Transformator met windturbine

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Transformator met windturbine

Bericht door omweg »

Omdat mijn tweede turbine zo'n 40 meter van mijn accu's komt te staan ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van het opwekken met een hoger voltage (als ik de spoelen setting voor netkoppeling gebruik bij het Piggot concept dan zal deze tussen 140 en 340 volt genereren drie fasen leveren) en het daarna transformeren en gelijkrichten naar de accu spanning van 24 volt (deze uitwerking heb ik op de site van blueEnergy gezien). Omdat ik niet veel kennis van elektronica heb blijf ik met een aantal vragen zitten.
Als ik een drie fasen transformator gebruik kan ik dan gewoon lineair rekenen, aantal wikkelingen primair/secundair is dat dan gelijk aan spanning primair/secundair?
Hoe zit het met de frequentie, normale transformator gebruik werkt bij 50 herz de turbine zal een veel lagere frequentie leveren?
Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

Peter
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Transformator met windturbine

Bericht door Chicken Power »

Ha Peter, ik zie dat deze post blijft hangen. Is niet volledig mijn ding, ben wel bekend met deelaspecten. Wellicht haakt er nog iemand aan!
omweg schreef:Omdat mijn tweede turbine zo'n 40 meter van mijn accu's komt te staan ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van het opwekken met een hoger voltage (als ik de spoelen setting voor netkoppeling gebruik bij het Piggot concept dan zal deze tussen 140 en 340 volt genereren drie fasen leveren) en het daarna transformeren en gelijkrichten naar de accu spanning van 24 volt

Ja, schiet mij iets van een berg en Mohammed te binnen.
omweg schreef: (deze uitwerking heb ik op de site van blueEnergy gezien).
Tip, maak er in het vervolg gelijk een werkende link van! Mensen moeten dat toevallig net weten, ik ga er niet eens meer naar zoeken.
omweg schreef:Omdat ik niet veel kennis van elektronica heb blijf ik met een aantal vragen zitten. Als ik een drie fasen transformator gebruik kan ik dan gewoon lineair rekenen, aantal wikkelingen primair/secundair is dat dan gelijk aan spanning primair/secundair?
Elektronica is dus ook niet mijn ding, maar waar je het hier over hebt is nog gewone elektrotechniek. Het antwoord is grofweg ja. Denk maar aan die experimenten op school met de losse spelen over de kern. Voor de optimalisatie van het rendement maakt gebruikte draad dikte natuurlijk ook wat uit.
omweg schreef:Hoe zit het met de frequentie, normale transformator gebruik werkt bij 50 herz de turbine zal een veel lagere frequentie leveren?
Jij bouwt die molen, dus zou je alles van die frequentie moeten weten. Nu weet ik dat het ook wel is heel zachtjes waait dus dat kan die molen dan ook doen. Je moet hem dus met een dermate aantal poolparen ontwerpen dat je frequentie bij de laagste windsnelheid zeker niet onder de 40 tot 45 Hertz gaat zakken. De verliezen in de trafo worden dan enorm.
omweg schreef: Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?
Ik denk dat het een beter idee is om de spanning van je generator zo hoog mogelijk te krijgen. Je kunt dan met relatief dunne koperdraden een grotere afstand met minder verliezen overbrengen. Net zo als bij het echte hoogspanningsnet. En bij je accubank pas gaan gelijkrichten.


Groet, Cp

Edit: quote's gefikst
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 jul 2011, 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Transformator met windturbine

Bericht door Dutch John »

Het enige bezwaar, dat ik zie bij het opwekken van een hoge turbinespanning is de isolatie. De spoelen en aansluitdraden dienen wel zeer secuur ingegoten te worden om geen spanningsdoorslag te krijgen. Misschien moet je de soldeerverbindingen in de stator elk apart al gaan voorzien van krimpkous, en dan pas ingieten.

Mijn turbine heeft 50 m kabel tussen de voet van de mast en de accu's. Ik zie aan de voet van de mast een 10% hogere spanningswaarde vergeleken met de accu's. Hier is niets mis mee, het kan zelfs overtrekken bij lage windsnelheden en halflege accu's voorkomen. Geen idee van stroomverliezen, maar die zullen er ongetwijfeld zijn.

Driefasentransformatoren liggen gestapeld bij de dumphandels die ik je genoemd heb. Gaan ws gewoon per kg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Transformator met windturbine

Bericht door omweg »

Dank je CP,
Nog even de links:
Piggot concept: http://www.scoraigwind.com/
Een voorbeeld van step down transfomer was geen blueEnergy maar AfricanWindPower: http://www.otherpower.com/images/scimag ... awp_1.html

Ben natuurlijk zelf aan het verder speuren geweest en ben hierbij al een aantal dingen tegen gekomen:
De wet van lenz zegt dat de verhouding tussen wikkelingen en spanning inderdaad recht-evenredig is:
U/U=N/N

Verder zit er wel een adder onder het gras bij de frequentie, als ik deze link nml goed heb begrepen dan moet je de transformator met de halve spanning belasten als de frequentie halveert:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29166

Ik ga inderdaad bij de dump op zoek, wil alleen zeker vermijden dat de transformator verbrand (altijd als het lekker waait natuurlijk) en de molen op hol slaat omdat er geen belasting meer is. Mooi om te weten dat het om de kiloprijs gaat.

Dank je John voor de tip van het doorslaan bij hogere spanningen, lijkt me inderdaad belangrijk om hier rekening mee te houden.

De stroom verliezen zijn volgens mij aanzienlijk als je niet fors investeert in koperdraad:
R = lengte draad * soortelijke weerstand / oppervlakte draad (SW koper is 0,0175 ohm mm2/m)
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Transformator met windturbine

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Peter,

Blij dat je weer verder komt!
omweg schreef:Piggot concept: http://www.scoraigwind.com/
Een voorbeeld van step down transfomer was geen blueEnergy maar AfricanWindPower: http://www.otherpower.com/images/scimag ... awp_1.html
Daar heb ik weer wat leesvoer mee in stock, bedankt!
omweg schreef:Ben natuurlijk zelf aan het verder speuren geweest en ben hierbij al een aantal dingen tegen gekomen:De wet van lenz zegt dat de verhouding tussen wikkelingen en spanning inderdaad recht-evenredig is:U/U=N/N
Yup, dat was hem, ook weer opgelost.
omweg schreef:Verder zit er wel een adder onder het gras bij de frequentie, als ik deze link nml goed heb begrepen dan moet je de transformator met de halve spanning belasten als de frequentie halveert:http://www.circuitsonline.net/forum/view/29166
Dat is ‘the place to be’, wat ik er van wist kwam daar ook vandaan.
omweg schreef:Ik ga inderdaad bij de dump op zoek, wil alleen zeker vermijden dat de transformator verbrand (altijd als het lekker waait natuurlijk) en de molen op hol slaat omdat er geen belasting meer is.
Ik vat het probleem niet helemaal, maar zou het een oplossing wezen om een thermische motorbeveiligingsschakelaar tussen de generator en de trafo te zetten? (wel een beetje degelijk merk natuurlijk)
omweg schreef:De stroom verliezen zijn volgens mij aanzienlijk als je niet fors investeert in koperdraad: R = lengte draad * soortelijke weerstand / oppervlakte draad (SW koper is 0,0175 ohm mm2/m)
Klopt, een van de redenen dat ook hoogrendementsmotoren zo duur zijn….

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie