Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door JantjeV8 »

De kriebel wordt steeds groter en bijna niet meer te onderdrukken, het zal er toch van gaan komen dat ik een windmolentje achter in de wei ga zetten....
Alleen van stroom weet ik niet veel af. Wel dat zonnepanelen maar een uur of 8 opbrengen terwijl het 's-nachts ook gewoon door waait.

Als ik de specs van zo'n ding lees staat er vaak (bijvoorbeeld) 700wPiek/350 of zoiets. Hoe moet ik dat lezen.

Hoe krijg je enigzins een opbrengstberekening gemaakt?
Vanaf wat voor vermogen moet je iets aan je energieleverancier melden?

Op de plek waar ik zo'n inverter in het stopcontact wil steken, heb ik een 220V groep die ik van een krachtgroep heb afgenomen, werkt het dan ook nog steeds?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door kockie »

Ehh, niet om je idee de kelder in te jagen, maar lees dit even: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 1&start=15

Zonnepanelen zijn met kWh geproduceerde stroom een stuk goedkoper en onderhoudsarmer. Een windmolen is natuurlijk wel een mooi ding en een mooi stukje techniek (ik wil er zelf ook ooit 1; heb al een 15 meter mast).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door Dutch John »

Allereerst: informeer eerst bij de gemeente wat mag. Het is toch een opzichtig ding. Bouwvergunning was hier niet zo'n probleem, milieumelding had meer voeten in de aarde.

Ten tweede: je kan het best een keer hier komen kijken naar een werkend autonoom systeem. Bovendien lijken we een voorliefde voor dezelfde motoren te hebben....

Het vermogen van een windturbine is nogal wisselend. Alles tussen nul en tweemaal het nominale vermogen. Opbrengstberekeningen hangen af van de gemiddelde windsnelheid ter plaatse (tabellen), de omgeving (obstakels), de hoogte en de wiekdiameter.

Netgekoppelde omvormers voor windturbines zijn niet dik gezaaid. Maar wel te vinden. Verder is het gelijk aan zonnepanelen. Meer dan 600 Wp vermogen vraagt om een eigen groep. Als de meter niet zelf saldeert, moet je de netbeheerder informeren, zodat die een terugleveruitlezing kan instellen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Ehh, niet om je idee de kelder in te jagen, maar lees dit even: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 1&start=15

Zonnepanelen zijn met kWh geproduceerde stroom een stuk goedkoper en onderhoudsarmer. Een windmolen is natuurlijk wel een mooi ding en een mooi stukje techniek (ik wil er zelf ook ooit 1; heb al een 15 meter mast).
Inderdaad, je moet het niet doen om aan te verdienen. Dat lukt niet met een kleine windturbine in het binnenland, maar wel met zonnepanelen. Zie het als een leuke hobby.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Zie het als een leuke hobby.
Dat lijkt het mij wel, heb alleen eerst nog een stuk of wat andere projecten af te werken (waaronder opruimen ja)
.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door JantjeV8 »

Verdienen ga je er niks mee doen, als het ding de meter maar afremt.

Investering/baten, tja, installeren doe ik zelf, dat kost me niks. Aanschaf is wat anders. Wel heb ik zo hier en daar ook al wat 2ehands propellors met dynamo aangeboden gekregen. En dan is de aanschaf ineens veel aantrekkelijker. Wat kan er mis aan zo'n ding? Paar nieuwe lagertjes er in zal zo'n probleem ook niet zijn.
Ook heb ik eens in Duitsland in zo'n grote mega-bouwmarkt van die kant-en-klare pakketjes zien liggen, hartstikke betaalbaar. Die handel zit daar toch anders in elkaar als hier.

Het ding zal vanaf de straat zomaar niet zichtbaar zijn, ga geen 20 meter de lucht in, zal hooguit een meter of 7-8 zijn. Hij zal vanuit het westen hartstikke vrij staan, alleen noorden is wat meer beletsel maar ook niet al te dicht bij. Ik weet ook dat de rendementen uit de folders schromelijk overdreven zijn.
Maar stel, even hartstikke willekeurig, ik neem de swea750, zie www.swea.nl, hoeveel kW gaat dat ding mijn jaarverbruik terugbrengen?

Nog wat oppervlakkiger:
Is zo'n generator te vergelijken met een elektromotor? Als ik die op een paal zet, zo'n inverter er tussen knoop, of is dat te makkelijk?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door Dutch John »

Opbrengsttabelletje van Hugh Piggott:
monthlykwh.jpg
Voor het binnenland en 7-8 meter hoogte is 3 m/s reëel.

Alleen knopen en schroeven (plug and play) kan, maar komt met een prijs. Dat heeft niets met hobby en zeker niet met terugverdienen te maken. Zelfbouw met veel geïnvesteerde vrije tijd drukt de kosten aanzienlijk. Moet je natuurlijk wel hobby in hebben. Maar ook dan moet je denken aan terugverdientijden van 20 of meer jaar. Als er niets stuk.

Groet,
DJ
Als het zo succesvol zou zijn, had iedereen zo'n ding in de achtertuin.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Begint toch tijd te worden voor een windpaal

Bericht door JantjeV8 »

Dat hobbieen komt toch wel, moet ergens mee beginnen, niet dan?

Dus een ca700W molen, heeft na een jaar ongeveer 300kWh opgeleverd. Niet echt schokkend veel. Autonoom draaien is nog ver weg. Heb daar ook nog een stal met een schuin dak, ruim 20m2, kunnen we ook nog wel wat mee. Stof tot nadenken in elk geval.
Plaats reactie