Windmolen voor het opwekken van warmte.

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

Dames, heren,
Ik zet mijn eerste schreden op het windmolen vlak en vraag mij af of het mogelijk is om warmte te genereren in plaats van elektriciteit. Warmte is veel gemakkelijker op te slaan en het kan dan ook beter gecombineerd worden met thermische zon energie. Het opslagmedium is ook al geregeld. We hebben een olie gevonden die 3 maal zoveel warmte kan opnemen dan water en pas problemen geeft wanneer er meer dan 400 ºC aangeboden wordt. Maar mijn ervaringen met windmolens zijn nog nihil. Dat is de achtergrond waarom ik met een windmolen warmte wil opleveren.
Ik hoop er op dat we in staat moeten kunnen zijn om met een Amerikaanse molen, die zijn meer voor kracht, een hoog koppel, derhalve, voldoende power kunnen oogsten. Weet iemand iets van de mechanische krachten die windmolens kunnen leveren?
Mijn 2de vraag luidt: heeft er iemand ervaring met het warmte opwekken dmv cavitatie? Ik hoop dat ik de vraag op het goede forum heb gesteld. Anders hoor ik van de moderator wel wat ik met de 2de vraag moet doen.
Jullie worden al bijvoorbaat hartelijk bedankt voor iedere inbreng.
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door nck »

fredb schreef:Het opslagmedium is ook al geregeld. We hebben een olie gevonden die 3 maal zoveel warmte kan opnemen dan water en pas problemen geeft wanneer er meer dan 400 ºC aangeboden wordt.
Daar ben ik wel zeer nieuwsgierig naar!!!

Graag specificaties enz.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door nck »

fredb schreef:Mijn 2de vraag luidt: heeft er iemand ervaring met het warmte opwekken dmv cavitatie?
Waarom met cavitatie? Is een systeem dat met druk werkt niet veel eenvoudiger? Cavitatie is een gruwel voor eventuele pompen in het cicuit. En aangezien je met olie wilt werken zal er toch een pomp of iets van dien aard in het systeem zitten.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Dutch John »

Het aloude Windwerkboek behandelt uit en te na alle beginselen over kleine windturbines. Vermogensberekeningen en wiekprofielberekeningen staan er ook in. Even googlen of kijken op Marktplaats, daar vind je soms nog een exemplaar. Het zelfbouwboek van Hugh Piggott is meer gericht op één model maar bevat ook wat algemene informatie. Hier de plek waar je het kunt bestellen en nog meer sites: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1435

Volgens mij is het eenvoudiger om elektriciteit te draaien en dat om te zetten in warmte (zonde). Of heb je een efficiëntere methode met minder verliezen? Neem transportafstanden in acht. Een windturbine net naast of op het huis is geen optie.
Houd er ook rekening dat je maar een bepaalde hoeveelheid energie uit een oppervlak kunt oogsten. Twee wieken kunnen er net zoveel energie uithalen als twintig. De laatste heeft een lager toerental en hoger koppel dan de eerste, maar hetzelfde vermogen. Het toerental van het aan te drijven apparaat bepaalt dus het aantal wieken. Zo kun je een overbrenging overslaan, want die vreet efficiëncy.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door frans »

Mijn idee ooit was om het d.m.v. een warmtepomp te doen.
Dan haal je een veelvoud van de energie er uit dan met gebruik van een weerstand.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Richard-III »

ooit een gesprek gehad, met iemand die bezig was om een , waterrem ,te koppelen aan een windmolen.
Je kan het vergelijken met hydraulische koppeling in een wagen ongeveer.
Wordt ook gebruikt op vermogentestsbanken.Een beetje googlen maakt u wat wijzer.
Ik heb het daarna niet kunnen opvolgen, hoe het afgelopen is,maar het leek wel goed,omdat de vermogenscurve van de waterrem en de vermogenscurve van de windmolen nagenoeg gelijk lopen.

De moeilijkheden met dit systeem,je plaatst zo'n ding niet zomaar in een toren...
plus de warmte verliezen tussen de "rem" en de, gebruiker...buffer

Maar het lijkt me toch wel niet zo'n slecht idee
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

nck schreef:
fredb schreef:Het opslagmedium is ook al geregeld. We hebben een olie gevonden die 3 maal zoveel warmte kan opnemen dan water en pas problemen geeft wanneer er meer dan 400 ºC aangeboden wordt.
Daar ben ik wel zeer nieuwsgierig naar!!!

Graag specificaties enz.

Jan
Sorry voor de late reactie maar het is wat hectisch geweest.
Dat probeer ik er nu uit te krijgen. Maar de leverancier is erg terughoudend. Dus gaan we het gewoon testen. Volgende week wordt er een 300 liter geleverd. De parabole troggen worden met 2 a 3 weken geplaatst. Vanaf die datum kunnen we de combinatie gaan meten. :)
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

nck schreef:
fredb schreef:Mijn 2de vraag luidt: heeft er iemand ervaring met het warmte opwekken dmv cavitatie?
Waarom met cavitatie? Is een systeem dat met druk werkt niet veel eenvoudiger? Cavitatie is een gruwel voor eventuele pompen in het cicuit. En aangezien je met olie wilt werken zal er toch een pomp of iets van dien aard in het systeem zitten.
Sorry, voor mijn late reactie.
Ja, die mening heerst er bij ons ook. Maar we zijn een groepje mensen die aan een project werken en "cavitatie" is één van de mogelijkheden. Één van de jongens weet veel van druk dus die weg zullen we zeker ook gaan bewandelen.
zie: http://www.thuis-centrale.nl voor de doelstellingen en http://web.me.com/fredbroers/L&A_Energi ... emeen.html
voor de blog waarop ik de ontwikkelingen bij hou.
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

Dutch John schreef: Volgens mij is het eenvoudiger om elektriciteit te draaien en dat om te zetten in warmte (zonde). Of heb je een efficiëntere methode met minder verliezen? Neem transportafstanden in acht. Een windturbine net naast of op het huis is geen optie.
Houd er ook rekening dat je maar een bepaalde hoeveelheid energie uit een oppervlak kunt oogsten. Twee wieken kunnen er net zoveel energie uithalen als twintig. De laatste heeft een lager toerental en hoger koppel dan de eerste, maar hetzelfde vermogen. Het toerental van het aan te drijven apparaat bepaalt dus het aantal wieken. Zo kun je een overbrenging overslaan, want die vreet efficiëncy.
John, ook voor jou mijn verontschuldigingen dat ik zo laat gereageerd heb, ik heb het de laatste weken razend druk en had vergeten het vinkje aan te zetten om mij te waarschuwen dat er een reactie was. Ik had gewoon niet door dat jullie gereageerd hadden.
We gebruiken warmte om een verzameling van energie uit verschillende bronnen op te slaan. Wat we precies aan het doen zijn kun je lezen op http://www.thuis-centrale.nl en de blog waarin we de resultaten van het lopende project gepubliceerd worden. http://web.me.com/fredbroers/L&A_Energi ... emeen.html
De parabole troggen en de olie (in principe de warmte accu) zullen op korte termijn operationeel zijn. De stoommachine staat in bestelling en de kachel is nu aan de beurt om ontwikkeld te worden. Daarom was ik zo enorm blij met de uitnodiging van heden ochtend. Want juist die kachel was nog één van de grote onzekerheden. Om de warmte accu goed te laten functioneren hebben we temperaturen nodig van minimaal 180ºC en als het even kan meer. Kachels voor die temperaturen zijn niet in de handel. Trouwens, ik ben erg benieuwd naar je houtvergasser. Dat was een zeer interessant artikel op jouw site.
mvgroet,
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

Richard-III schreef:ooit een gesprek gehad, met iemand die bezig was om een , waterrem ,te koppelen aan een windmolen.
Je kan het vergelijken met hydraulische koppeling in een wagen ongeveer.
Wordt ook gebruikt op vermogentestsbanken.Een beetje googlen maakt u wat wijzer.
Ik heb het daarna niet kunnen opvolgen, hoe het afgelopen is,maar het leek wel goed,omdat de vermogenscurve van de waterrem en de vermogenscurve van de windmolen nagenoeg gelijk lopen.

De moeilijkheden met dit systeem,je plaatst zo'n ding niet zomaar in een toren...
plus de warmte verliezen tussen de "rem" en de, gebruiker...buffer

Maar het lijkt me toch wel niet zo'n slecht idee
Dag Richard,
Je hebt hierboven al kunnen lezen dat ik nu met gekleurde wangen van schaamte dit zit te typen. Bedankt voor je suggestie. Een waterrem, BRILJANT!
En die dingen zijn goed tweedehands te krijgen. Ik ga er gelijk achteraan en hou je op de hoogte. By the way, hij hoeft de toren niet in want we hebben inmiddels gekozen voor een VOITH windmolen. Die heeft een vertikale as.
M.vr.groet,
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Dutch John »

Fred,

Ik hoop dat je aan het te oogsten vermogen gerekend hebt. Want daar gaat het om. Diameter, de afwezigheid van turbulentie en gemiddelde windsnelheid. Wat de fabrikant aan vermogen opgeeft is minder belangrijk, het gaat om de omgeving. Aan een Ferrari met 500 pk heb je op een woonerf ook weinig plezier.
De verticale as turbines blinken niet uit in efficiency.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Chicken Power »

Ik moet dit is nader uitzoeken, ik heb bij dit verhaal een hele aparte beleving!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door Chicken Power »

Lijkt er op dat het marketing schip door de wal gekeerd is, blog is al sinds maart doodgebleven.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door fredb »

Lijkt wel of je dat leuk zou vinden.
Het tegendeel is waar, we zijn hard aan het werk. Je hoort met een 2 a 3 weken meer.
Trouwens, ik zie hier nergens dat je jezelf aangemeld hebt om op de hoogte gehouden te worden.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Windmolen voor het opwekken van warmte.

Bericht door nck »

fredb schreef:Lijkt wel of je dat leuk zou vinden.
Niets is minder waar. Ik kan je verzekeren dat zowel Cp als ondergetekende met buitengewoon veel interesse deze materie volgen.
Echter wij zijn al zo vaak geconfronteerd met mensen die de natuurkundige wetten naar hun hand willen zetten dat wij enigszins sceptisch staan tegenover ons onbekende installaties.
En olie welke meer warmte kan opnemen dan water moet nog uitgevonden worden. Om maar iets te noemen.
Want vraag je eens specifiek naar details, dan blijft het te vaak vaag.
Desalniet te plus, Heel veel waardering voor het project en de moeite, energie en financiële middelen die erin gaan zitten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie