamwerk.
Kunnen wij op dit forum een team vormen?
Bijlagen
team.jpg
team.jpg (54.22 KiB) 4476 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Da s een goede vraag. Denk t wel. Dat hangt ook af van de animo en persoonlijke wensen.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Jammer dat er nu weer iemand met een kleine molen van Hugh Piggott wil beginnen na wat ik daar in het verleden al over geschreven heb. Ik ben betrokken geweest bij drie projecten in Afrika waar de molens van Piggott in serie geproduceerd worden en overal loopt men tegen dezelfde zwakke punten van het ontwerp aan. Eén van de grootste problemen is dat houten bladen met een verlopende koorde en instelhoek zeer lastig nauwkeurig te maken zijn als men niet de beschikking heeft over een kopieerfreesbank. Houten bladen met een constante koorde en instelhoek zijn veel eenvoudiger nauwkeurig te maken en kleine rotoren hebben in de praktijk zelfs een betere Cp-lambda kromme dan de rotoren van Piggott. Enige jaren geleden zijn door Nienke Hosman voor haar afstudeerwerk windtunnelmetingen verricht in de open windtunnel van de TU-Delft waar dit uit blijkt.

In hoofdstuk 5.4 van mijn openbare rapport KD 35 (waar sinds februari van dit jaar ook een Nederlandse versie van beschikbaar is) worden twee rekenvoorbeelden gegeven voor 3-bladige rotoren met een diameter van 3,3 m en een ontwerpsnellopendheid van 5. In voorbeeld 5.4.1 wordt het ontwerp gegeven voor een rotor met een verlopende koorde en instelhoek waarvoor de liftcoëfficiënt dicht bij de optimale waarde ligt. In voorbeeld 5.4.2 wordt het ontwerp gegeven voor een rotor met een constante koorde en instelhoek waarvoor de liftcoëfficiënt laag is aan de bladtip en hoog is aan de bladvoet. Doordat de Cd/Cl waarde voor een blad met een optimale liftcoëfficiënt gemiddeld lager is dan die voor een blad met een verlopende liftcoëfficiënt haalt het optimale blad theoretisch een maximale Cp van ongeveer 0,45 en het constant-koorde-blad een Cp van ongeveer 0,4.

In de praktijk blijkt een Cp van 0,45 voor een kleine rotor van Piggott echter bij lange na niet gehaald te worden. Dit heeft waarschijnlijk de volgende redenen.
1) Omdat de bladen erg lastig te maken zijn, wijkt het gemaakte schaalmodel waarschijnlijk aanzienlijk af van de tekening.
2) Er worden voor de rotoren van Piggott geen ontwerpberekeningen gegeven en ik denk dan ook dat die niet gemaakt zijn. Voor de bladgeometrie werd dan zo maar iets genomen en deze geometrie kan behoorlijk afwijken van dat wat theoretisch nodig is.
3) Voor een kleine 3-bladige rotor wordt de koorde aan de tip erg klein en bij lage windsnelheden wordt de Reynoldswaarde daardoor erg laag. De Cd/Cl waarde voor een normaal profiel neemt sterk toe als de Reynoldswaarde onder de 100000 komt. Het blijkt ook dat de maximale Cp die gemeten wordt sterk afhangt van de windsnelheid in de tunnel en dit is ook een aanwijzing dat de Reynoldswaarde bij lage windsnelheden kritisch is.

Voor kleine rotoren is dit laatste effect zo belangrijk dat een 2-bladige rotor met een bepaalde diameter en ontwerp lambda een hogere Cp haalt dan een 3-bladige vergelijkbare rotor omdat daarvoor de koorde een factor 2/3 is dan die van de 2-bladige rotor. Het negatieve effect van meer tipverliezen van een 2-bladige rotor wordt dan meer dan gecompenseerd door de lagere Cd/Cl verhouding. Dit effect van de te lage Reynoldswaarden treedt minder sterk op bij de grotere rotoren van Piggott maar daarvoor geldt nog steeds dan de bladen lastig te maken zijn. Ik heb in het verre verleden een schaalmodel van een driebladige rotor met een ontwerp lambda van 6 en met een constante koorde en instelhoek gemaakt en die getest in de windtunnel. Bij hoge tunnelwindsnelheden haalde deze rotor een maximale Cp van meer dan 0,4 en de schatting die ik in KD 35 voor dit soort rotoren gemaakt heb is dus juist. Iedereen die hoofdstuk 5.4 van KD 35 bestudeerd heeft zou in staat moeten zijn om een alternatieve rotor voor de rotor van Piggott te ontwerpen.

Voor rotoren met een diameter onder de twee meter is de lage Reynoldswaarde bij lage windsnelheden zo ongunstig dat beter 7.14 % gewelfde plaat gebruikt kan worden. Vanwege de scherpe neus van dit profiel wordt de grenslaag turbulent en daardoor blijft de stroming beter aanliggen waardoor het profiel minder snel overtrekt. Dit is een belangrijke reden dat ik voor de kleinere VIRYA-windmolens gebruik maak van dit profiel. Een andere belangrijke reden is dat dit soort bladen snel te maken is als de juiste pers beschikbaar is en dat RVS bladen niet behandeld hoeven te worden wat met houten bladen wel zo is en wat heel wat tijd vergt als het goed gedaan wordt.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Maar de vraag blijft:

Hoe krijgen wij meer windmolenzelfbouw-vrienden op het Ecologie & Energieforum
en door welke molens laten wij ons dan wel inspireren?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Vroeger was er een windenergieforum van startpagina dat redelijk bezocht werd maar dit forum is vervallen. Om mij onbekende redenen wordt het windenergieplatform van het Ecologieforum minder gemakkelijk gevonden. Misschien zijn er te veel stappen nodig om er te komen. Een ander punt is dat de belangstelling voor het zelfbouwen van windmolens in Nederland duidelijk is afgenomen. Dit heeft te maken met de sterke opkomst van solar, met de belemmerende regelgeving rond het plaatsen van windmolens en met het feit dat het ontwerpen en bouwen van een goede kleine windmolen gewoon erg lastig is. Maar toen ik meer dan 40 jaar geleden met windmolens begon was het nog veel moeilijker omdat er toen haast geen kennis beschikbaar was. Nu is in beginsel alle benodigde kennis beschikbaar via mijn website en via andere kennisinstituten.

Heel veel mensen die vroeger zelf een molen gebouwd hebben zijn van de koude kermis thuisgekomen omdat de molen na enige jaren in een zware storm bezweek. En dat geldt niet alleen voor zelfbouw-windmolens maar ook veel commercieel verkrijgbare kleine molens gaan kapot of leveren onder de maat. Daardoor zijn er haast geen voorbeelden meer van kleine molens die jaren lang goed presteren en die mensen inspireren om zelf ook eens zo iets te gaan maken. Als men de belangstelling voor het zelf bouwen van kleine molen weer wil aanwakkeren dan is het cruciaal dat een ontwerp gekozen wordt met een perfect functionerende beveiliging. Ik heb in het verleden veel onderzoek gedaan naar beveiligingen en een overzicht daarover wordt gegeven in mijn rapport KD 485 voor systemen met een vaste rotor die uit de wind gedraaid wordt. Het systeem dat in mijn VIRYA-windmolens wordt toegepast heeft bijna de ideale karakteristiek en is technisch het eenvoudigst maar andere systemen kunnen ook bevredigend werken als zij goed ontworpen zijn.

Een punt van belang is dat de molen niet te klein mag zijn als je wilt dat de energieopbrengst een substantiële invloed heeft op een normaal Nederlands verbruik. Als de molen netgekoppeld moet zijn dan is de inverter een relatief dure component, vooral als de molen erg klein is. Hoe groot de rotordiameter minimaal moet zijn hangt sterk af van het windregiem en de torenhoogte maar voor een beetje opbrengst heb je al gauw een rotordiameter van 4 m nodig en een dergelijke molen zet je niet meer zonder vergunning in een woonwijk neer. Ik heb nog een PM-generator liggen van de VIRYA-4.2 waar een hele leuke molen met een rotordiameter van ongeveer 4 m diameter mee te bouwen is en als iemand daar belangstelling voor heeft dan moet hij maar eens contact met mij opnemen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Adriaan, bedankt. Kan iemand dit vertalen?

Zoals gezegd, ben ik druk doende projecten af te ronden of er afscheid van te nemen.

Het mooie van een forum is, dat er mensen zijn die van deze zaken verstand hebben ( en dus voor een vertaling zouden kunnen zorgen).
Profiel maakt mij niet uit, als t maar goed werkt. Printen is een serieuze optie ( als ik dat uitgezocht heb). Een week schuren schaven ed aan een houten wiek zie ik niet zitten. Cnc frezen en wat anders gaan doen wel. Profiel kanten/ buigen uit plaat is ook prima. Allemaal niet echt met ecologische insteek, maar ja. Misschien dat er daarom weinig animo is.

Theoretisch wil ik me er nu nog niet al teveel mee bezighouden. Als iemand kan bepalen/ berekenen hoe de wieken eruit moeten zien prima. Mijn uiteindelijke ontwerp zou met active pitch moeten zijn. Als dat in eerste instantie niet is, maar later aan te passen, prima.

Een keer een dag rond de tafel zitten. Ok. Een vaste zaterdag in de maand is ook een optie. Afstand kan dan wel problematisch worden. Kortom, ik heb genoeg aan mijn hoofd. Als iemand gewoon zegt wat ik moet doen, perfect. Dan hoef ik niet na te denken. Werkplaats en beperkte materialen wil ik dan wel aanbieden. Arduino heb ik uitbesteed aan mijn zoontje. Eens zien wat hij er van bakt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Da s raar. Bericht zou na je vorige bericht moeten Adriaan.

4 m wordt wel veel. 2 m haalt niets uit?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Wat bedoel je met vertalen? Ik schrijf op dit forum in het Nederlands. Wil je mijn commentaar in het Engels of snap je de Nederlandse tekst niet? Alle begrippen die ik gebruik worden uitgebreid uitgelegd in KD 35 en aangezien daar nu een Nederlandse vertaling van is, is het toch weinig moeite om dat verhaal eens door te lezen. Binnen het vakgebied van de windenergie wordt nu eenmaal een bepaalde terminologie gebruikt en voel er niets voor om elk begrip bij elke post weer apart te gaan uitleggen.

Als je iets wilt bouwen zonder dat je snapt hoe het ontworpen is dan moet je gewoon bouwen volgens de technische tekeningen. Voor de kleinere VIRYA-molens heb ik een aantal ontwerpen vrijgegeven en de tekening staan in de bijbehorende manual (onderaan de lijst met KD-reports). Er staat op mijn site (http://www.kdwindturbines.nl) ook een aparte folder voor de zes vrijgegeven ontwerpen (er staat zelfs ook een Nederlandse versie van deze folder). Voor de grotere VIRYA-molens is een licentie vereist en deze molens zijn ook niet bedoeld voor zelfbouw.

Het grootste ontwerp waar de rotor en de generator van vrijgegeven is, is de VIRYA-1.81. Het maximum vermogen is iets meer dan 200 W maar dat komt er pas uit bij een windsnelheid van 11 m/s of hoger. In de folder wordt voor elke molen de Pel-V kromme gegeven en daarin kun je aflezen hoe hoog het vermogen is bij lagere windsnelheden. Als je maar een laag verbruik en geen netaansluiting hebt en woont in een gebied met redelijke windsnelheden dan kun je er wel wat mee maar voor een normaal Nederlands verbruik van tussen de 3000 kWh en 5000 kWh per jaar is de jaaropbrengst van dit soort kleine molentjes niet de moeite waard, zeker als je de energie ook nog eens aan het net wilt terugleveren.
Plaats reactie