Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Stel nu eens dat je toch een molen wilt bouwen zoals die beschreven wordt in "A wind turbine receipt book" (Metric Units Edition van 2012) van Hugh Piggot. Ik zou dan kiezen voor de versie met een rotordiameter van 3 m. Bij deze diameter is de koorde al zo groot dat je alleen bij heel lage windsnelheden onder het kritische Reynoldsgetal van 100000 komt. Ook bij lage windsnelheden presenteert de rotor dan al redelijk. Bij een rotordiameter van 3 m kun je in een goed windregiem ook al een redelijke jaaropbrengst verwachten.

Stel nu eens dat je de originele houten rotor met variabele koorde en instelhoek wilt vervangen door een houten rotor met een constante koorde, een constant profiel en een constante instelhoek. Als je wilt dat deze vervangende rotor ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als de originele rotor dan moet hij dezelfde ontwerpsnellopendheid hebben. Piggott geeft wel de rotorgeometrie maar hij zegt niet wat de ontwerpsnellopendheid is. Op basis van de solidity (de verhouding tussen het totale bladoppervlak en het bestreken rotoroppervlak) schat ik dat de ontwerpsnellopendheid tussen de 6 en 7 ligt. Voor één van mijn eigen VIRYA-windmolens, de VIRYA-3B3 heb ik ooit een 3-bladige houten rotor met een diameter van 3 m en een ontwerpsnellopendheid van 6,5 ontworpen en deze rotor lijkt dus een redelijk alternatief. De berekeningen staan in rapport KD 484 maar dit rapport is niet openbaar omdat het bij de licentie van de VIRYA-3B3 hoort. Maar het resultaat van de berekeningen wil ik wel verklappen. Het gaat om de volgende parameters:

Rotorstraal R = 1.5 m
Bladlengte k ongeveer 1,4 m
Aantal bladen B = 3
Ontwerpsnellopendheid lambdad = 6,5
Materiaal: hardhout
Profiel Gö 623 voor het gehele blad
Koorde c = 0.15 m = 150 mm voor het gehele blad
Maximale dikte 18 mm
intelhoek (tussen de vlakke onderkant van het profiel en het rotorvlak) beta = 7 graden voor het gehele blad
maximale Cp = 0,4 (berekend bij Reynoldswaarden behorend bij een windsnelheid van 5 m/s)

De gegevens voor het Gö 623 profiel staan in rapport KD 463. De x- en y-coördinaten worden gegeven voor een koorde van 100 mm. Voor 150 mm moet je alle waarden met een factor 1,5 vermenigvuldigen. De drie bladen moeten nauwkeurig onder een hoek van 120° met elkaar verbonden worden. Hoe lang de bladen precies moeten worden, hoe de naafplaat er uit moet zien en hoe hij aan de wielnaaf die Piggott gebruikt, bevestigd moet worden dat moet je zelf maar uitzoeken. Bij een blad met een constante koorde is de buigspanning het hoogst bij de inklemming in de naafplaat. De bladen zijn behoorlijk slank en je moet daarom een goede kwaliteit hardhout gebruiken zonder knoesten. Het hout moet behandeld worden met twee lagen epoxy en twee lagen aluminiumverf als je wilt dat de bladen lang meegaan. De rotor moet nauwkeurig gebalanceerd worden.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Dankje Adriaan. Om hier in te duiken om te begrijpen wat je zegt is een aardig stukje studie nodig. Daar is geen tijd voor. 3 m diam is wat mij betreft ook goed. 2 m is wat aan de krappe kant als ik zo de resultaten van dat testveldje in Zeeland zie. Profielen zijn ook te koop kant en klaar heb ik begrepen? Boekje van recepten ga ik eens doorlezen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef:Dankje Adriaan. Om hier in te duiken om te begrijpen wat je zegt is een aardig stukje studie nodig. Daar is geen tijd voor. 3 m diam is wat mij betreft ook goed. 2 m is wat aan de krappe kant als ik zo de resultaten van dat testveldje in Zeeland zie. Profielen zijn ook te koop kant en klaar heb ik begrepen? Boekje van recepten ga ik eens doorlezen.
Ik zou niet weten waar je kant en klaar profielen kunt kopen. Ik weet wel dat er in de zeilbootwereld voor tuidraden soms uit aluminium getrokken profielen gebruikt worden maar dit zijn symmetrische profielen en voor een windmolenblad heb je een a-symmetrisch profiel nodig. Als je het profiel schaaft uit een plank dan is het handig dat de onderkant vlak is en daarom gebruik ik het Gö 623 profiel dat deel uitmaakt van een reeks van vier profielen met verschillende diktes. De Gö 623 is vlak over 70 % van de koorde. Als alternatief voor de Gö 623 is ook de Gö 711-12% te gebruiken (zie KD 333). Dit is geen origineel profiel maar het is afgeleid van het dikkere Gö 711 profiel. Het voordeel van dit profiel is dat het vlak is over 97,5 % van de koorde en daardoor hoef je alleen de bolle bovenkant te bewerken. Het nadeel van het Gö 711 profiel is dat er alleen metingen voor tamelijk hoge Reynoldswaarden van beschikbaar zijn maar ik verwacht dat de eigenschappen bij lagere Reynoldswaarden niet slechter zijn dan die van de Gö 623.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Op Backshed extruded alu GOE 222 .
Ik zag daar ook een bouwkit met dit profiel van een 3 mtr. molen.
Van Phill M . ook Film op het forum.
Ook gezien een Huaya molen (China ) hiermee
Het is er wel alleen een beetje ver weg.
Goe 222 extruded
Goe 222 extruded
Laatst gewijzigd door midwoud1 op 27 aug 2017, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Op Backshed extruded alu GOE 222 .
Ik zag daar ook een bouwkit met dit profiel van een 3 mtr. molen.
Van Phill M . ook Film op het forum.
Ook gezien een Huawey molen (China ) hiermee
Het is er wel alleen een beetje ver weg.
ScreenShot024.jpg
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb de website van Back Shed bezocht maar ik kan daar niet vinden hoe groot de koorde van het aangeboden profiel is. Op de website Airfoil Tools vind ik wel meer over de geometrie en de aerodynamische karakteristieken. Het is een behoorlijk dik profiel (maximale dikte 18,5 % van de koorde) en je moet het blad op een dikke buis monteren die een heel eind in het blad moet doorlopen. De rotor wordt hierdoor erg stijf. Vanwege de grote dikte zal het profiel een hogere Cl-alfa kromme hebben dan de Gö 623. Zelfs als de koorde 150 mm zou zijn dan denk ik dat je dit profiel daarom niet zonder meer kunt gebruiken voor een 3 m molen met een ontwerpsnellopendheid van 6,5 maar misschien wel voor een 3 m molen met een lagere ontwerpsnellopendheid. Maar bij een lagere ontwerpsnellopendheid dan 6,5 zal de rotor behoorlijk wat langzamer draaien dan de oorspronkelijke rotor van Piggott en klopt er dus niets meer van de matching met de generator.

Ik werk juist met elastisch opgehangen bladen en daardoor buigt het blad naar achteren. De centrifugaalkracht strekt het blad weer naar voren en hierdoor neemt de buigspanning af. Elastisch opgehangen bladen zijn een noodzaak voor 2-bladige rotoren omdat hiermee de rimpel op het gyroscopisch moment in de rotoras afgevlakt wordt. Voor een 3-bladige rotor geeft het gyroscopisch moment wel fluctuatie in elk blad maar geen fluctuatie in de rotoras en elastische ophanging is daarvoor minder relevant.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Kijk. Daar hebben we wat aan. Als de knappe koppen wat sturing geven in welke richting gewerkt moet worden, dan wil ik dat wel enigszins praktisch ondersteunen. Ik wist wel dat ik ergens gelezen had over die profielen. Scheelt een hoop werk. Nu en in de toekomst.
Is er verder eigenlijk nog iemand geinteresseerd in een molentje?
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Vandaag heb ik de kosten voor een licentie van al mijn grotere VIRYA-ontwerpen gehalveerd. Ik ben al een paar jaar met pensioen en heb geen substantiële inkomsten meer nodig uit mijn activiteiten voor Kragten Design. Maar het samenstellen van een compleet tekeningenpakket plus handleidingen is toch een hoop werk met behoorlijke druk- en verzendkosten. De generatoren van de grotere VIRYA-windmolens zijn ook allemaal doorgemeten en een aantal molens is echt getest wat behoorlijk wat tijd en geld gekost heeft. Een licentie van de grotere VIRYA windmolens is daarom niet gratis. De nieuwe licentiekosten zijn te vinden op de folder "Extended specification VIRYA windmills" die te vinden is onder het menu VIRYA-folders op mijn website: http://www.kdwindturbines.nl. Onder het menu VIRYA-folders staat ook een folder met de zes kleine VIRYA-ontwerpen waarvoor geen licentie nodig is.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Diverse molens van OZ Windengineering met GOE 222

http://www.ozwindengineering.com/Products.php

mw1
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Ik heb de wiekprofielen ook bekeken op Airfoiltools.
Inderdaad heeft de Goe 222 een dik profiel en een te holle onderkant.
Achteraf herrinner ik me Chris Olsen "fieldlines " hij had bij wijze van proef Gö 222 toegepast, en hij klaagde
over het lawaai dat het maakte.
De Naca 4412 en Gö 623 is veel beter.
ik heb zelf 20 jaar gedraaid met Clark-Y ( zit dichtbij de Gö 623 ) tot volle tevredenheid .
Ik heb houten bladen nooit een probleem gevonden om te maken.
Ze zijn hier gemaakt van Oregon Pine .
Ook van ordinair vuren van de bouwmarkt.
Ik zocht latten uit zoveel mogelijk zonder noesten , deze werden samengesteld tot balkmodel .
Gelijmd met pur constructie lijm .
Op mijn gemak maak ik op 1 dag een wiek met verlopende koorde en twist.
Maakte gebruik van alu malletjes op tussen stations voor gelijke wiekvorm te krijgen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Da's meer geschikt voor meditatieve doeleinden, waarvoor respect. Later elk jaar de wieken moeten schilderen stoort me meer. Een jaar overslaan en je loopt het risico dat de zaak uit elkaar vliegt. Wel mooi natuurlijk, een stukje huisvlijt. Dat liever een kant en klaar profiel of een gezette plaat. Of cnc freze van een wiek, maar zover ben ik nog niet. Is ook wel een uitdaging.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb ook nog gezocht of ik ergens een bedrijf kon vinden dat kleine houten wieken met een asymmetrisch profiel levert maar ik heb niets gevonden en denk dat je ze dus zelf moet maken. Ik heb een notitie gemaakt met de stappen die nodig zijn om een blad te maken en zal proberen om deze notitie als bijlage toe te voegen. Je moet eerst de profielcoördinaten berekenen voor een koorde van 150 mm. Het resultaat van deze berekening staat in table 1. In figuur 1 wordt het profiel als een Excel figuur gegeven maar dit is niet nauwkeurig genoeg om een mal maken. In figuur 2 staat een scan van een tekening schaal 1 : 1. Door het scannen en opnemen in een Word-file klopt hier de schaal ook niet meer van maar de figuur geeft wel aan wat je moet doen.

Je moet een plank nauwkeurig laten schaven op een breedte van 150 mm en een dikte van 18 mm. Vervolgens verwijder je twee hoeken onder 30° en 15° met een elektrisch schaaf. Je tekent eerst lijnen op de plank tot waar je moet schaven. Het is belangrijk dat de plank niet kan schuiven tijdens het schaven. Een blad wordt met drie bouten M10 * 50 en zes moeren M10 aan de naafplaat geschroefd. Je begint met drie gaten van 6 mm in de plank te boren met aan de bovenkant een kamer van 10 mm waar de kop van een inbusbout in past. De boutgaten liggen op 50 mm vanaf de neus. Je moet er goed op letten dat je de gaten aan de juiste kant van het blad boort voor een rechtsom draaiende rotor. De steek tussen de bouten hangt af van de naafplaat maar de minimale overlap tussen blad en naafplaat is 150 mm. Je plaatst een 140 mm brede dunne houten strip tussen het blad en de werkbank zodat je niet in de werkbank schaaft.

Als de afgeschuinde hoeken aangebracht zijn dan maak je een mal van aluminium plaat waarin de bolle kant van het profiel is aangebracht. Vervolgens schaaf en vijl je zo veel weg dat de mal over de gehele lengte van het blad zo nauwkeurig mogelijk aansluit op het blad. Pas als de gehele wiek klaar is dan boor je de drie gaten op met een boor van 10.5 mm. De gaten moeten inwendig ook behandeld worden met epoxy en nageboord worden met een boor van 10 mm. Voor grote aantallen is het ook mogelijk om een grote vandiktebank te voorzien van messen waar het profiel in zit. In een paar gangen heb je dan een blad.
Bijlagen
Airfoil Gö 711-12% for c = 150 mm.pdf
Gö 711-12% profiel
(71.42 KiB) 237 keer gedownload
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door JantjeV8 »

Oregon Pine, vuren, grenen, e.d. is 'langdradig' hout. Ik kan me voorstellen dat die lange vezels de centrifugaalkracht goed binnen weten te houden. Maar als je met veel zorg zo'n wiek produceert, hoe vormvast blijft dat ding als het een jaar in weer en wind heeft gestaan?

Qua geluid weet ik nog, uit de tijd dat ik met modelvliegen bezig was, dat de vorm van de propeller ontzettend veel de herrie bepaalde. De 2-bladige props die als het ware 1 rechte lijn over de middenas vormden maakten altijd veel herrie. De props die van tip naar tip als een 'sinus' door de middenas gingen waren veel stiller.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Adriaan Kragten »

Er hebben bij mij in het verleden diverse molens met houten constante koorde bladen gedraaid. Zelfs de VIRYA-4.2 die een ontwerpsnellopendheid van 8 heeft was niet erg luidruchtig. Stalen bladen met een 7.14 % gewelfd profiel maken te veel lawaai als de ontwerpwindsnelheid hoger dan 5.5 gekozen wordt. Ik gebruik altijd een goede kwaliteit tropisch hardhout zoals teak, meranti of mahony. Dit trekt niet en het is zo sterk dat er weinig kans is dat de dunne achterkant afbreekt tijdens het schaven of tijdens transport. Ik heb de bladen altijd behandeld met twee lagen epoxy van het West System dat ook in de botenbouw gebruikt wordt en daarop nog twee lagen aluminiumverf tegen UV- straling en voor meer weerstand tegen slijtage door regen en hagel. Het voordeel van epoxy is dat het absoluut waterdicht is en dat de bladen daardoor niet gaan trekken omdat er vocht in trekt. Als de bladen zo behandeld zijn dan gaan ze ongeveer 10 jaar mee. Als je een te lichte en dus te zachte houtsoort gebruikt dan kunnen er door hagel deuken in geslagen worden. Bedekking van het hout met een glasmat en epoxy verhoogt ook de sterkte en slijtvastheid maar het beïnvloed de profielvorm vooral bij de dunne achterkant.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door JantjeV8 »

En wieken helemaal van polyester? Wellicht op het opnamepunt met aluminium verstevigen. Dus een mal maken, matje er in, hars er op soppen en nadien netjes glad schuren en aflakken.
Plaats reactie