Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Standpunten t.a.v. het Seminar?

Reageren kan ook onder pb of
bouwer.m (at) planet.nl
Laatst gewijzigd door m.bouwer op 04 apr 2014, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door omweg »

Het grote gevaar wat volgens mij dreigt bij dit soort ontwikkelingen is dat de ISO terreur de do it yourself (DIY) ontwikkelingen in de kiem smoort omdat alleen turbines met een duur certificaat wordt toegelaten voor een vergunning aanvraag. Dus suggesties hoe een garantie voor een veilige, geluidsarme etc windmolen gewaarborgd kan worden zonder dat zelfbouwers geconfronteerd worden met hoge keurings- (certificering) kosten zijn van harte welkom.

Mijn gevoel is dat deze ontwikkeling zowel positieve als negatieve gevolgen kent;
positief is dat er een standaard kan ontstaan hoe een vergunning aangevraagd moet worden en onder welke voorwaarden deze vergunning verleend moet worden. Nu ligt het aan de willekeur van de gemeente of er een vergunning verleend gaat worden.
negatief is dat commerciële bedrijven geregeld krijgen dat alleen molens die gecertificeerd zijn in aanmerking komen voor een vergunning aanvraag. Deze certificering kan los staan van de prestatie zodat het zelfs voor de consument geen garantie is voor een molen die de moeite van investering waard is.

Dus ideeën hoe deze ontwikkeling voor de zelfbouwer ook positief kunnen zijn zijn van harte welkom.
Hier wat linken naar de huidige stand van zaken:
provincie limburg
gemeente Wychen
NWEA
ministerie
The planet of my dreams is bulging at his seems
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Maak je niet te druk over certificering. Dat houdt ons allemaal aan de gang met werk creeeren. En mocht het noodzakelijk zijn, dan kan er altijd een oplossing gevonden worden dat de desbetreffende sticker gekocht wordt, iedereen blij.
Mocht ik ooit nog tijd hebben voor een molen, dan plaats ik die. Mocht vervolgens een ambtenaar daar problemen mee hebben, dan zorgt ie maar dat het papierwerk in orde komt. Daarvoor teert hij van mijn zak. Ook weer iedereen blij.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door kockie »

Over de/een mast.
Benthuis was gisteren even niet thuis, maar bij mij om wat glas te snijden. Daar kwamen we aan de praat over windmolens. Hij wist mij te vertellen dat antennemasten die op een opstelling staan boven de grond, verzwaard met (bijvoorbeeld) stelcon platen vergunningvrij waren. Zou dat ook gelden voor een windmolenmast van 15 meter? Heeft iemand ervaring met benodigde materialen voor een dergelijke constructie? Dat lijkt me nuttig om te weten voordat er een constructeur op wordt losgelaten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Het gaat om demontabel/transportabel zijn. Hier is geen vergunning voor nodig. Op het moment dat een mast op een stelconplaat gemonteerd is, ben je volgens mij gewoon vergunningsplichtig.
Maar waar maak jij je druk om Kockie. Denk je nou werkelijk dat je problemen krijgt als je een oude (zend)mast gebruikt? Geen haan die er naar kraait. Als de buren niet mopperen blijft de zaak gewoon staan.
En als ze wel mopperen laat je de zaak staan totdat alles hoog oploopt. Ontruiming bla bla. Een uur voordat de ploeg komt gooi je de zaak plat en een dag later weer omhoog. Procedure van een jaar weer opnieuw en blabla. Een ambtenaar die zijn tijd nog een beetje zinnig wil besteden zie je niet meer.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Dutch John »

Ik ben een andere mening toegedaan. Normaal trek ik ook m'n eigen plan, maar zo'n turbine staat mooi in de kijkert. Het is geen schuurtje. Geheid dat je achteraf daarover gezeur krijgt. En dat zijn die paar tientjes legeskosten niet waard.

Ik zou het dus even navragen bij de gemeente. De mast is misschien vergunningsvrij als antennemast, maar misschien niet als drager van een windturbine. Ik dacht slim te zijn door de turbine te plaatsen op een verrijdbare bouwlift. Dat werkt dus zo niet... Zo moeten turbines bijvoorbeeld een bepaalde minimale afstand vanaf een woning staan. Je mag dan het perceel waar de turbine overal kan staan gaan intekenen op de vergunningsaanvraag.

Gewoon bellen en vragen wat mag. Mag je 10 meter hoog, dan vraag je voor 10 meter aan. Met het vervolg kun je daarna flexibel omgaan. Geef lage bouwkosten op. Voor zelfbouw accepteerde de gemeente hier 750 euro. "Tsja, hergebruik van materialen past nu eenmaal bij een dergelijk project, meneer..."

Bij mij is achteraf niemand meer komen kijken van bouw- en woningtoezicht. En je wilt die lui niet op voorhand op bezoek, omdat je geen vergunning hebt. Stel de constructie komt niet helemaal goed over. Dan mag je sterkteberekeningen gaan overleggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door kockie »

Als je de stelconplaten op een frame legt dan? Dan is het toch demontabel?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Dutch John »

Een bouwlift is zelfs verrijdbaar. Toch heb je een vergunning nodig op het moment dat er wieken aan hangen. Wat is het punt om een telefoontje met de gemeente te plegen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Wat is het punt
Een ietwat verstoorde relatie en goed voorbereid willen zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

In 1980 had een zelfbouwer bij de Gewiekste deze oplossing bedacht.
Olievaatjes gevuld met stalen ponsdoppen als wielen.
Bijlagen
molen mobiel.jpg
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door pelletpower »

Lachen!
Een goede verstandhouding met de gemeente is natuurlijk belangrijk. En als je de papierwinkel een keer niet in orde hebt is het natuurlijk belangrijk dat je een controleur met open vizier en vriendelijk tegemoet treedt (dan zorg je ervoor dat de situatie niet ontaard in burgertje pesten). Dan worden de meeste dingen in alle redelijkheid opgelost. Als je denkt dat die mast er volgens bestemmingsplan moet kunnen staan, gewoon zetten of een beetje creatief zoals hierboven.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Tim »

pelletpower schreef:burgertje pesten.
Dit is makkelijk te voorkomen. Je moet je aan de betreffende ambtenaar gaan binden, persoonlijk, vriendelijk, enthousiast. En je wilt nogal regelmatig met hem of haar om tafel, dan zul je versteld staan wat er kan.

Persoonlijk contact werkt. En ze moeten je te woord staan, gebruik dat.

Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Jan. »

De kippen en de overheid moet je niet op je erf hebben.
Ze pikken en krabben overal in en scheiten overal op.

Een overheid zonder gerechtigheid is gewoon een roversbende.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door Dutch John »

Ik ben het met Tim eens, vroeg of laat krijg je een keer met die lui te doen. Dan kun je beter eerlijk en enthousiast zijn. We hadden vorig jaar een milieucontroleur over de vloer. Best wel iemand die begaan is met het milieu, ook privé. We konden het dus wel vinden met elkaar. En toen hij vertrok, stapte hij waarschijnlijk met een behoorlijk schuldgevoel in zijn.... auto.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door m.bouwer »

Dus wat we wensen zijn kleine zelfbouw molens die voldoen aan alle eisen die ook gesteld worden aan gecertificeerde molens.
Het zou een ontwerp kunnen zijn van zelfbouwers die vanuit hun verschillende disciplines elkaar vinden in samenwerking.

En is Ecologie & Energieforum niet de plaats bij uitstek waar zo'n samenwerking op niet commerciële basis zou kunnen ontstaan?
Bijlagen
windmolen professioneel.jpg
windmolen professioneel.jpg (52.62 KiB) 2587 keer bekeken
Plaats reactie