Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 »

Er zijn nog een aantal technici bezig met de bouw van windgeneratoren in NL met aktieve bladverstelling.

Marijn Innotech Ontwerp dmv Solid-Works. http://www.fieldlines.com/index.php/topic,146381.0.html

De Gewiekste ontwerpt al jaren molens met verstelbare wieken . http://www.gewiekste.nl/

De uitdaging bij ons is gebruik te maken van besturing dmv een Micro-controller .

We maken zelf onze Rotorbladen en Generatoren ,hierbij houden we rekening dat de rotordiameter

de juiste afmeting heeft tot het vermogen van de generator.

Via dit forum hopen we molenbouwers te vinden die hier ook mee bezig zijn of het van plan zijn.

- Frans -
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator

Bericht door m.bouwer »

Hallo Frans,

Wellicht dat we molenbouwers gaan ontmoeten
bij de Aeolus windwagenraces in Den Helder a.s. woensdag t/m zaterdag. ( 22 t/m 25 augustus 2012 )

Groet Rinus
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door kockie »

Verplaatst naar zelfopwek, met dank aan Chicken Power voor het melden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator

Bericht door m.bouwer »

Windmolen vrienden,

We zien het zelfbouwen van een molen als het maken van een mooi maar ingewikkeld werkstuk,
dat daarna energie uit de wind kan gaan genereren.

We willen graag contacten en samenwerking om de laatste technieken, toegepast in professionele molens,
te "vertalen" naar werkende modellen.

met vriendelijke groet
Rinus
http://www.gewiekste.nl
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Windgenerator

Bericht door DIY »

Ook op diverse internationale forums is veel informatie te halen over zelfbouw.
bijv. http://www.fieldlines.com
Het topic: active pitchcontrol van Midwoud uit Nederland valt mij op.
Do
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door omweg »

Ik ben zeker geen super vakman maar ik vind het bouwen van het Hugh piggot (otherpower) concept molen niet echt ingewikkeld dit is nml een low tech concept met een behoorlijk goede opbrengst waarbij alle complicerende onderdelen achterwegen zijn gelaten maar het grootste deel van de energie uit de wind wordt geoogst.
Ik moet hierbij direct toegeven dat de ideale molen nog niet uitgevonden is en dat er dus zeker nog verbeter punten gevonden moeten worden. Het is daarom zeker de moeite waard om informatie uit te wisselen zodat zelfbouwers een steeds betere molen kunnen bouwen.

Ik richt mij op dit moment op het maken van de stator en rotor van het bovengenoemde ontwerp omdat de gebruikte neodymium magneten erg gevoelig voor corrosie zijn is het noodzakelijk deze te beschermen. De handleiding van Hugh Piggot gaat hierbij uit om de rotor met polyester te bekleden. Mijn ervaring met polyester is dat dit een slechte hechting met staal heeft ook als je eventueel een primer gebruikt daarom ben ik overgestapt naar epoxy hars met een trage harder. De tijd moet nog leren hoe dit zich over langere tijd houdt.
Een ander probleem bij het gebruik van kunststof is het insluiten van luchtbelletjes, dit doet zich zowel voor bij de stator als rotor. Bij de rotor heb ik dit voor een groot deel kunnen vermijden door centrifugaal te gieten.
centrifugaal.jpg
Dit geeft nog niet het perfecte resultaat, er blijven toch kleine luchtbelletjes zitten, de rotatie snelheid zou waarschijnlijk nog verder omhoog moeten. Op de forumdag kreeg ik een suggestie van CP om het eens met vacuum te proberen. Dit staat nu dus op het programma om te gaan proberen, ben nu nog bezig met vooronderzoek de vragen die ik nog moet beantwoorden zijn:
-hoeveel vacuum heb ik nodig, is een koelkast motor voldoende?
-hoeveel tijd heeft het vullen van de mal nodig, dit ivm de droogtijd van de hars?
-waar laat ik de hars in de mal komen (boven of onder)?
The planet of my dreams is bulging at his seems
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Windgenerator

Bericht door DIY »

Hi Omweg,

Zo te zien deskundigheid in composiet:

http://www.fieldlines.com/index.php/top ... 3ae2186ab2

Groet Do
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator

Bericht door m.bouwer »

Windenergie is booming. Ook in onze contreien.
Waarom laten tot nog toe weinig techniekers zich verleiden tot het bouwen van een kleine molen
om zo deel te nemen aan een wereldwijde hobby?
Rinus
Bijlagen
zelfbouw.jpg
zelfbouw.jpg (2.54 KiB) 17325 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator

Bericht door pelletpower »

De getoonde ontwerpen met bladverstelling spreken me enorm aan. Voorlopig ben ik druk doende lopende projecten af te ronden. Daarna komt een wkk aan de beurd. Tenzij iemand met de juiste argumenten komt, dan zal ik deze niet in de wind slaan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator

Bericht door Dutch John »

omweg schreef: Ik richt mij op dit moment op het maken van de stator en rotor van het bovengenoemde ontwerp omdat de gebruikte neodymium magneten erg gevoelig voor corrosie zijn is het noodzakelijk deze te beschermen. De handleiding van Hugh Piggot gaat hierbij uit om de rotor met polyester te bekleden.
De eerste rotor heb ik met epoxy ingegoten. Vond de hechting aan het staal matig, want gemorst hars liet zich er eenvoudig aftikken, waarbij je in eerste instantie aan de verkleuring kunt zien dat de aanhechting loslaat. De tweede rotor is niet ingegoten, maar elke magneet kreeg rondom een dikke rups autoruitenkit. Rotors en stator zijn behandeld met teer en vet. Het is een smeerzooi en ziet er niet uit, maar als ergens een spleetje of gaatje vrijkomt, dan zuigt het zich vol met vet ipv water. Een jaarlijkse nabehandeling met dubbel 0 vet om de zaak bij te houden. Houdt nu twee jaar zonder problemen.
pelletpower schreef:Tenzij iemand met de juiste argumenten komt, dan zal ik deze niet in de wind slaan.
Die kan ik je geven:
-Een Piggott turbine bouw je in minder dan 60 uur als je alle materialen eenmaal verzameld hebt. Ik zou altijd met een simpele Piggott beginnen om ervaring op te doen en niet gelijk op de heilige graal van wiekverstelling inzetten.
-Iedereen die een beetje handig is en netjes werkt, kan een succesvolle turbine bouwen.
-Een turbine vraagt op wat onderhoud na, alleen om vooraf geïnvesteerde tijd en materialen. Geen brandstofkosten.
-Een kleine turbine levert niet veel, maar gaat ook door als je er niet bij bent. Een WKK vraagt om een regelmatig inspectierondje.
-De materiaalprijs per Wp ligt op hetzelfde niveau als zonnepanelen. In onze windarme streek is de opbrengst per Wp ongeveer gelijk aan zonnepanelen. Men stort zich massaal op zonnepanelen, dus waarom geen kleinschalige windenergie. Zeker voor autonome systemen is het een welkome winteraanvulling.
-Het is gewoon een intrigerend ding. Je kan er uren naar kijken. Zelfs na jaren.

Enige obstakels die ik kan verzinnen, zijn de aanvraag van een bouwvergunning en het feit dat je vrij moet wonen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator

Bericht door pelletpower »

Ok, dat klimkt niet zo slecht. De kW prijs voor een zelfbouw zal dan ongeveer 1,2 euro/W zijn? Voor een molentje wat ik in gedachte heb zal dat dan 3000 worden. Zijn dan ook dezelfde problemen met de omvormer te verwachten?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator

Bericht door Dutch John »

Ik was voor turbine en mast 850 euro aan materialen kwijt. Drie meter wiekdoorsnede/800 watt generator. Welke omvormerproblemen bedoel je? In het algemeen kun je stellen dat alle elektronica gevoelig en van relatief korte levensduur is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator

Bericht door m.bouwer »

Voorstel:

Laten we een zelfbouw topic openen en uitgaan van een professioneel ontwerp.
Iedereen die dat wil kan een eigen molen meebouwen.
Low budget.
Knelpunten lossen we samen op; er is hier kennis genoeg op het forum aanwezig.

met vriendelijke groet,
Rinus
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door kockie »

We kunnen dan meteen een animo-check doen voor een zelfbouw workshop/bijeenkomst om eventuele knelpunten en geniale ingevingen uit te wisselen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windgenerator

Bericht door omweg »

Een windmolen is naar mijn ervaring voor de juiste windlocaties (ten westen van utrecht en ten noorden van assen) zeker de moeite waard zie de windkaart voor de gemiddelde wind snelheid. Voor mensen die echt willen experimenteren is de oplossing van een bladverstelling een optie als je gewoon wilt profiteren met minimale investering en onderhoud kies dan voor een low tech oplossing die ook de meeste energie oogst voor de minste inspanning.
Vergunning kun je volgens mij omzeilen door er een machine installatie van te maken, plaats windmolen op aanhanger of container en het is geen vaste opstelling meer maar een machine installatie. Buren zijn volgens mij de lastigste obstakels, als deze gaan klagen dan moet de gemeente wel ingrijpen.

DJ is een heel spitse inkoper, ik heb de molen inclusief bedrading ongeveer voor 1500 euro gebouwd, de kosten van zelfbouw zijn dus erg afhankelijk van je netwerk en je inkoop kwaliteiten. Naast deze kosten komen nog de prijs voor netkoppeling of een accu systeem.

De rotor behandelen met teer en vet is een mooie oplossing.
Blijft het probleem (tussen aanhaling tekens) om de stator zonder luchtbellen te gieten, omdat dit een excentrisch werkstuk is lijkt mij het centrifugaal gieten lastig vandaar dat ik de tip van cp verder aan het uitwerken ben om dit met vacuüm te gaan doen.

Rest dus de vraag wie zou er aankomend voorjaar een Hugh Piggot molen willen bouwen onder begeleiding van mensen met ervaring?
The planet of my dreams is bulging at his seems
Plaats reactie