Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

midwoud1

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Bericht door midwoud1 » 19 jan 2014, 13:45

Het hangt ervan af hoe de furling (moment van uit de wind draaien ) is afgesteld.
Een 1800 mm diam molen levert zonder probleem 350 Watt.
Het kan gebeuren dat er pieken zijn van 750 Watt tijdens storm.

M.Bouwer en ik hebben deze ervaring ook met 3 meter molens . ( 800 - 1000 Watt )
Wij maken gebruik van automatische pitch-control.
Hierbij wordt het toerental nooit meer te hoog .
Voordeel : Geen overbelasting op wieken en mast.
Stator vd generator wordt niet oververhit.
Accus worden niet overladen ( gas vorming )
Inverter 24 V --> 230 V schakelt niet uit bij te hoge laadspanning.
Bij harde storm .. Wieken in vaanstand ( de veilige rem )

pelletpower

Bericht door pelletpower » 19 jan 2014, 14:25

Lijkt me leuk als test de verlichting in de werkplaats off grid te maken. Een windmolen-zonnepanelen-accusetje lijkt me mooie combi. De belangrijkste reden die me weerhoudt, is de angst van afbrekende wieken dia dan vervolgens de panelen doorboren. Is dit reeel of goed te ondervangen?

omweg
Contacteer:

Bericht door omweg » 19 jan 2014, 18:03

Mijn ervaring met afbrekende wieken is dat een houten wiek versplintert, zeker als je ceder hout gebruik. Bij kunststof wieken kunnen het vliegende objecten worden. Maar een goed beveiligde molen levert geen problemen op.
Vorig jaar heb ik een vogel in de wieken gehad deze heeft een wiek doen versplinteren lang geleden heb ik met pvc buis wieken gewerkt deze was door vermoeidheid gebroken en heb ik later als object terug gevonden vandaar mijn voorkeur voor houten wieken. Makkelijk te maken en veiliger dus.
The planet of my dreams is bulging at his seems

Dutch John

Bericht door Dutch John » 20 jan 2014, 07:06

midwoud1 schreef: Accus worden niet overladen ( gas vorming )
Inverter 24 V --> 230 V schakelt niet uit bij te hoge laadspanning.
Daar heb je toch de spanningsregelaar en dumpweerstanden voor? Of laat je die weg en regelt de pitch control de laadspanning?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

midwoud1

Bericht door midwoud1 » 20 jan 2014, 13:34

Door het beheersen van het toerental is er geen te hoge laadspanning meer, waardoor de inverter zich uitschakelt.
Wel komt de laad spanning nog boven de gasspanning 28 Volt.
Als dat te lang duurt schakel ik het wieken toerental handmatig terug .
De batterij-bank is nog beperkt van amperage .
Het generator vermogen is in feite te groot voor de batterij bank 24 V ..230 Amp.
Het is wel de bedoeling om het te regelen via de Arduino , deze heeft genoeg in- en uitgangen om dat te doen , het kan ook gaan overschakelen naar dumpload weerstand of heet water boiler.
Daar moet nog een stukje software op aangepast worden.

Ik heb ooit wel een charge-controller gebouwd volgens het schema Piggott.
Maar de weerstanden waren niet zwaar genoeg en de molen moest er om lachen.
Omdat het hier nogal vaak hard waait vind ik het riskant om Rpm af te remmen met kortsluit schakelaar of zware weerstanden waardoor de stator te heet kan worden.

Groeten - Frans -

xychix

Bericht door xychix » 20 jan 2014, 14:08

midwoud1 schreef:Door het beheersen van het toerental is er geen te hoge laadspanning meer, waardoor de inverter zich uitschakelt.
Wel komt de laad spanning nog boven de gasspanning 28 Volt.
Als dat te lang duurt schakel ik het wieken toerental handmatig terug .
De batterij-bank is nog beperkt van amperage .
Het generator vermogen is in feite te groot voor de batterij bank 24 V ..230 Amp.
Het is wel de bedoeling om het te regelen via de Arduino , deze heeft genoeg in- en uitgangen om dat te doen , het kan ook gaan overschakelen naar dumpload weerstand of heet water boiler.
Daar moet nog een stukje software op aangepast worden.

Ik heb ooit wel een charge-controller gebouwd volgens het schema Piggott.
Maar de weerstanden waren niet zwaar genoeg en de molen moest er om lachen.
Omdat het hier nogal vaak hard waait vind ik het riskant om Rpm af te remmen met kortsluit schakelaar of zware weerstanden waardoor de stator te heet kan worden.

Groeten - Frans -
ik heb op dit moment 2 chargecontrollers op basus van arduino.

een UNO die nu ~ 1/2 jaar in een buitenhuisje zit icm een voltage divider en een relay.
Deze schakelt enkel een relay om bij 15.4 en weer om bij 12.4

Dit gebruik ik om mijn zonnepaneel aan/af te laten slaan. Ook stuurt dit relay weer een volgend relay die een dumpload op mijn molen zet (maar de molen is nu niet aangesloten, niet relavant voor dit topic).

Daarnaast heb ik op mijn test accu een arduino pro mini (chinese kloon, erg klein) met daarop een voltage divider en een 20A DC current meter. De software doet in principe nog het zelfde alleen deze print ook elke ~1 seconde de actuele waarden naar de seriele poort zodat ik er een laptop (of ander klein pctje, beagleboneblack) aan kan hangen en mooie grafiekjes kan tekenen en waardes kan opslaan.

Ik wil de broncode best met je delen (PM bij interesse)

Dutch John

Bericht door Dutch John » 20 jan 2014, 15:42

midwoud1 schreef: Wel komt de laad spanning nog boven de gasspanning 28 Volt.
Accu's moeten wel hun laadcyclus afmaken. Daar hoort ook de absorbtiecyclus van 29,5-30 volt bij. Matige accu's knappen weer op als je ze maar vaak genoeg 30-31 volt laat zien (in geval van een 24 volt systeem). De zweep erover bij luie accu's.

Ik gebruik overtollige wind -als de accu's vol zijn- om de reserve accu's eens flink te laden. Kortsluitschakelaar durf ik niet te gebruiken bij harde wind. Dan strijken we voortijdig de mast; nu appeltje-eitje na wat aanpassingen. Binnen 10 minuten gedaan. Gemiddeld waait het hier éénmaal per jaar te hard. Dienovereenkomstig plannen we dan onderhoud en inspectie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

midwoud1

Bericht door midwoud1 » 21 jan 2014, 19:36

ScreenShot253.jpg
Active Pitchcontrol
Windgenerator met automatische aktieve wiekverstelling.
In bedrijf sinds 2011.
Een tweede ontwerp is in voorbereiding.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 21 jan 2014, 20:17

Vinger oefening...

Ik heb al een tijd mee zitten lezen en wordt onderhand een beetje opgewonden van het idee van een simpele windmolen.
We hebben het hier al vaker over een workshop gehad. Ik zie het wel zitten om een kleine workshop/bouwdag te organiseren en samen bijvoorbeeld een demo-model te bouwen... (eventueel uit voorbereide onderdelen?)

Wat is haalbaar in een weekend? Ik zou voor mezelf echt een simpel klein dingen willen maken.
Puur omdat ik mechanisch niet de meest handige ben. Voor mn buitenverblijf is een kleintje ook voldoende.
(wil hier met een zonnepaneeltje en molen in een 12V systeem uit kunnen)

Ben benieuwd hoeveel animo hier voor is!
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Dutch John

Bericht door Dutch John » 22 jan 2014, 09:21

Haal je niet in een weekend. Eén wiek schaven kost een halve dag, als je secuur werkt. Wieken samenstellen en balanceren een paar uur. Schilderen kan later. Zaag- en laswerk van het turbineframe ook een halve dag. De mast hangt af van de constructie. Magneetschijven een paar uur als je ze niet ingiet. Stator inclusief spoelen wikkelen ook gauw een halve dag als de mal voorbereid is. Dan wachten tot het voldoende hard is. En dat alles door een geoefend persoon, die door kan werken. En dat kan niet, want er moet ook uitleg gegeven worden. Tel op een dag of vier als je van alle aspecten wat mee wilt krijgen.

De berekening van het systeem begint met de energievraag en hoe vaak je aanwezig bent. Als je maar zelden in je buitenverblijf bent, is een turbine misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing, tenzij je een groot accupakket neerzet. Bovendien moet je bij storm in de buurt zijn.

Groet,
DJ

midwoud1

Bericht door midwoud1 » 22 jan 2014, 12:07

Dutch John heeft gelijk.
Een workshop zoals Hugh Piggott en de Dan's van Otherpower ,dat duurt meerdere dagen.
Een goede voorbereiding van materiaal en gereedschap en werkruimte is noodzakelijk .
Tevens een ervaren molenbouwer die instructies en uitleg geeft.
Wat voor alternatief hebben we anders ?
Een gezellige praat bijeenkomst van molenbouwers (aspirant en ervaren ) in een café met open
internet en groot beeldscherm.

Voor collega Benthuis op het buiten verblijf , een zonnepaneel , 12 Volt accu en evt. een kleine Rutland wind generator (zoals op zeiljachten ) welke je opzet wanneer je er bent en weghaalt als je er niet bent.
Groeten - Frans -

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 22 jan 2014, 14:12

Ok tot zover de onmogelijkheden...
(sorry ben wat gefrustreerd)

Is het een idee om een bijeenkomst te doen om wat ideeën te bundelen en te kijken wie er nog meer met concrete plannen rondloopt?
Kunnen we vanaf daar misschien een paar bijeenkomsten plannen met een tussenpoos voor de nodig huisvlijt...
In een puur informatieve bijeenkomst zie ik niet veel nut, informatie uitwisselen kan m.i. ook wel via dit medium.
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

xychix

Bericht door xychix » 22 jan 2014, 14:38

midwoud1 schreef:Dutch John heeft gelijk.
Een workshop zoals Hugh Piggott en de Dan's van Otherpower ,dat duurt meerdere dagen.
Een goede voorbereiding van materiaal en gereedschap en werkruimte is noodzakelijk .
Tevens een ervaren molenbouwer die instructies en uitleg geeft.
Wat voor alternatief hebben we anders ?
Een gezellige praat bijeenkomst van molenbouwers (aspirant en ervaren ) in een café met open
internet en groot beeldscherm.

Voor collega Benthuis op het buiten verblijf , een zonnepaneel , 12 Volt accu en evt. een kleine Rutland wind generator (zoals op zeiljachten ) welke je opzet wanneer je er bent en weghaalt als je er niet bent.
Groeten - Frans -
Precies waar ik ook naartoe probeer te werken.
Als ik er niet ben ligt er 1x70Wp, perfect voor accu onderhoud.
Als ik er wel ben ligt er 270Wp zon en hopelijk binnenkort ook nog een werkende wind generator voor de donkere winter dagen.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 22 jan 2014, 15:17

benthuis schreef: Kunnen we vanaf daar misschien een paar bijeenkomsten plannen met een tussenpoos voor de nodig huisvlijt...
Dat was ook wat in mij opkwam. Meerdere weekenden of zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 22 jan 2014, 20:32

Bij meerdere weekenden zal het lastig worden voor een aantal om elke keer aanwezig te zijn...
(mij zal het iig niet lukken)
Maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn.
Ik wil wel zorgen dat het ea gefilmd wordt, zodat we er een verslag van kunnen maken voor diegene die iets missen.

Plaats reactie